Kláštorisko. Srdce Slovenského raja, trasa cez tiesňavu a kartuziánsky kláštor

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Slovenský raj patrí medzi najobľúbenejšie lokality turistov a jedným z obľúbených cieľov je Kláštorisko s ruinou kartuziánskeho kláštora. Pochádza z 13.storočia, je tam vybudované turistické centrum s reštauráciou, tak si vyberte pekný deň a urobte si túru Kláštorskou roklinou. Zaberie vám približne tri hodinky, prevýšenie je len 250 metrov a určite nebudete ľutovať 🙂
V spolupráci s vydavateľstvom Dajama a ich turistickým sprievodcom Slovenský raj máme pre vás presný popis trasy, aby ste si ju vedeli do detailov naplánovať. Povieme vám, čo si treba všímať a aké zaujímavosti tam nájdete, aby ste si výlet skvele užili. Nižšie nájdete aj mapu trasy.

Vyrážame na túru – Podlesok

Ústie Kláštorskej rokliny

Východiskovým bodom pre našu trasu bude Podlesok, čo je významné turistické stredisko Slovenského raja. Nachádzajú sa tam ubytovacie zariadenia, autokemping, aj lyžiarsky vlek. Je na začiatku Prielomu Hornádu, z Podlesku môžete vyraziť aj na Tomášovský výhľad, či k Medvedej jaskyni.
Podlesok nájdete na juhozápad od Spišského Štvrtka, vzdialený asi 10 km. Od Popradu sa do Podlesku dostanete, keď z hlavnej cesty odbočíte za Švábovcami doprava na Betlanovce.

Celá trasa je stredne náročná okružná túra s exponovanými úsekmi v Prielome Hornádu a Kláštorskej rokline. Tieto úseky zabezpečujú rebríky, stúpadlá, reťaze a mostíky a vyžadujú si zvýšenú opatrnosť. Prechod tiesňavou je jednosmerný, môže sa ísť len proti toku potoka! Zvyšok trasy vedie pohodlnými lesnými cestami a chodníkmi. Orientácia je vďaka dobrému značkovaniu jednoduchá.

Cez Kláštorskú roklinu

Príťažlivá túra do často navštevovanej krajiny v severnej časti Slovenského raja. Od Hrdla Hornádu po Kláštorisko prechádza zónou A s najprísnejším stupňom ochrany. V prvej časti zahŕňa prechod západnou, exponovanou časťou Prielomu Hornádu, pričom vedie tesne ponad tok rieky. Neskôr treba absolvovať výstup cez viacero vodopádov Kláštorskej rokliny do Kláštoriska.

Trasa vedie od autokempingu v Podlesku po modrej značke (2819) východným smerom. Najprv sa vyberieme po úzkej asfaltovej ceste do rekreačného strediska Košariská (Turistický raj). Tu odbočíme vľavo a spoločne so zelenou turistickou značkou (5726) zostúpime do Hrdla Hornádu. Toto skalné zúženie na sútoku Veľkej Bielej vody a Hornádu je začiatkom atraktívneho prechodu kaňonom Prielomu Hornádu.

Od rázcestia Hrdlo Hornádu (528 m) odbočíme doprava na modro značkovaný chodník, ktorý vedie popri rieke. Za zrubovou chatkou sa začínajú exponované úseky zaistené technickými pomôckami.

Kláštorská roklina
Kláštorská roklina je atraktívna tiesňava vytvorená potokom prameniacim pod Kláštoriskom a ústiacim do Hornádu. Je súčasťou zóny A s najprísnejším stupňom ochrany. Je pomerne krátka, strmá a bohatá na vodopády, z ktorých najväčší je Dúhový vodopád. „Pre turistov ju sprístupnili v roku 1960 vybudovaním konštrukčne ojedinelej lanovej lávky pri ústí Kláštorskej rokliny do Hornádu v rámci prvej etapy sprístupňovania jeho prielomu,“ dodáva Vladimír Mucha, autor turistického sprievodcu zo série S batohom po Slovensku – Slovenský raj.
Je to najkratšia trasa z Prielomu Hornádu do Kláštoriska. Jednosmerný turistický chodník vedie proti toku potoka.

Cez stúpadlá ak vodopádom

Dúhový vodopád

Postupne prejdeme cez stúpadlá Pod Zelenou horou a cez stúpadlá Pri Mníchovej jaskyni. Po reťazovom moste sa dostaneme na pravý breh Hornádu a pokračujeme k stúpadlám Nad Večným dažďom a k stúpadlám Nad Lanovou lávkou.
Pri turistickom informačnom mieste Kláštorská roklina‑ ústie (520 m) opustíme Prielom Hornádu a odbočíme doprava na zelenú značku.

Náročný výstup tiesňavou Kláštorská roklina zabezpečujú technické pomôcky. Pôjdeme popri potoku a jeho riečiskom a postupne minieme Vodopád Objaviteľov, potom prekonáme Vodopád Antona Straku a Dúhový vodopád.
Nad ním prejdeme cez Kaskády Gusta Nedobrého k Malému vodopádu. Popri Machovom vodopáde sa dostaneme do širšej časti rokliny. V jej závere (vľavo od Kartuziánskeho vodopádu) nás čaká výstup do Kláštoriska (770 m).

Kláštorisko a kartuziánsky kláštor

Táto rekreačná oblasť na lúčnej planine je najvýchodnejšou súčasťou planiny Glac. Uprostred vodopádov, skál a rebríkov… Ponúka možnosť občerstvenia a prehliadky kartuziánskeho kláštora. Je to akási neoficiálna križovatka Slovenského raja a jeho srdce.
Tamojší kartuziánsky kláštor slúžil ako útočisko pred tatárskymi hordami. Aj preto prezývajú Kláštorisko ako Skala útočiska, alebo Strážny vrch.

Kláštor vybudovali mlčanliví kartuziánski mnísi a miesto nazvali Rajom. Ich pokojný život bol však často narúšaný plieniacimi vojskami a zbojníkmi zo šíreho okolia. V 16. storočí kláštor obsadil lúpežný rytier Matej Bašo a mníchov vyhnal. Cirkev musela urobiť protiopatrenia a tak rozhodla o zbúraní stavby a odsťahovaní mníchov z tejto oblasti.
Do dnešného dňa sa zachovali len zvyšky muriva, ale dlhé roky sa už pracuje na postupnej rekonštrukcii.

Pozrite si viac článkov zo sekcie CESTOVANIE.Hrad Devín - stredoveké Slovensko

A späť do Podlesku

Z Kláštoriska, obľúbeného oddychového miesta, pokračujeme severozápadne zelenou značkou. Prejdeme sypanou cestou cez lúku a pokračujeme zvlneným lesným terénom k rázcestiu Pod Kláštoriskom (725 m).
Odbočíme doprava na chodník a pokračujeme po zelenej značke. Absolvujeme zostup cez les s obmedzenými výhľadmi do Hornádskej kotliny. V závere trasy prejdeme k hornému okraju rekreačného strediska Košariská (Turistický raj), kde odbočíme vľavo.
Návrat ku autokempingu Podlesok vedie rovnako ako na začiatku trasy po modrej značke.

Zdroj: kniha Slovenský raj/Dajama, Wikipedia, SlovenskyRaj.sk
Foto: Dajama, Wikimedia/Kristo

mapa trasa na Kláštorisko

Zdielať

About Author

Milan Buno

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.