Sladidlá, korenie, ocot a olej. Používajte zdravšie verzie

Dodávajú jednotlivým chodom šmrnc, zjemňujú šaláty a prinášajú perfektnú sladkosť koláčom a dezertom. Na tom sa asi zhodneme.
Ale nie vždy sú zdraviu prospešné.
Vždy sa dá nájsť zdravšia alternatíva, ktorá nám neškodí a splní vlastne ten istý zámer – osladí či osolí jedlo.
Ponúkame vám zopár tipov na zdravšie verzie, ktoré môžete už dnes zaradiť do svojho jedálnička a určite sa vám zaň organizmus poďakuje.

 

Sladká alternatíva k cukru

Ďatle: Obsahujú okrem vlákniny aj železo, horčík, vitamín B6 a celý rad dôležitých vitamínov a minerálov.

Hrozienka: Možno ich rovnako ako ďatle použiť ako sladidlo v receptoch. Využitie nájdu hlavne v tých mixovaných.

Agávový sirup: Podobá sa tekutému medu. Jedná sa však o čisto rastlinný produkt s veľmi nízkym glykemickým indexom a tým pádom malým vplyvom na krvný cukor. Keďže je pri získavaní ľahko ohriaty, nie je 100% raw. Existuje aj plne surový agávový sirup. Ten však treba objednať cez internet.

Javorový sirup: Pri výrobe je ešte viac ohrievaný ako agávový sirup. V surovej kvalite ho vôbec nenájdete. Niektorým receptom však napriek tomu dodá tú pravú chuť a arómu.

Med: Ako produkt včiel sa med neradí k vegánskym potravinám. Vďaka jeho antibakteriálnym vlastnostiam a pozitívnym účinkom na posilnenie imunity si zopár raw nadšencov napriek tomu získa.

Stévia: je často označovaná ako medová bylina, keďže jej listy vlastnia nezvyčajne silnú pelendrekovú sladkosť. Stévia obsahuje antioxidanty, no žiadne kalórie. Okrem toho na rozdiel od cukru nespôsobuje kazy, ale v ústach pôsobí antibakteriálne.

Zdravšie verzie
Nama Shoyu je v určitom zmysle kráľovná medzi sójovými omáčkami.

Soľ a jej zdravšie verzie

Ak máte radi surovú raw stravu, používajte buď morskú alebo himalájsku soľ. Bežná stolová soľ je získavaná v soľných baniach a rafinovaná, pričom sa množstvo jej minerálov stráca. Často obsahuje prímesy.

Ďalšie alternatívy:
Nama Shoyu, v určitom zmysle kráľovná medzi sójovými omáčkami, je dobrou voľbou. Nie je ani pasterizovaná, ani ohrievaná. Preto obsahuje mnoho enzýmov a baktérií mliečnej kyseliny. Dostať ju cez internet alebo v dobre vybavených bio-obchodoch.

Alternatívne možno použiť aj obyčajnú sójovú omáčku, tá však môže obsahovať farbivá a prísady.

Miso-pasta je získavaná z fermentovanej sóje, pšenice a ryže. V nepasterizovanom stave je dobrou náhradou soli v bio-obchodoch alebo obchodoch s ázijským sortimentom.

zdravšie verzie
Mnohé bylinky viete jednoducho pestovať na parapete okna.

Bylinky a korenie
Pri korení je potrebné klásť dôraz na prirodzené zloženie. Posiľňovače chuti a umelé arómy nie sú nutné, ak vsadíme na kvalitné produkty. Ak si máte vybrať medzi sušenými a čerstvými bylinkami, siahnite po zväzku čerstvých rastlín. Mnohé možno v kvetináči pestovať aj doma na parapetnej doske.

Ocot
Jablčný ocot má najviac pozitívnych účinkov na zdravie a je aj jediným, ktorý patrí k surovej strave. Fermentáciou jablčného vína vzniká ocot, ktorý vyniká rovnakými výživnými látkami ako jablká.
Okrem toho mu je od dávnych čias pripisovaná liečivá sila. Nepomáha len proti akné, ale pomáha telu aj pri zbavovaní sa jedov. Zakalený obsahuje viac živín ako filtrovaný.

Oleje
Rafinované oleje sú čistené pri vysokých teplotách, často cez 200 stupňov Celzia alebo prostredníctvom chemikálií, kým za studena lisované oleje sú zbavené šupiek a jadierok, takže ďalšie čistenie nie je nutné. Tým v nich ostane nielen viac vitamínov a sekundárne rastlinné látky, ale aj viac chuti.

Čo by v žiadnej kuchyni so surovou stravou nemalo chýbať, je olivový olej ako univerzálna klasika, okrem toho kokosový olej z dôvodu jeho pozitívnych účinkov na trávenie tukov a hladinu cholesterolu, rovnako ako konopný a ľanový olej, bohaté na omega-3 a omega mastné kyseliny.

Ak vás zaujímajú zdravšie alternatívy alebo raw surová strava, siahnite po knihe Raw pre začiatočníkov.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
(Visited 273 times, 1 visits today)

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment