Chystáte sa na pracovný pohovor a chcete sa čo najlepšie pripraviť? Určite si zisťujete o danej firme, jej fungovaní, snažíte sa predvídať otázky, na ktoré by sa vás mohli spýtať. Čoraz častejšie sa však na pracovnom pohovore pýtajú na vaše hard a soft skills, čiže tvrdé a mäkké zručnosti. Čo to presne znamená, aké sú to zručnosti a ako sa na to pripraviť?
Hard skills a soft skills
Soft skills, čiže mäkké zručnosti, sú osobné vlastnosti a zručnosti, ktoré sú dôležité pre úspech v práci a v živote vo všeobecnosti.
Na rozdiel od hard skills, ktoré sú technické znalosti a zručnosti špecifické pre dané zamestnanie, soft skills sú prenosné a dajú sa uplatniť v rôznych kontextoch. Sú kľúčové pre úspech v práci, aj vo vzťahoch s ostatnými ľuďmi, v tomto prípade s kolegami, či nadriadenými. Aj preto sa budú na pohovore o to zaujímať.
Najdôležitejšie soft skills
Mäkkých zručností je veľa, ale toto sú asi tie najdôležitejšie. Nižšie si povieme, ako sa na ne pripraviť.
Komunikácia: Ide o schopnosť jasne a efektívne komunikovať, verbálne aj neverbálne. Dnes sa veľká časť deje digitálne, cez e-maily, chaty, whatsappy, skype, či teams. No práve tam treba prejaviť empatiu, vedieť odhadnúť kľúčové body a správne reagovať.
Tímová spolupráca: Schopnosť efektívne spolupracovať s ostatnými na dosiahnutí spoločných cieľov. Najmä dnes sa ide na výkon, individuality sa snažia presadiť možno aj na úkor kolegov.
Zákaznícka skúsenosť je zručnosť nájsť efektívny, a pritom osobný a ľudský prístup k zákazníkom. Soft skills ako empatia, porozumenie potrebám zákazníkov a schopnosť riešiť ich problémy sú kľúčové takmer pre každého zamestnávateľa.
Prečítajte si tiež
Užitočné tipy, ako uspieť na pracovnom pohovore.
Flexibilita a prispôsobivosť je ďalšia neoceniteľná zručnosť, pretože v dnešnej dobe sa všetko veľmi rýchlo mení a ak chceme obstáť v konkurencii, musíme sa učiť nové veci. Musíme vedieť rýchlo a správne reagovať na nové situácie. Patrí sem aj tvorivé myslenie, či rýchle učenie nových úloh.
Riešenie problémov je ďalšie dôležitá mäkká zručnosť, ktorá znamená schopnosť identifikovať problémy, následne ich analyzovať a napokon nachádzať riešenia.
Vedenie tímu je v súvislosti s predošlou zručnosťou rovnako dôležité – schopnosť riadiť ľudí, zadávať im správne úlohy, motivovať ich a prípadne kontrolovať. Tiež riešiť prípadné konflikty a posilňovať vnútornú dynamiku, aby ste napredovali a dokázali riešiť stále náročnejšie úlohy.
Ďalšie podstatné soft skills:
- Kritické myslenie je schopnosť hodnotiť informácie a robiť informované rozhodnutia.
- Kreativita, čiže schopnosť generovať nové nápady a riešenia.
- Zodpovednosť, čo znamená schopnosť brať na seba zodpovednosť za svoje činy a plniť sľuby.
- Time management, čiže vedieť efektívne riadiť svoj čas a plniť úlohy včas.
Na pracovnom pohovore
Preskúmajte najskôr požadované soft skills pre pozíciu. Prečítajte si pozorne popis práce a skúste odhadnúť, zistiť, aké soft skills sú pre danú pozíciu dôležité.
Potom si pripravte príklady. Premýšľajte o situáciách z vášho predchádzajúceho zamestnania alebo zo života, kde ste preukázali požadované soft skills. Premyslite si, ako ste reagovali na danú situáciu, ako ste ju riešili a prečo môže byť užitočná pre danú firmu/pozíciu.
Na samotnom pracovnom pohovore buďte sami sebou. Áno, je dôležité prezentovať sa v tom najlepšom svetle, ale niekedy to môžete prehnať, alebo to človek na druhej strane odhalí a skôr vám to uškodí. Nebuďte nervózni a nepokúšajte sa napodobňovať niekoho, kým nie ste.
Dôležité je precvičovať si odpovede. Nehovorte si, že nejako to poviem, vykecám sa z toho, veď viem, čo asi chcem povedať. Precvičte si odpovede na bežné otázky týkajúce sa soft skills, prípadne si to vyskúšajte s priateľom alebo s niekým z rodiny.
Prečítajte si tiež
Ako urobiť dobrý dojem na pracovnom pohovore?
Zdroj a foto: LepšíDeň.sk, Freepik.com, Vecteezy.com