Virtuálna závislosť detí. Vyhnite sa jej!

Aj vaše dieťa vie niekedy robiť z tabletom lepšie ako vy? Objavil váš syn na smartfóne funkciu (možno náhodou), o ktorej ste vy ani netušili? Cíti sa vaša dcéra najlepšie pred telkou, v ktorej beží Ľadové kráľovstvo a absolútne nevníma okolie, pretože Anna a Elsa sú oveľa dôležitejšie?

U detí je veľmi ľahké skĺznuť do virtuálnej závislosti – na moderných technológiách, na televízii, na počítačových a videohrách, Xbox, Nintendo…

Kým si deti myslia, že sa oddávajú neškodnej fantázii, mozog a telo prežívajú úplne iný príbeh. Mozog nerozlišuje medzi skutočným svetom a virtuálnym svetom. Keď sa snažíte prekonať superhrdinov alebo prekonať Kobeho Bryanta a zavesiť kôš lepšie ako on, vaše telo si myslí, že to je realita.
Vaše srdce začne rýchlejšie biť, dych sa skráti a je plytký. Pre váš nervový systém je virtuálny svet celkom reálny. Keďže vaše telo si myslí, že ste v stresovej situácii, automaticky sa začne vylučovať kortizol. Váš primitívnejší mozog – amygdala sa prebudí na popud čelového mozgového laloka, kde sídli kritické myslenie a úsudok.

Naozaj chcete, aby bol detský preplnený mozog neustále atakovaný primitívnym zmýšľaním bi sa alebo utekaj?

virtuálna závislosť detí
Počítač nikdy nemôže nahradiť intimitu…

Pre výskum je zložité držať krok s technickým pokrokom.
Ale to, čo vieme, nás varuje, aby sme boli opatrní. Vieme, že mozog sa vyvíja a prispôsobuje sa okoliu, a zdá sa, že hry skutočne menia detské myslenie.

Michael Rich, detský lekár z Havardu a riaditeľ Centra pre médiá a detské zdravie, povedal pre New York Times: „Ich mozgy nie sú uspôsobené na to, aby zostali pri jednej úlohe, ale aby skákali vždy na ďalšiu vec. Bojíme sa, že vychovávame generáciu detí, ktorých mozgy budú pracovať odlišne.“

Dnes sa všetko podáva v skratke, jednoslabičný text, alebo príbeh na YouTube skrátený na minútu. Nedokážete si ani vyhľadať slovo v online slovníku bez toho, aby vašu pozornosť neupútala videoreklama. Dnešný svet je nastavený na odpútanie pozornosti a konzum, esemesky a e-maily, ktoré si vyžadujú vašu pozornosť. Všetky tieto stimuly ovplyvňujú schopnosť sa koncentrovať a byť trpezlivý.

Učitelia to určite pociťujú.

„Dnes si musím nadizajnovať hodinu, aby som udržal pozornosť študentov.
Nemôžem mať hodinu v dĺžke štyridsaťpäť minút, ale len pätnásťminútovú.“
učiteľ

Učitelia musia často spomaliť a zmeniť tému, len aby udržali študentov pozorných. A aj napriek tomu sa dokážu rýchlo rozptýliť.

Ak sa deti nenaučia koncentrovať, keď sú malé, nenadobudnú túto schopnosť zázračne ani v dospelosti. Dnes sa zdá, že jediná vec, ktorá dokáže udržať detskú pozornosť, je elektronické zariadenie.

Terapeutka Debra Green, ktorá sa špecializuje na zapojenie, varuje, že tieto vzruchy okolo detí môžu byť citovým rizikom: „Musíme byť prítomní a byť v interakcii, aby sme vytvorili spojenie, ale ak naše hlavy budú zaborené do virtuálneho sveta, obávam sa, ako to ovplyvní spojenie.“

Spojenie, ako som už povedala, je kľúčové pre spoločenský a citový vývoj. Dieťa sa cíti bezpečne a v interakcii, ak je jeho primárny opatrovateľ citlivý, reaguje a je prítomný. Ale dnešní rodičia s väčšou naliehavosťou reagujú na svoje mobilné telefóny než na svoje deti.

Spomeňte si, aké nepríjemné je neustále zasahovanie a prerušovanie pre nás dospelých. Teraz si predstavte, že ste dieťa, plné elánu a túžiace po plnej pozornosti svojich rodičov. Nikto, najmä nie dieťa, nechce hrať druhé husle k SMS správam.

deti2
Niet nad osobnú blízkosť so svojimi deťmi…

Inými slovami, nevymeňte nezabudnuteľné momenty za tie digitálne.

Počítač nikdy nemôže nahradiť intimitu – nie pre dieťa pri čítaní rozprávok, ani pre tínedžerov, ktorí hľadajú spojenie online.

Viac o tejto téme nájdete v knihe Povolenie k rodičovstvu.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 503x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment