Kedy a ako naučiť dieťa správne korčuľovať?

Sánkovanie, lyžovanie a korčuľovanie. To sú tri najobľúbenejšie a najčastejšie zimné aktivity detí. V každom meste nájdete aspoň malú plochu na korčuľovanie – či už na miestnom štadióne, alebo pod holým nebom, či po zamrznutí jazera. A deti to tak milujú. Tak ich naučte správne korčuľovať – poradíme vám, kedy s tým začať a ako na to. Podľa odborníkov by ste mali začať učiť korčuľovať deti od predškolského veku, ideálne od štyroch rokov.

Samozrejme, aj toto je individuálne, pretože všetko sa odvíja od fyzickej zdatnosti, šikovnosti dieťaťa a pripravenosti. Možno by to vaše dieťa hravo zvládlo, ale zatiaľ ho korčuľovanie neoslovilo. Nenúťte ho. Občas skúste navrhnúť túto zábavu, nech to skúsi na pár minút, ale ak nechce, odložte to.
Tiež počkajte, ak dieťa nie je fyzicky dobre stavané. Musí mať dostatočne spevnený členok, jeho svaly a väzy.
Tiež dajte pozor na nebezpečné preťažovanie kĺbov a chrbtice. Vývoj kostry u takýchto malých detí ešte nie je celkom ukončený, takže si všímajte správne držanie tela.

 

Správne korčule

V prvom rade to chce správny výstroj. Žiadne korčule z druhej ruky, po príbuzných, ani si ich nepožičiavajte. Vždy sa zamerajte na kvalitu – vyberte pevnú topánku s polstrovaním a nastaviteľnou dĺžkou, tzv. rozťahovačky. Nechcete predsa po pol roku kupovať nové korčule. Nastaviteľná dĺžka vám môže vyriešiť kupovanie korčúľ aj na pár rokov – dajú sa posunúť až o 4 čísla jednoduchým stlačením tlačidla.

Optimálne je priamo si korčule vyskúšať v obchode, ale pokojne môžete kupovať aj cez e-shop. Zmeriate dieťaťu chodidlo a odborníci z internetového obchodu odporučia najlepší model. Vhodnejšie sú šnurovacie topánky, pretože oproti prackovým lepšie držia nohu.
Ku korčuliam patria aj chrániče a helma, aspoň v začiatkoch.
Pre najmenšie deti sa hodia tzv. kačičky, čiže detské korčule vybavené dvomi radmi nožov.

Korčule si dajte pred prvým použitím nabrúsiť, v závislosti od služby stojí nabrúsenie cca 5 eur.

ako správne korčuľovať

Ako správne korčuľovať?

Dieťa sa to naučí na kurze…

Ak máte možnosť, určite zverte svoje dieťa do rúk odborníka. Pri výučbe sú totiž dôležité nielen skúsenosti (ktoré možno máte), ale aj trpezlivosť a vysvetľovanie. A to ako rodičia nie vždy máme. Dieťa navyše v kolektíve a s cudzími lepšie spolupracuje a je prístupnejšie. Lektori korčuľovania navyše postupujú podľa odbornej metodiky, na ktorú sú vyškolení.
Začína sa správnym postojom, prvými „krôčikmi“ na ľade, nasledujú základy pohybu, jazda v drepe, korčuľovanie vzad, brzdenie vpred a vzad, obraty, ale aj budovanie sebavedomia ap. Majú k dispozícii kužele, malé hrazdy a ďalšie pomôcky, s ktorými je korčuľovanie zábavnejšie.
Ceny kurzov sú rôzne, odporúča sa však cca 10 hodín, ktoré vás vyjdú na 6 až 7 eur za hodinu. Najskôr budete musieť vyplniť formulár, čím záväzne prihlásite dieťa na kurz a následne bude dieťa potrebovať:

  • helmu (povinná)
  • tvrdé rukavice
  • nabrúsené korčule, ideálne na zaväzovanie
  • chrániče lakťov, kolien a zápästí
  • vhodná je thermobielizeň a teplé oblečenie

 

hypersenzitívne dieťaPrečítajte si tiež
Hypersenzitívne dieťa. Urobte si test a dajte si poradiť.

…dieťa naučíte korčuľovať vy

  1. Naučte dieťa najskôr chodiť na korčuliach mimo ľadu, na mäkkej podložke. Musí si vyskúšať rovnováhu, pocítiť tlak na nohu.
  2. Potom prejdite na ľad. Najskôr nech len stojí na ľade, aby našlo rovnováhu. Naučte ho stáť na jednej nohe, potom na druhej. Najskôr s držaním, potom bez držania. Pri prvých krokoch a odrazeniach sa dieťa môže držať mantinelu.
  3. Prvé pohyby po ľade budú len takým cupitaním, opatrným a trhaným. Tak to má byť. Môžete dieťa držať za ruku, alebo obidve a pomáhať mu. Všímajte si správny postoj, ktorý minimalizuje prípadné pády a stratu rovnováhy.
  4. Správny postoj pozostáva z mierne pokrčených kolien, jemný predklon dopredu a ruky v lone. Dieťa nemôže jazdiť vyrovnané, nebodaj zaklonené dozadu, takže na tomto správnom postoji trvajte a opakujte ho, kým si ho nevštepí do pamäti.
  5. Po naučení správneho postoja a jemných krôčikoch môžete vyskúšať mierne odpichovanie, odrážanie sa. Možno to hneď nepôjde, možno bude dieťa preferovať len jednu nohu a druhou to nepôjde. Nevadí, postupujte trpezlivo a pridávajte aj druhú nohu, aby ste ich naozaj opakovali. A do úmoru, nenechajte sa obmäkčiť, že to vášmu dieťaťu ide lepšie len pravou – musí nohy striedať. Prípadné pády nie sú nič nezvyčajné.
  6. Ak už dieťa padne, naučte ho rýchlo a jednoducho vstať. A to pomocou odrazenia jedného kolena od ľadu s prevážením na druhú nohu s oporou o ruku.
  7. Keď už vaše dieťa udrží rovnováhu, vie sa pomaličky pohybovať po ľade, zvládne padanie a vstávanie z ľadu, začnite ho mierne formovať. Naučte ho jednoduché techniky – ako sa korčuľujú stromčeky, oblúčiky, kľučky a ako sa brzdí. Môžete mu pomáhať, alebo môžete využiť rôzne pomôcky a techniky ako je dopravný kužeľ, kopanie puku ap.
  8. A najmä – buďte trpezliví. Niektoré deti sa naučia ako-tak korčuľovať už za pár hodín výučby, iným to trvá podstatne dlhšie. Buďte láskaví a urobte si z korčuľovania zábavu, nie jednoznačný cieľ tejto zimy.

ako správne korčuľovať

Zdravotné riziká korčuľovania

Už sme spomenuli na správne držanie tela a najmä helmu, prípadne chrániče. Aj skvelý korčuliar môže spadnúť a skúsení športovci vedia, ako správne padať. Začiatočníckou chybou je pád na chrbát, alebo zadok, keď si nepríjemne narazíte kostrč. Takto môže dôjsť aj k vážnejším úrazom, ako je zlomenina lebky, otras mozgu ap. Samozrejmosťou je teda používanie helmy.
Ak už padáte na zadnú časť tela, mali by ste hlavu vystrčiť čo najviac dopredu, aby sa hlavná energia pádu rozložila medzi ramená.

Po úrazoch hlavy sú najčastejšie namáhané zápästia rúk. Všetci sa totiž inštinktívne pri páde bránime natiahnutím rúk. Preto by aj malé deti mali nosiť aspoň chrániče zápästia, ktoré sú navrhnuté tak, že pri páde rozložia energiu na širšiu plochu predlaktia. Vďaka tomu sa výrazne zníži riziko zlomeniny.
Občas dochádza ešte k poraneniam kolien, väčšinou ide o pomliaždeniny a bolestivejšie modriny.

Dobré je naučiť sa správne korčuľovať, aj správne brzdiť a padať. Pri strate rovnováhy pokľaknite a pokúste sa spadnúť na mäkkú časť tela, napríklad na zadok. Ideálne uvoľnene, nie kŕčovito.

 

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 104x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: