Výživové doplnky a chudnutie. Mýty a pravdy

Na internete nájdete množstvo inzerátov a ppc reklám typu „Schudnite vďaka výživovým doplnkom!“ alebo „Tabletky na chudnutie“, či náš najobľúbenejší „Pri chudnutí treba výživové doplnky“.
A keď si na niektoré prekliknete, vidíte tekutý L-karnitín 500 ml za super cenu, takmer za polovicu…a tabletky len za 26 eur.
„Ak veríte na lietajúci koberec, Arabelin prsteň a účinné prostriedky na chudnutie, tak tento článok ani nečítajte,“ odkazuje doktor Igor Bukovský.

Áno, médiá a špekulanti nás presviedčajú, že niektoré výživové doplnky doslova zázračne naštartujú váš metabolizmus a pomôžu vám nielen ostať zdravými, ale ZARUČENE sa tými najmodernejšími prostriedkami dostanete aj k vytúženej postave.
Doktor Bukovský má dlhoročné skúsenosti z klinickej praxe, napísal už veľa zaujímavých kníh plných tipov, je členom viacerých zahraničných dietetických asociácií a ako neustále opakuje: musíme sa riadiť zdravým rozumom! Neprijímať všetko bez rozmyslu, pretože to tvrdia médiá, či kvázi odborníci.
V jeho ostatnej knihe Plán B nájdete veľa užitočných rád ohľadom správneho stravovania, venuje sa mýtom a omylom, ktoré do nás pchajú masmédiá.

chudnutie
Neverte, že výživové doplnky podporujú chudnutie.

Píše o metabolizme, kalóriách, ponúka 30-dňovú podrobnú „cestovnú mapu“ dôležitých maličkostí, ktoré vám zmenia pohľad na jedlo i seba samých. A jednou z tém sú aj

Výživové doplnky a ich vplyv na chudnutie

Chróm

Vraj potláča chuť na sladké a odbúrava tuk. Faktom je, že to má menší efektu iba u ľudí s deficitom chrómu. 14 týždňov užívania dávky na hranici toxicity spôsobilo úbytok len 1,1 kg tuku. Denná dávka 1000 mikrogramov a viac môže byť toxická. Chróm nájdeme najmä v obilninách, celozrnných potravinách, v hubách, brokolici, olejnatých semenách a čiernom korení. Je dobré vedieť, že vitamín C podporuje vstrebávanie chrómu.

Jablkový ocot

Igor Bukovský
Igor Bukovský

Údajne potláča chuť na jedlo a blokuje metabolizmus tukov. Efekt je však podľa Dr. Bukovského minimálny a potrebná dávka by bola najmenej 3 polievkové lyžice denne. Táto dávka má však pri dlhodobom užívaní vedľajšie negatívne účinky – môže sa vám zväčšiť pečeň a slezina, môžu v nich nastať patologické zmeny vrátane vredového poškodenia pažeráka, žalúdka a tenkého čreva. Prípadne trvalé poškodenie zubnej skloviny.

Zelený čaj

Mnohí tvrdia, že podporuje spaľovanie (viscerálneho, čiže orgánového) tuku a účinok inzulínu, či leptínu. Podporuje tiež odbúravanie tuku a blokuje jeho tvorbu. Faktom je, že dlhodobé užívanie 2 až 3 šálok zeleného čaju denne môže podporiť redukciu tuku o 5%. Stojí vám to za vedľajšie účinky? prekročenie 300 mg kofeínu za deň totiž môže vyvolať vedľajšie  negatívne účinky.

L-karnitín

Tvrdí sa, že podporuje spaľovanie tuku a chudnutie. Potláča vraj tiež únavu a zvyšuje výkonnosť. Pravdou je, že žiadna štúdia doteraz nepreukázala tieto účinky. L-karnitín nájdete v špargli a chudom mäse.

Kofeín

Už ste aj vy počuli, že kofeín ako káva, zelený čaj, guarana, yerba maté and co. podporujú metabolizmus? Treba však vedieť, že metabolizmus zvyšuje kofeín len asi o 5%, pričom raňajkami a fyzickou  aktivitou dosiahnete oveľa viac! Ak budete prijímať nad 300 mg denne ( čo sú 2 až 3 šálky kávy denne, či 6 šálok zeleného čaju), dostavia sa vedľajšie účinky ako hnačka, podráždenosť, zvýšený krvný tlak, búšenie srdca, migréna ap.

CLA

Táto skratka znamená konjugovanú kyselinu linolovú, ktorá vraj tlmí vstrebávanie tukov a odbúrava ich. Prieskumy však ukázali, že 6 mesiacov užívania CLA spôsobí úbytok menej ako 2 kg tuku, no môže mať závažné vedľajšie účinky ako tukovatenie pečene, hnačku, či poruchu účinku inzulínu.

Psýlium

Podľa mnohých ľudí potláča hlad, blokuje vstrebávanie cukrov, tukov a cholesterolu. Je dokázané, že psýlium znižuje hladinu triacylglycerolov a cholesterolu v krvi, stabilizuje glykémiu, no nevedie k žiadnej redukcii hmotnosti ani telesného tuku. Dlhodobé užívanie dávky viac ako 2 čajové lyžičky denne môže zhoršiť vstrebávanie dôležitých minerálov a stopových prvkov.

chudnutie
Mnohé prieskumy ukázali, že príliš veľké dávky výživových doplnkov, ktoré by mohli mať aký-taký efekt na chudnutie, majú však priveľa vedľajších negatívnych účinkov.

Garcínia kambodžská

Potláča údajne chuť do jedla a blokuje tvorbu mastných kyselín. Faktom je, že síce mierne potláča chuť do jedla, ale nie je preskúmaná bezpečnosť dlhodobého užívania. V kombinácii so zeleným čajom a zelenou kávou podporuje efekt cvičenia a úpravy stravy.

Kyselina alfa-lipoová

Potláča chuť do jedla, podporuje účinok inzulínu a leptínu. Väčšina informácií pochádza z výskumu zvierat, u ľudí extrémna dávka 1800 gramov vyvolala len veľmi miernu redukciu tuku (asi 2%). Táto dávka však môže spôsobiť žihľavku. Kyselina alfa-lipoová sa nachádza najmä v brokolici, špenáte, zemiakoch a tebi droždí.

Pyruvát

Tvrdí sa, že zvyšuje metabolizmus a podporuje spaľovanie tukov. Dlhodobé užívanie však spôsobí redukciu tuku iba o 0,7 kg.  Má to však vedľajšie účinky ako pokles dobrého HDL, zvýšenie zlého LDL, plynatosť a hnačku.

Tieto a množstvo ďalších užitočných informácií nájdete v knihe doktora Igora Bukovského Plán B – 30-dňový manuál zdravého chudnutia.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 1 131x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment