Laktózová intolerancia vie poriadne potrápiť – ako s ňou žiť?

LinkedIn

Spôsobuje aj vám šálka mlieka alebo kopček zmrzliny tráviace ťažkosti? Aj preto sa mlieku radšej vyhýbate? Ak áno, pravdepodobne trpíte laktózovou intoleranciou. A nie ste sami. Znížená schopnosť tela tráviť v tenkom čreve mliečny cukor, laktózu, patrí medzi najrozšírenejšie potravinové intolerancie. Problém s trávením mliečneho cukru má podľa výskumov asi 68 percent dospelej populácie, no nie u každého sa príznaky prejavia.
Čo je to teda laktózová intolerancia, ako sa prejavuje a ako sa môžete s ňou vysporiadať? Poradíme.

 

Ako sa prejavuje laktózová intolerancia?

Opakujúce sa hnačky, nafúknuté brucho, žalúdočné kŕče, nadúvanie alebo plynatosť patria medzi varovné príznaky akejkoľvek potravinovej intolerancie. Potravinová intolerancia je neznášanlivosť niektorých potravín, respektíve niektorých konkrétnych živín v potravinách. Vysvetlil pre spravodajský portál vZdravotníctve.sk gastroenterológ Peter Minárik.

Dôležité je vypátrať príčinu, poprípade si aj vytvoriť zoznam potravín, ktoré ťažkosti spôsobujú. Príznaky intolerancie laktózy sa zvyčajne prejavia krátko po konzumácii jedla alebo nápoja, ktorý laktózu obsahuje. Môže to byť :

  • čisté mlieko (kravské i kozie)
  • jogurty, acidofilné mlieko, zakysanka, cmar
  • maslo
  • syry, najmä mäkké
  • krémové polievky a omáčky
  • smotanové dezerty a zmrzlina
  • sladké pečivo, sušienky

Pričom platí, čím viac laktózy skonzumujete, tým sú príznaky výraznejšie. Zatiaľ čo niektorí ľudia s intoleranciou môžu vypiť pohár mlieka bez toho, aby pocítili akékoľvek príznaky, iným vadí aj mlieko v káve.

mlieko v káve a laktózová intolerancia

 

Stačí sa vyhýbať mlieku?

Príznaky intolerancie laktózy môžu byť podobné s inými ochoreniami, preto je dôležité najskôr navštíviť praktického lekára. Ten diagnostikuje ochorenie na základe testov alebo vás objedná k špecialistovi.

„Medicínska diagnostika sa opiera o stravovaciu anamnézu, dychový vodíkový test, pri ktorom sa stanovuje vodík vo vydychovanom vzduchu po konzumácii štandardnej dávky 50 gramov laktózy pacientovi, ktorý je nalačno, ďalej biopsiu sliznice tenkého čreva a následné imunohistochemické vyšetrenie aktivity tráviaceho enzýmu laktázy vo vzorkách črevnej sliznice,“ dopĺňa Minárik. Vzorky sa odoberajú pri bežnom vyšetrení v ambulancii gastroenterológa.

 

Úprava jedálnička je nevyhnutná

Laktózová intolerancia sa nedá vyliečiť, avšak úprava jedálnička pomáha zmierniť alebo úplne eliminovať príznaky. Klasické mlieko a mliečne výrobky treba zo stravy vylúčiť alebo ich konzumáciu obmedziť. V lekárňach nájdete aj výživové doplnky s obsahom tráviaceho enzýmu laktázy, ktoré uľahčujú trávenie laktózy. Tak si môžete z času na čas bez strachu z bolesti dopriať obľúbené mliečne dobroty.

Našťastie v súčasnej dobe existuje množstvo spôsobov, ako sa nevzdať svojich obľúbených jedál aj napriek intolerancii. V supermarketoch sú bežne dostupné bezlaktózové, ako aj vegánske náhrady mliečnych výrobkov. Môžete vyskúšať ryžové, ovsené, mandľové, lieskové a kokosové alternatívy alebo siahnuť po chemicky upravených produktoch pre pacientov s intoleranciou.

Nie je problém nájsť v obchodoch maslo, smotanu, či šľahačku bez laktózy, pozor si treba dávať pri kúpe hotových a spracovaných výrobkoch. Výrazné obmedzenia pocítite najmä vtedy, ak sa stravujete mimo domu. Hoci sú potravinové intolerancie v spoločnosti bežné, nájsť napríklad zákusok bez laktózy v bežnej cukrárni predstavuje problém. Naopak vo väčšine kaviarní vám ochotne pripravia kapučíno alebo latté bez laktózy.

laktózová intolerancia

 

Ak chýbajú vitamíny…

Nevyhnutná nízkolaktózová alebo bezlaktózová diéta na jednej strane odstraňuje tráviace ťažkosti, na strane druhej môže ochudobniť telo o dôležité minerály a vitamíny. Mlieko a iné mliečne výrobky totiž obsahujú vápnik, bielkoviny a vitamíny  A, B12 a D.
Laktóza tiež pomáha telu absorbovať množstvo ďalších minerálov, ako je horčík a zinok, ktoré sú dôležité pre vývoj silných a zdravých kostí. Ich nedostatok v strave môže viesť k osteoporóze alebo k nezdravému úbytku hmotnosti.

Preto je dôležité stravu obohatiť o výživové doplnky alebo hľadať iné zdroje týchto živín v potravinách. Okrem mlieka je zdrojom vápnika aj listová zelenina, tofu, mak, sezamové semiačka, sardinky a losos a strukoviny. V prípade, že si všimnete negatívne zmeny na vašom zdravotnom strave po prechode na bezlaktózovú diétu, odporúčame navštíviť dietológa, ktorý vám pomôže upraviť jedálniček.

Foto: Pixabay.com, Pexels.com, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Kreatívna, zasnívaná, cieľavedomá a neustále túžiaca po nových výzvach. To som ja, študentka žurnalistiky, milovníčka hôr, cestovania a dobrého jedla. Pero, papier a fotoaparát mám vždy po ruke. Nezáleží či som na dovolenke, turistike, skúšam nový recept alebo čítam zaujímavú knihu.