Ako vybrať správny krém na opaľovanie?

Možno si poviete, že v tom nie sú nejaké podstatné rozdiely a je jedno, aký krém na opaľovanie zvolíte. Viete však, čo znamenajú skratky a čísla na etiketách krémov? Aký typ je vhodný pre vašu pokožku a ako to jednoducho zistiť? Výskum v časopise JAMA Dermatology uviedli, že až 57% ľudí nerozumie definícii SPF…ani vy netušíte, o čo ide? Je to ochranný faktor pred slnečným žiarením. A takmer nikto (až 97%)nevedelo, že len krémy s ochranou proti UVA žiareniu chránia pleť pred predčasným starnutím. Vy ste to vedeli? Všímate si to na opaľovacích krémoch?

Pritom si stačí pozorne odsledovať pár informácií na etikete krému na opaľovanie, a máte v tom jasno. Stačí vám poznať svoj typ pokožky a mať základné informácie o druhoch UV žiarenia. Presne to vám teraz vysvetlíme – prehľadne a jasne.

 

Rozpoznajte UV žiarenia

Existujú 3 UV žiarenia, ktoré by ste mali poznať a rozlišovať. UVA a UVB výrazne poškodzujú DNA v našich bunkách a sú zodpovedné za spálenie pokožky. A následne aj za vznik rakoviny. Preto by ste si mali vždy všímať, či má opaľovací krém označenie UVA aj UVB.

  • UVA žiarenie preniká hlbšie do pokožky a spôsobuje jej vysychanie, i predčasné starnutie. V koži tvorí tzv. voľné radikály a zvyšuje sa tak riziko rakoviny kože. Ak dlhšie preniká do očí, môže prispieť k trvalému poškodeniu zraku až k slepote.
  • UVB žiarenie pôsobí len na povrchu kože a vedie k spáleniu pokožky. Pri dlhšom pôsobení na oči dochádza k snežnej slepote.
  • UVC žiarenie môže telu uškodiť aj v malých dávkach, no stráca sa už v zemskej stratosfére. Na Zem teda nedopadá a nemusíme sa ho obávať.

opaľovanie opaľovací krémPrečítajte si tiež
Kedy môže opaľovanie škodiť a na čo myslieť?

Krém na opaľovanie a SPF faktor

SPF znamená sun protection filter. Je to číslo ochranného slnečného faktora. Čím je vyššie, tým viac predlžuje dobu, po ktorej koža vplyvom slnečného žiarenia prirodzene sčervená.
Veľmi vysoká ochrana je SPF 50+.
Vysoká ochrana SPF 30 a SPF 50.
Stredná ochrana SPF 15, 20 a 25.
A nízka ochrana SPF 6 a 10.

krém na opaľovanie UVA UVB SPF 50

Aký máte typ pokožky?

Základom je okrem lokality, kam cestujete, aj poznanie typu pokožky. Aký ste vlastne fototyp. Podľa farby vašej pleti, očí a vlasov rozlišujeme 4 základné fototypy.

1. Keltský typ

Sem patria asi 2 % obyvateľov. Majú nápadne svetlú pleť s pehami, hrdzavé vlasy, modré oči a pokožka sa nikdy neopáli dohneda. Iba sčervenie.
Bez ochrany sa spália za 10 minút.
Na Slovensku by mali používať SPF 30, pri mori bez debaty SPF 50+.

 

2. Európan so svetlou pleťou

To je asi 12 % obyvateľov. Majú trochu tmavšiu pleť, riedke pehy, blond vlasy, modré, sivé alebo zelené oči. Koža najskôr sčervená, potom zhnedne.
Bez ochrany sa spália za 10 až 20 minút.
Odporúčaný ochranný faktor: na Slovensku SPF 20, pri mori aspoň SPF 40.

 

3. Európan s tmavou pleťou

Sem patrí 78 % ľudí. Majú svetlohnedú pleť, hnedé vlasy, hnedé alebo sivé oči. Koža pri opaľovaní mierne sčervená a čoskoro zhnedne.
Bez ochrany sa spália za 20 až 30 minút.
Odporúčaný ochranný faktor: na Slovensku SPF 15, pri mori SPF 25.

 

4. Stredomorský typ

Sem patrí 8 % ľudí. Majú hnedú alebo olivovú pleť, tmavé oči, tmavohnedé vlasy.
Bez ochrany sa spália asi za 45 minút.
Odporúčaný ochranný faktor: na Slovensku SPF 10, pri mori aspoň SPF 15.

Niekedy sa ešte uvádzajú ďalšie dva fototypy. Piaty má veľmi tmavú pokožku, tmavé a čierne vlasy a prakticky nikdy sa nespáli. Napriek tomu by mal používať krémy s SPF 10. Šiesty typ je najtmavší, nikdy sa nespáli, no môže používať krém na opaľovanie s SPF 10.

krém na opaľovanie

Aký krém na opaľovanie si vybrať?

Vždy si teda vyberajte podľa fototypu svojej pokožky a lokality, kam cestujete.
Intenzita žiarenia je iná v morských oblastiach, na horách, iná je vo francúzskom Nice, iná v talianskom Ríme ap.
Platí však, že vyššie SPF používame pri mori – čím bližšie sme k rovníku, tým vyššie číslo SPF. A tiež v horách  – čím vyššie sa nachádzame, tým vyšší faktor použijeme.
Kožní lekári vám vždy odporučia radšej vyššie SPF. Kožu tak lepšie ochránite pred spálením aj predčasným starnutím v podobe vrások, pigmentových škvŕn a iných nedokonalostí. Vyšším faktorom nič nepokazíte.

Na kréme musí byť UVA v krúžku, čo vyjadruje maximálnu ochranu proti vysoko škodlivému UVA žiareniu.
Kvalitný krém na opaľovanie by mal obsahovať zložky na ochranu DNA kožnej bunky pred stresom a atakom voľných radikálov. Hľadajte na etikete aj vyživujúce zložky, napríklad vitamíny, rastlinné extrakty, bambucké maslo, aj protialergizujúce zložky proti svrbeniu a suchosti kože.
Kvalitný opaľovací krém by nemal obsahovať dráždivé prísady ako parabeny, PEGy alebo parafín, ktorý upcháva póry.

Tu si môžete pozrieť test opaľovacích krémov za rok 2017.

spálená pokožkaPrečítajte si tiež
Pleť poškodená slnkom. Tipy na starostlivosť.

Správne nanášanie krému

Najčastejšie to robíme tak, že si vytlačíme krém na ruku, rozotrieme a hotovo. Alebo si nastriekame olej na pokožku a rozotrieme.
Áno, môžete to urobiť aj tak, ale správna aplikácia si vyžaduje pomerne veľké množstvo krému. Ak ho totiž nanesiete málo, ochrana sa stáva automaticky menej účinná. Podľa zistení lekárov, ak použijete krému menej, faktor SPF sa zníži až o dve tretiny.

Čiže máte povedzme krém na opaľovanie s faktorom 50, idete k moru, kde je naozaj ostré a pálivé slnko. Natriete sa, no dáte si menej krému, ako treba…a tým sa zníži faktor asi na 20. Čo už ohrozuje vašu pokožku a nechránite ju pred starnutím, či spálením.

Vždy venujte zvýšenú pozornosť najcitlivejším partiám na tele a tam používať vysoké SPF, bez ohľadu na destináciu. Sú to nos, líca, ramená, pery, priehlavky a uši.

 

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: