Ako prežiť veľké mrazy v zdraví?

Už len pri pohľade z okna vám behajú zimomriavky po tele a vy predsa len musíte ísť von za povinnosťami? Do zimy a mrazu, z ktorého vás strasie už pri pomyslení? Telo sa vie vyrovnať so zimou, ale veľké mrazy dajú zabrať. Organizmus totiž posiela teplo najskôr tam, kde ho najviac treba – zásobuje srdce, mozog, pľúca. Až potom myslí na okrajové časti tela ako sú uši, nos, ruky, či nohy. Na mrazivé dni si musia dávať pozor najmä deti a starší ľudia, no ani dospelí by nemali mrazy podceňovať. Prečítajte si, ako prežiť veľké mrazy v zdraví – čo jesť a piť, ako sa obliecť, či pomôže otužovanie.

Najhoršie je, keď sa k mrazom pridá aj silný vietor. Vtedy je pocitová teplota oveľa nižšia, ako ukazuje teplomer a môžete sa rýchlejšie podchladiť. Rýchlejšie vznikajú omrzliny. Zuzana Drobová z Úradu verejného zdravotníctva radí vždy myslieť na „cibuľový spôsob oblečenia“. Vrstviť oblečenie, ale nie bez rozmyslu, ale aby plnilo svoju funkciu.

 

Cibuľové oblečenie

Najspodnejšia vrstva by mala priliehať a odvádzať pot z tela, čí sa pokožka udržiava v suchu. Takže vyraďte bavlnené tričká a tielka, pretože tie pot pohlcujú a máte tak na sebe vlhkú vrstvu. Radšej si do silných mrazov oblečte termobielizeň.

Nasledujú ďalšie vrstvy, ktoré majú telo izolovať od chladu a udržia vás v teple. Najvrchnejšia vrstva má byť z odolného materiálu, ktorý chráni pred mrazom, dažďom, snehom a neprefúka ho vietor.

Koľko vrstiev si obliecť? Závisí to od každého z nás – deti a starí ľudia potrebujú teplejšie oblečenie, pretože vytvárajú menej telesného tepla. Dostatok vrstiev musia mať aj menej otužilí dospelí, často najmä ženy.

Nikdy nezabudnite na teplé ponožky, čiapku a rukavice. Najviac tepla totiž strácame  nedostatočným pokrytím hlavy a krku, takže pridajte aj šál. V extrémnych mrazoch sa nebojte nasadiť na hlavu aj kuklu. Na hlave máme menej podkožného tuku, ktorý je prirodzenou izolačnou vrstvou. Tadiaľ teda uniká najviac tepla a prvé omrzliny vznikajú najčastejšie na nose, ušných lalôčikoch a na brade. „Je potrebné mať na sebe radšej viac tenších vrstiev, ale určite je dôležité nepodceniť obuv. Na nohy by zima rozhodne nemala byť,“ tvrdí dlhoročný košický otužilec Marián Jaroš.

mrazy oblečenie
Správne a funkčné oblečenie je základ.

Dá sa v mrazoch športovať?

Určite áno, ale všetko s mierou. Ak je príliš zima, povedzme pod -15 stupňov, alebo je aj teplejšie, no fúka silný mrazivý vietor, vtedy radšej športovanie odložte. Svaly môžu neprimerane stuhnúť, koordinácia pohybu sa zhoršuje a kĺby začnú bolieť od prechladnutia.

Dobre nám určite nerobí ani mrazivý vzduch, ktorý musíme dýchať. Nosom sa príliš nedá, keďže sa zaplní sekrétmi a je nepriechodný. Tak sme nútení dýchať ústami, čo však nerobí dobre naším pľúcam a prieduškám. Zvyšujeme tak riziko prechladnutia.

Podľa odborníkov si dokonca môžete privodiť chladovú alergiu, keď sú podráždené dýchacie cesty, očné spojivky alebo koža. Silné mrazy sa preto nemajú rady s intenzívnym športovaním, radšej si vyberte aktivity vnútri, alebo posuňte napríklad beh na lepšie počasie.

 

Čo jesť a piť?

Bežne si myslíme, že teplým nápojom zaženieme mráz. Nie je to celkom tak. Teplý nápoj na prvý pocit zahreje, to je pravda, no rýchlo rozšíri cievy a tým dochádza k stratám telesného tepla. Podobne funguje aj teplý alkohol ako varené víno, horúci punč, či čaj s rumom. Pocit zahriatia je len dočasný a klamlivý.
Radšej teda siahnite po vlažných nealko nápojoch.

Dostatočným prísunom jedla a fyzickou aktivitou si udržíte telesnú teplotu. Ak stojíte na mieste, alebo sa hýbete len minimálne, uniká vám z tela teplo. Podobne ak ste hladní, strácate telesné teplo. Majte po ruke aspoň energetické tyčinky, ktoré na istý čas zasýtia a dodajú energiu potrebnú na tvorbu nového telesného tepla.

Podľa lekárky Evy Smíškovej je v zime absolútnou jednotkou kyslá kapusta ako zdroj vitamínu C, vlákniny, prebiotiká a probiotiká. „Už obyčajná hlávková kapusta konzumovaná v surovej forme ako šalát má svoju dávku vitamínov, stopových prvkov, minerálov a vlákniny,“ tvrdí E.Smíšková. Zaraďte do jedálnička aj cviklu, ktorá je plná flavonoidov, mrkva zasa obsahuje karotén. Dobre zasýtia zemiaky, pričom dodajú aj dostatok energie, vlákninu a draslík.

ako prežiť zimu bez chorobyMohlo by vás zaujať aj
Ako prežiť zimu bez choroby a prechladnutia.

 

Deti a veľké mrazy

Mimoriadne citliví na veľké mrazy sú seniori a deti. Ich termoregulačný systém ešte nie je úplne vyvinutý. Funguje inak a na to treba myslieť.

Mnohé mamy zvyknú svoje deti až úzkostlivo chrániť pred chladom. Zababušia dieťa od hlavy po päty už pri plusových teplotách, keď ani nemrzne. Vždy ho obliekajte primerane – veku aj „zimomravosti“.

Pokojne začnite s otužovaním detí od útleho veku, čiže od dvoch-troch rokov. Voda vo vani by nemala presiahnuť 37 stupňov. Na záver kúpania ho polejte vlažnou vodou. Nemajte prekúrený byt či dom, ale častejšie vetrajte a chodievajte na prechádzky aj v nečase a chladnom počasí. Určite to ocenia mnohé mamičky, keď dajú dieťa do škôlky. Vtedy začne častejšie chorľavieť každé dieťa, takže správnym otužovaním znížite toto „škôlkarske riziko“.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 304x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: