Už je to doslova ošiaľ a zdá sa, že bude čoraz populárnejší. Labubu je mäkké mini-monštrum so zubatým úsmevom, ktoré sa rýchlo stalo ikonou štýlu a zberateľstva. Kto stojí za jeho tvorbou, prečo ho nosia Beyoncé, Madonna, či Rihanna? Ako sa z hračky stal globálny kultúrny fenomén a bude to tento rok naozaj miliardový biznis?
Čo je vlastne Labubu?
Labubu je roztomilá, no zároveň neobyčajná postavička – malý plyšák elfovitého typu s veľkými ušami, ostrými zubami a hravým výrazom. Vznikol ako súčasť série ilustrácií The Monsters od hongkonského dizajnéra Kasinga Lunga. Inšpiruje sa severskou mytológiou a má výrazný, mierne dráždivý vzhľad, ktorý zaujme.
Prvýkrát sa objavil v roku 2015, ale jeho globálny triumf začal až po roku 2019, keď sa jeho výrobcom stala čínska firma Pop Mart, ktorá ho uviedla vo forme slepej (blind-box) hračky.
Skutočný vzostup nastal v roku 2023, keď Pop Mart vydal farebné „Exciting Macaron“ verzie, ktoré sa stali virálnymi vďaka formátu unboxingu.
Kľúčovým momentom bolo zdieľanie Labubu BLACKPINK – Lisa má milióny followerov, na Youtube ju odoberá 8 miliónov ľudí a vďaka nej „to prepuklo naplno“.
Odvtedy si Labubu pripínajú na kabelky či batohy celebrity ako Rihanna, Dua Lipa či David Beckham, čím sa z hračky stala hviezda sveta módy a popkultúry.
Prečo je Labubu taký populárny?
Po prvé blind box, faktor prekvapenia, zberateľská vášeň a FOMO efekt (fear of missing out). To všetko prispelo k tomu, že fanúšikovia kupujú a zháňajú edície.
Výrazne zafungoval aj influencer marketing – keď influencer alebo celebrita ukáže Labubu v bežnom kontexte, nie ako reklamu – púta to pozornosť a vyvoláva autentickú emočnú odozvu.
Výrobca vydáva množstvo limitiek – už viac než 300 verzií, od malých vinylových kľúčeniek po cca 15 dolároch až po obrovské sochy (predané za až 170 000 USD).
Rok 2025 už priniesol Pop Martu trojnásobný rast tržieb, zisk sa zvýšil o stovky percent, a firma vstúpila do prestížneho indexu Hang Seng. Už v polovici augusta hlásila spoločnosť, že predala produkty v hodnote 670 miliónov dolárov, viac ako ikonické americké značky Barbie a Hot Wheels.
Keď má popularita odvrátenú tvár…

S enormným záujmom prichádzajú aj nebezpečné napodobeniny – „Lafufus“ – ktoré môžu obsahovať toxické plasty a častice. Tie ohrozujú hlavne malé deti. Regulačné orgány v USA aj Veľkej Británii už vydali varovania.
Labubu však krásne zapadá do moderných trendov ako kawaii, kidulting, nostalgia pre jednoduché časy. Je výrazný, „fotogenický“ a flexibilne adaptovateľný do módneho štýlu. Od kabeliek až po nail art, nechtové umenie.
Labubu je nateraz omnoho viac než roztomilá bábika. Je to marketingový fenomén, módny doplnok a kultúrny symbol. V každom balení je pribalený príbeh: prekvapenie, túžba po vlastníctve, pocit zdieľania s komunitou fanúšikov.
Je až neuveriteľné, čo dnešná doba prináša. Ako sa z jednoduchého kresleného monštra stane fenomén dnešnej kultúry.
Zdroj a foto: LepšíDeň.sk, WIRED,
Wikipedia, ebay/romanti-2310, popmart.com


























































