Aj vy máte občas pocit, že vás šéf nevníma, nemá na vás čas a keď mu niečo vysvetľujete, nervózne poklepkáva perom po stole? Prípadne si začne vybavovať maily alebo písať smsky? Alebo ste mu pred týždňom vraveli niečo dôležité a neodkladné…a on dnes tvrdí, že ste mu nič také nevraveli?
Komunikácia nie vždy funguje medzi zamestnancami, ale ani smerom nehor, či zhora. Tvrdenia, že je úlohou šéfov, aby všetko klapalo, oni sú za to platení, je to ich práca, nie vaša – to nie je správne. Ak vás šéf nepočúva, nereaguje na vás tak, ako by ste si predstavovali, chyba môže byť aj vo vás. Pozrite si 7 trikov, na ktoré treba myslieť, ak chcete dosiahnuť, aby vás šéf naozaj počúval 🙂
Na čo je tu vlastne šéf?
Najskôr si ujasnime jednu vec: nie, šéf tu nie je na to, aby vás vždy vypočul, vyšiel v ústrety, zariadil a vybavil, lebo je to jeho povinnosť ako nadriadeného. A neposúvajte sa ani do úlohy bezbrannej obete, pretože „on je šéf a nemôžem ho predsa nútiť“. Ak vám šéf nerozumie, môže byť chyba aj na vašej strane a rozhodne stojí za to urobiť niektoré osvedčené kroky. Určite je lepšie prevziať situáciu do vlastných rúk.
„Pokiaľ napríklad túžite po zmene, neostáva vám nič iné, iba vystačiť si s jediným prvkom, ktorý máte pevne v moci – so sebou,“ radí expert na komunikáciu a vzťahy Thomas Erikson. V slovenčine mu už vyšli tri knihy o idiotoch a psychopatoch, naposledy Obklopený idiotmi v zamestnaní. Vynikajúca kniha, ak chcete pochopiť, ako sa správať v práci, ako vyťažiť čo najviac, nenechať sa zaťažovať zbytočnosťami a ako vychádzať s kolegami a najmä šéfmi.
Paradox prechodu pre chodcov
Pred niekoľkými rokmi vstúpil vo Švédsku do platnosti zákon, podľa ktorého musia vodiči motorových vozidiel zabrzdiť pred priechodom pre chodcov. Chodci majú prednosť. Keď sa dnes spýtate odborníkov na bezpečnú premávku, kde by sa podľa nich malo prechádzať cez cestu, odporúčajú vyhnúť sa priechodom pre chodcov (čo je dosť desivé)! Vraj tam totiž dochádza k väčšiemu počtu nehôd. Podľa štatistík sa ich počet zvýšil, odkedy platí spomínaný zákon.
Znie to asi šialene, no je to pravda. S ohľadom na oficiálne štúdie je záver jasný: chodci jednoducho hodili zodpovednosť za svoju bezpečnosť na motoristov. Na vyznačenom priechode vojdú na cestu a predpokladajú, že vodiči zabrzdia, pretože im to káže zákon.
Podobne to platí aj vo firme: nehádžte zodpovednosť iba na šéfa. Nespoliehajte sa len naňho, ale prevezmite zodpovednosť za zlepšenie situácie. Z dlhodobého hľadiska tým získajú všetci, a predovšetkým vy.
Prečítajte si tiež
Chýba vám empatia? Tu je 5 rád, ako zlepšiť vzťahy.
- Ako dosiahnuť, aby vás šéf počúval
- Uvažujte racionálne, argumentujte objektívne a pocity odložte nabok
- Riešte veci čo najskôr, nenechajte ich „vyhniť“
- Potlačte neistotu, stres, roztržitosť a buďte duchom prítomný
- Vždy je lepšie menej slov, zrozumiteľné a konštruktívne inštrukcie
1.Vždy sa držte témy
Šéfovia nemajú času nazvyš. Navyše im chýba to, čo sa volá trpezlivosť. Čo to znamená v praxi? Pri dlhých vysvetleniach, ktoré im nepripadajú zaujímavé, strácajú sústredenie rýchlejšie, než by ste stihli vysloviť „rýchlosť svetla“. Na to, aby vás bolo počuť, nepotrebujete megafón.
Šéf je zaneprázdnený, diár má natrieskaný. Všetko, čo zaberá čas, ktorý sa dá využiť aj inak, musí byť naozaj dôležité, aby preniklo cez blokádu. „Keď budete mať pocit, že ste správu či prezentáciu skrátili čo najviac, ako sa dalo, skráťte ju ešte trochu. Pokiaľ uvažujete o vysvetľovaní, prečo napríklad nevyšiel konkrétny projekt, ani s tým nezačínajte. Prejdite rovno k veci,“ radí Erikson v knihe Obklopený idiotmi v zamestnaní.
2.Skúste začať od konca
Občas kým sa dostanete k pointe, unudíte šéfa na smrť a stratíte ho už po štvrtej vete. Nechoďte do Žiliny cez Košice, neodkláňajte sa od témy a skúste začať od konca.
Napríklad: „Mali by sme zvoliť možnosť C.“ „Potrebujem nový počítač.“ „Necítim sa v práci dobre.“ „Potrebujem viac voľna.“
Pomenujte základ veci priamo, bez okolkov a potom pridajte krátke vysvetlenie a zdôvodnenie.
3.Správajte sa profesionálne
Tvárte sa, že viete, čo robíte. Držte sa témy aj plánu. Pokiaľ ste si vyčlenili polhodinu na rozobratie bodov A, B a C, spravte to. Do ničoho iného sa však nepúšťajte. Všetko pôjde svižnejšie a rýchle porady sú dobré porady. Vášho šéfa zaujíma, či máte nejaký problém a či ste našli riešenie. Ak problém nie je, netreba riešenie, no nie?
4.Žiadne prázdne reči
Veľmi časté najmä na poradách, a najmä online cez teams, skype či ďalšie aplikácie. Akoby sme mali nutkanie vypĺňať ticho, dodať nedôležité a nepodstatné veci. Small talk je dobrý na rozbehnutie konverzácie, napríklad s niekým neznámym…ale pri komunikácii v práci a predovšetkým so šéfom sa zbavte prázdnych rečí.
Po spracovaní zadania sa jednoducho posuňte k ďalšej úlohe. Povedzte si, čo treba urobiť, rozdeľte si úlohy a prípad uzavrite. Je to jednoduché. Takto vyzerá profesionalita v praxi.
Šéfovia skutočne nemajú radi, ak ich niekto oberá o čas rozhovormi o veciach, ktoré nesúvisia s aktuálnym problémom. Pokiaľ sa odchýlite od témy, čakajte zvraštené čelo a mrzutý pohľad. Dávajte si pozor, inak sa ľahko chytíte do pasce.
Stačí, ak napríklad na úvod porady zahlásite: „Videli ste včerajší zápas?“
Nie, váš šéf ten zápas nevidel. Do deviatej večer si prechádzal e-maily a vy ste mali robiť to isté. Prečo ste nepracovali? Ak aj váš nadriadený ten zápas videl, nikdy by o tom nehovoril na porade. Je to téma skôr k obedu. Pri práci nič podobné nevyťahujte.
5.Pripravte sa pred stretnutím, nie počas neho
Nemôžete sa jednoducho dovaliť a spustiť, čo máte na duši. Nejaký ten vtip z minulého leta je možno zábavný, no máloktorý šéf ho ocení. Niektorých podráždi, že mrháte ich časom a dajú to vedieť možno neverbálne, možno pocitovo…alebo pri ďalšom rozhovore s vami.
Thomas Erikson dobre radí, aby ste si všetko nachystali vopred. Uistite sa, že máte v poriadku dokumenty. Ak robíte prezentáciu v digitálnej forme, pootvárajte všetky podklady a zoraďte ich tak, aby ste presne vedeli, kde sú. Počítajte s otázkami.
6.Zamerajte sa na výsledky a ciele
Okrem stručnosti a dodržiavania programu by bolo celkom fajn sústrediť sa na výsledky a ciele. Pre vášho šéfa je dôležité plnenie úloh. Nie vaše obkecávanie, ako to nejde, prečo to nejde a že ani konkurencii to nešlo. Rozhoduje dosiahnutý výsledok.
7.Neberte všetko osobne
Každý sme iný a niektorí šéfovia sú proste extra. Sú iní, možno čudní, napohľad neznesiteľní…ale možno iba tak pôsobia. Veci pomenujú pravým menom, nič neprikrášľujú, hľadia priamo do očí spôsobom, ktorý nepadne dobre každému. Takéto správanie môže vystrašiť a zneistiť, ale neberte to osobne. Bude to potom poznať na vašom správaní, zabudnete dôležité argumenty, budete sa ich báť predložiť.
Ak vás zaujíma táto téma, ako „prežiť“ na pracovisku, zladiť sa s kolegami, nakloniť si šéfa a pochopiť ho, siahnite po spomínanej knihe Obklopený idiotmi v zamestnaní. Zistíte aj to, ako sa vyhnúť konfliktom, prípadne ich riešiť a ak ste šéf, ako si poradiť s lenivými zamestnancami 🙂
Už prvá Eriksonova kniha Obklopený idiotmi veľmi pútavo a zábavne odhaľuje dnešné vzťahy – lepšie pochopíte iných, ale aj sami seba. Naučíte sa efektívnejšie a bezproblémovejšie komunikovať.
Thomas Erikson je úspešný lektor a autor viacerých bestsellerov o komunikácii a správaní ľudí. Jeho knihy vyšli už v 39 jazykoch.
Foto: Pixabay.com, Unsplash.com, vydavateľstvo Motýľ