Skvelá trasa z Myjavy na Veľkú Javorinu

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ak máte chuť na skvelú turistiku nádherným podjavorinským krajom, odporúčame trasu z Myjavy na Veľkú Javorinu. Meria asi 17 km a zvládnete ju za päť hodín. Táto časť trasy je súčasťou Cesty hrdinov SNP, ktorá pretína celé Slovensko od Devína až po Duklu.
Vychutnajte si prírodu Bielych Karpát, ktoré sa rozprestierajú na hraniciach medzi Slovenskom a Moravou. Ich najvyšším vrchom je Veľká Javorina vysoká 969 metrov.

Myjava – Veľká Javorina

Odporúčame rezervovať si ubytovanie na Veľkej Javorine v Holubyho chate. Budete síce stále stúpať, ale po kvalitnej lesnej ceste a nikde vás nebudú mýliť a zdržovať neprehľadné lúky či hľadanie červených značiek.

Tak môžeme vyraziť. Začneme v centre mesta Myjava na autobusovej stanici pri ústrednej turistickej orientácii (325 m), odkiaľ sa vyberieme po hlavnej ulici severovýchodným smerom až ku kruhovému objazdu, kde je križovatka červeno a žlto značkovanej trasy. Pred nami stojí Múzeum Slovenských národných rád a na kruhovom objazde pokračujeme ďalej vpravo po červenej značke. Prejdeme popod železničný podjazd a kráčame mierne do kopca popri asfaltovej ceste. Po ľavej strane míňame stanovište autobusov a vyjdeme von z mesta. Na najbližšom rázcestí stojí smerovník s názvom Sovinec (415 m), kde by sa v prípade potreby dalo núdzovo prespať.

Onedlho sa ocitneme v rovnomennej miestnej časti obce Poriadie. Prejdeme osadou a na najbližšej križovatke pokračujeme priamym smerom do osady Horný výhon (420 m). Sledujeme červené značky cez osadu a po asfaltovej ceste prídeme až do lokality Uhliská. Prejdeme okolo smerovníka Jurášova lúka a po lesnej ceste vystúpime k Hrabine a ďalej na Vrch Slobodných (687 m).

Holubyho chata

Holubyho chata, z ktorej dýcha história, aj pohoda a priateľská atmosféra.

História na každom kroku

Stále ideme lesom a prídeme k Dibrovovmu pomníku (Iľja Danilov Dibrov bol sovietsky veliteľ, ktorý tu padol počas druhej svetovej vojny 13. októbra 1944) a červeno značkovaný lesný chodník či lesná cesta ďalej kopíruje slovensko-českú hranicu. Z lesa vyjdeme až pred vrcholom Veľkej Javoriny. Roztvorí sa pred nami rozľahlá zvlnená vrcholová lúčna plocha masívu, na ktorého vrchole stojí rádiový a televízny vysielač Veľká Javorina.

Ešte pred vežou vysielača uvidíme po pravej strane Kameň česko-slovenského bratstva, ktorý osadili v roku 1990, a za ním Vavrouškovu mohylu. Minister prvej česko-slovenskej vlády po páde socializmu Josef Vavroušek aj so svojou dcérou zahynul pri páde lavíny v Západných Tatrách a mohyla tu pripomína jeho všestrannú osobnosť a zásluhy o rozvoj slovensko-českých vzťahov.

Vysielač Veľká Javorina

Historicky prvý vysielač na Veľkej Javorine šíril prvý program Československej televízie z 15-metrového stožiara od konca marca 1958. Veža prešla viacerými úpravami a celkovými rekonštrukciami, až nadobudla súčasnú podobu pripomínajúcu raketu na kozmodróme. Pôvodnú valcovitú retranslačnú vežu na jeseň 2004 zbúrali. Súčasný stožiar vysielača má výšku viac ako 80 m a digitálny televízny signál začal šíriť v decembri 2009.

Na Veľkú Javorinu

Veľkou Javorinou vedie štátna hranica medzi Slovenskom a Českom a zo slovenskej strany sem smeruje aj kvalitná asfaltová cesta. Okolie Veľkej Javoriny je aj obľúbeným lyžiarskym strediskom s centrom pri Holubyho chate.

Veľká Javorina je oddávna považovaná aj za jeden zo symbolov bratstva Čechov a Slovákov. Svedčí o tom aj nápis na Kameni česko-slovenského bratstva: „Tu bratia vždy sa stretať budú“. Pravidelne sa tu v júli konajú Slávnosti bratstva Čechov a Slovákov. Tradícia česko-slovenskej vzájomnosti a stretávania sa má korene ešte v 19. storočí.

jav3

Holubyho chata

Ideálnou možnosťou na prenocovanie je Holubyho chata, ktorá v roku 2014 oslávila svoje 90. narodeniny. Prvá chata sa však dožila len dvoch rokov, lebo v roku 1926 vyhorela.
Nachádza sa na východnom svahu vrchu Veľká Javorina a len 50 metrov od lyžiarskeho vleku. Ponúka reštauráciu zariadenú v rustikálnom štýle, spoločenskú miestnosť s knižnicou a herňu so stolným tenisom. Z izieb chaty s pôvodnou architektúrou zo začiatku 20. Storočia sa môžeme pokochať výhľadom na malebnú krajinu Podjavorinska.

Ako sme písali, trasa Myjava – Veľká Javorina je súčasťou Cesty hrdinov SNP, ktorá pretína celé Slovensko od Devína až po Duklu. Celú ju nájdete v knihe vydavateľstva Dajama Z Devína na Duklu.