Výpredaje. Triky, ktorými nás obchodníci lákajú

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Sezónne, povianočné, či novoročné výpredaje. Black Friday. Obchodníci radi využívajú tieto slová, aby pritiahli zákazníkov do svojich kamenných predajní, alebo do e-shopov. Lákajú na obrovské zľavy, akcie 1+1 zadarmo a ďalšie premyslené ponuky. V poslednom období je vo výpredajoch čoraz viac tovaru, zľavy sú slušné a je teda z čoho vyberať. Ale pozor – nie je výpredaj ako výpredaj. Existuje množstvo trikov, ktorými z nás obchodníci vytiahnu peniaze, hoci sme nič také nezamýšľali. Pripomeňte si ich, možno viaceré nebudete ani poznať a tak sa aspoň trochu obrníte, aby ste sa nedali nachytať.

Už pri príchode k obchodu na vás kričia obrovské plagáty so slovíčkom zľava, či výpredaj. A vy máte pocit, že ste na správnom mieste. V podvedomí už máte uloženú informáciu, že tu určite nakúpite výhodnejšie a strácate ostražitosť.

 

Výpredaje ležiakov?

V prvom rade nezabúdajte, že v zľavách je zvyčajne tovar, ktorý treba predať, aby bolo v skladoch miesto na nový. Napríklad v športovom sortimente to, čo zostalo z leta treba predať najlepšie v prvých týždňoch nového roka. Áno, nájdu sa tak slušné kúsky za dobrú cenu, ale zamyslite sa – ak sú také dobré, prečo sa nepredali skôr? Prečo až teraz s takými extra zľavami? Pred kúpou si overte, či nejde o kúsok, ktorý dávno vyšiel z módy, bol nadpriemerne chybový. Či nie je na trhu už novší model, ktorý má lepšie parametre a vychytané „muchy“ (najmä pri elektronike).

Zapojte sedliacky rozum a ak vás zľava spolu s kvalitou tovaru presvedčí, kupujte. No myslite vždy na to, že obchodníci sa musia zbaviť aj ležiakov, ktoré sa rok či dva dozadu nepodarilo predať niekde na západných trhoch. Prípadne v tom istom obchode, len to na čas stiahli z pultov.

výpredaje oblečenia

Hry s cenovkami

Žiaľ, mnohí obchodníci sa neštítia manipulovať s cenami, hoci pri najmenšej snahe zistiť si viac, ich poľahky odhalíte. Veď s prelepenou cenovkou ste sa už určite stretli. Na cenovku sa nalepí nový štítok a obchodník ako cenu „po zľave“ uvedie pôvodnú. Falošnú akože pôvodnú cenu si jednoducho vymyslí pripočítaním percent, ktoré uvádza ako zľavu.
Na takéto praktiky naráža bežne aj Slovenská obchodná inšpekcia. Podľa Danuši Krkošovej obchodník bez problémov uvedie ako pôvodnú cenu, za ktorú však tovar predtým nikdy nepredával. „Cena po zľave potom vyzerá vábivejšie, keďže pôsobí ako vysoká zľava.“

Často sa tiež výška zľavy odchyľuje o pár percent. Obchod deklaruje zľavy 50% na všetko, vy nakúpite a keď si to prepočítate, zistíte, že vás oklamali: zľava je povedzme len 47%. Možno nad tromi percentami mávnete rukou a ak ide o menšiu položku, ani vám nenapadne namáhať sa späť do obchodu. No uvedomte si, že obchod takto predá tisíce, možno desaťtisíce produktov, a neférovo sa nabalí na nič netušiacich zákazníkoch.

vreckoví zlodejiPrečítajte si aj
Vreckoví zlodeji. Na tieto ich triky si dávajte pozor!

Psychológia v praxi

Obchodníci majú plno trikov, ako zaútočiť na naše zmysly, na naše praveké inštinkty a nenápadne nás priviesť k nákupu.

Stačí napríklad umiestniť stojany s oblečením tesne vedľa seba, aby sa medzi nimi dalo ťažko pohybovať. Všimli ste so už? V takej chvíli, keď je narušený náš osobný (intímny) priestor, strácame zdravý úsudok a prestávame nakupovať s rozumom, lebo to chceme mať čo najskôr za sebou a odísť odtiaľ. Sľubovaná zľava nám nedovolí odísť naprázdno (veď nekúpte to!) a tak sa rozhodujeme prirýchlo, často neekonomicky. A neraz kupujeme aj veci, ktoré by sme si inak nekúpili.

Preto sme napísali praveké inštinkty: už v praveku museli naši predkovia konať hneď a bez rozmýšľania. Ak neskolili mamuta okamžite alebo neobrali niekoho o ovocie, mohlo sa stať, že ďalšia príležitosť nepríde a zostanú hladovať. A (nielen) výpredaje v nás tento praveký inštinkt prebúdzajú: ak nebudem konať hneď, určite to budem neskôr ľutovať.

výpredaje peniaze

Nenechajte si zbytočne ťahať peniaze z vrecka a majte vždy na pamäti triky obchodníkov. Hoci nemôžeme všetkých hádzať do jedného vreca.

„Výhodné“ ponuky

Nenechajte sa nalákať na rôzne výhodné ponuky typu 3 + 1 zdarma. Prepočítajte si to, lebo často je cena za kus vyššia, ako keby išlo o zľavu 50%, alebo inú akciu.

Niekde obchodníci podmieňujú zľavu nákupov viacerých kusov z rovnakého tovaru. Ale po pravde, načo potrebujete z jedného tovaru viac úplne rovnakých výrobkov? Poviete si, že darujete, posuniete niekomu…no ste si istí, že to druhá strana naozaj ocení? Ak áno, kupujte. No často sa len domnievame a necháme sa „vnútorne“ presvedčiť, že určite bude vďačný/vďačná, veď to je taká super cena…

Obchodníci tým však sledujú len jedno – aby ste u nich nechali čo najviac peňazí.

 

Výpredaje a záruka

Áno, aj na tovar z výpredajov sa vzťahuje záruka. Nenechajte sa predavačom „presvedčiť“, že „na toto asi nie, to nejde, veď to už je tak strašne zlacnené“.  Danuša Krkošová zo SOI-ky tvrdí, že „aj na zľavnený tovar sa uplatňujú rovnaké podmienky, ako na ten bez zľavy. Výnimkou je zľava na chybný tovar. Naň sa reklamácia nevzťahuje.“

Čiže reklamovať môžete aj tovar z výpredaja, ak nie je poškodený alebo ak jeho cena nebola znížená kvôli chybe.
Ak predajca tvrdí, že na zľavnený tovar sa záruka nevzťahuje a nejde o tovar, ktorý sa rýchlo kazí, porušuje Občiansky zákonník. V tom prípade ho môžete nahlásiť Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tu nájdete všetky informácie o podávaní sťažností, reklamáciách, odstúpení od zmluvy pri nákupe v e-shope ap.


Zdielať

About Author

Komentáre sú uzavreté.