Vydavateľstvo Penguin spôsobilo revolúciu v knižnom priemysle, keď v tridsiatych rokoch minulého storočia zaviedlo dostupné knihy v mäkkej väzbe, tzv. paperbacky.
Všetky epizódy nájdete v rubrike A toto ste vedeli? alebo vo zvukovej podobe v Podcaste.
Myšlienka kníh s mäkkou obálkou nie je zasa taká nová. Už v 17.storočí existovali tzv. chapbooky, malé lacné knižky pre bežných ľudí. V 19. storočí sa potom rozšírili “penny dreadfuls” v Anglicku a “dime novels” v USA, čo boli lacné, často senzáciechtivé príbehy vytlačené na lacnom papieri.
Vypočujte si túto epizódu na Spotify:
Moderné paperbacky
Ale moderné paperbacky, ako ich poznáme dnes sa zrodili v 30.rokoch 20.storočia a za všetkým stojí vydavateľstvo Penguin, ktoré svojimi paperbackmi s jednoduchým a dnes už ikonickým dizajnom obálok zmenilo čitateľské návyky. Knihy sa vďaka masovej výrobe stali dostupnejšími. Ako k tomu došlo? Prečo bol ten dizajn taký výnimoční? A ktorí autori vyšli ako prví v mäkkej väzbe?
Písal sa 30.júl 1935 a vydavateľstvo Penguin vydalo prvých 10 kníh v mäkkej väzbe. Išlo o desať populárnych kníh, ktoré už predtým vyšli v tvrdej väzbe a uviedli ich do predaja za 6 pencí, v dnešnom prepočte niečo cez 2 eurá. Na porovnanie – kniha v tvrdej väzbe vtedy stála 8 šilingov, dnešných cca 35 eur, takže obrovský cenový rozdiel. Ľudí okamžite nalákali, pretože boli lacné, ale zato kvalitné, a mali výrazné farebné obálky.
Medzi prvými boli diela takých slávnych spisovateľov ako Ernest Hemingway, Agatha Christie, Dorothy Sayersová, či André Maurois.
Ostatní vydavatelia boli presvedčení, že podnik je odsúdený na neúspech, a práve preto Allenovi Lanovi dovolili, aby si kúpil práva na uvedené knihy v podstate za babku. Našťastie, lebo 2 pence išli kníhkupcovi, pre Penguin zostali 4 pence na tlač a práva, takže aby sa vrátili náklady, museli predať 25-tisíc kníh z každej. Preskočím pár mesiacov – do marca 1936 sa predalo viac než milión paperbackov.
Ikonické obálky
Dôležité teda bolo, že knihy mali naozaj jednoduché, elegantné, jasné a očividne moderné obálky. Ich autorom bol 21-ročný Edward Young, ktorý dostal od Lana úlohu, aby vytvoril nové logo a dizajn obálky pre novovznikajúci zoznam titulov.
Prvé paperbacky tak boli až stroho jednoduché: dva farebné pásy hore i dole a medzi nimi biely pás s názvom knihy a menom autora. Veľkosť dodržiavala zlatý rez 1,61 založený na práci Leonarda da Vinci. Knihy boli farebne rozlíšené: základom bola vždy biela a k tomu oranžová pre beletriu, zelená pre detektívky a modrá pre biografie.
Dnes môžeme povedať, že išlo de facto o prvú a pravdepodobne najtrvácnejšiu ukážku sily dizajnu značky v knižnom svete.
Mimochodom, myšlienka, že lacné a kvalitné knihy by sa mohli predávať z automatov, Laneovi napadla v roku 1934, keď sa ocitol na stanici Exeter a nemal so sebou nič na čítanie.
Príbeh vydavateľstva Penguin je nielen jedinečný, vynaliezavý, ale tiež ukazuje, že kultúra sa dá spopularizovať aj bez toho, aby klesla jej hodnota.
Vypočujte si epizódu na Apple podcasty:
Foto: Penguin