„Možno k žiadnemu vyhynutiu ani nedôjde. Už sa rokuje o odzbrojení. Ešte nám všetkým nešibe.“
„Ale väčšine z vás áno. Je vás tu dosť takých a postačí iba niekoľko šialencov na správnych miestach. Predstavte si, že by ten váš Hitler mal k dispozícii termonukleárnu bombu a medzikontinentálne rakety. Nepoužil by ich bez ohľadu na následky? Ku koncu už nemal čo stratiť…“
Toto je tragický príbeh mimozemšťana na Zemi, ktorý sa snaží získať pomoc pre obyvateľov jadrovou vojnou zničenej planéty Anthea. Chce to dosiahnuť tým, že výmenou ponúka výhody svojej vedy…
Hoci sa stáva človekom do tej miery, do akej mu to technológia a sila empatie dovoľujú, stretáva sa len so xenofóbiou, odporom a nezáujmom, čo ho doháňa k alkoholickému sebazničeniu.
Román Muž, ktorý spadol na Zem bol už po vydaní mimoriadne kvalitným, ale treba priznať, že slávnym ho urobila až filmová adaptácia v roku 1976 v réžii Nicolasa Roega. Film je založený na výkone Davida Bowieho, ktorého nikdy sa neusmievajúci mimozemšťan je nezabudnuteľnou postavou.
Muž, ktorý spadol na Zem
Thomas Jerome Newton je mimozemšťan, ktorého domovskú planétu Anthea zničili jadrové vojny. Na Zem prichádza s cieľom zachrániť posledných preživších.
O niekoľko minút zazrel ľudskú bytosť.
Bola to žena, pôsobila unavene. Šuchtala sa k nemu v neforemných modrých šatách. Ohromený rýchlo odvrátil zrak. Vyzerala akosi nesprávne. Očakával, že ľudia budú mať asi takú veľkosť ako on, ale táto pani bola asi o hlavu nižšia. Mala červenšiu pokožku, než očakával, a tmavšiu. A ten pohľad, to, ako naňho pôsobila, bolo zvláštne – aj keď vedel, že vidieť ich na vlastné oči bude iné, ako sledovať ich v televízii.
Prezlečený za človeka si patentuje veľmi pokročilú antheanskú technológiu a vďaka nej sa mu podarí zhromaždiť dostatok prostriedkov, aby mohol postaviť loď, ktorá má pomôcť posledným tristo Antheančanom presídliť sa na Zem. Vízia jeho pomoci sa však začína rúcať, keď prepadne neduhom, ktoré sú až príliš ľudské a ohrozujú cieľ, s ktorým na Zem prišiel.
Cesta do hlbín ľudskosti…
Tento sci-fi román od finalistu ceny Nebula bol v roku 1976 sfilmovali v hlavnej úlohe s Davidom Bowiem a je základom rovnomenného seriálu streamovacej služby Showtime.
Celý príbeh krásne ukazuje, ako sú životy väčšiny ľudí malým tichým zúfalstvom. Sám Thomas padá do „našej pozemskej“ pasce – alkoholu, osamelosti, depresie, vzájomného podozrievania…
Mal ich rád, ale so svojou vrodenou ľudskou márnivosťou nedokázal odolať pokušeniu ohúriť ich vlastnou mentálnou nadradenosťou a ich ohromenie mu prinášalo radosť. Aj napriek tomu, aké to mohlo byť príjemné, nesmel zabúdať, že títo ľudia boli podstatne nebezpečnejší ako šimpanzy – a prešli už tisícky rokov, odkedy niekto z nich naposledy zahliadol Antheančana bez prestrojenia.
Muž, ktorý spadol na Zem je kultové sci-fi, ktoré zažiarilo aj na striebornom plátne. Pomalá, smutná exkurzia do hlbín ľudskosti a existencie, ktorá je aktuálna aj dnes…
Príbeh o mimozemšťanovi, ktorý je však taký ľudský a človečenský, že na jeho iný pôvod miestami zabúdate.
Walter Stone Tevis
Bol to americký spisovateľ poviedok a románov.
Narodil sa v San Franciscu v Kalifornii. Keď mal desať rokov, jeho rodina sa presťahovala do Kentucky, zatiaľ čo on musel rok zostať sám v sanfranciskej nemocnici so srdcovou chorobou. Na konci druhej svetovej vojny pracoval ako pomocný tesár v námorníctve. Potom dokončil bakalárske a magisterské štúdium angličtiny a začal pracovať ako učiteľ.
V rokoch 1965 až 1978 vyučoval angličtinu a tvorivé písanie na univerzite v Ohiu, potom sa až do svojej smrti venoval kariére spisovateľa.
Jeho najznámejším dielom je román The Hustler, podľa ktorého bol v roku 1961 nakrútený rovnomenný oscarovský film v réžii Roberta Rossena s Paulom Newmanom v hlavnej úlohe.
Na štúdiu hráčskej vášne v zadymených biliardových herniach voľne nadviazal v románe Farba peňazí. Režisér Martin Scorsese ho sfilmoval pod názvom Farba peňazí, opäť s Paulom Newmanom (tentoraz získal za hlavnú úlohu Oscara), ktorému sekundoval Tom Cruise ako mladý nasledovník.
V románe Spev drozda spoločnosť dvadsiateho piateho storočia ovládajú jej vlastné výtvory – roboti – pomocou drog a mentálnej manipulácie.
Foto: LepšíDeň.sk, Lindeni, YT/Austin Film Society