Od januára 2025 platí na Slovensku nové nariadenie, ktoré reguluje používanie mobilných telefónov v základných školách a prvých štyroch ročníkoch osemročných gymnázií. Zjednodušene – žiaci základných škôl nesmú používať na vyučovaní mobil, a to nielen počas vyučovacích hodín, ale ani cez prestávky.
Ako funguje tento zákaz mobilov v školách? Musia ich učitelia brať žiakom? Kde ich majú dať? A aké sú skúsenosti z iných krajín, kde už zaviedli zákaz mobilov na školách?
Ako funguje zákaz mobilov v školách
Nové pravidlá zavádzajú stupňovitý prístup k obmedzovaniu mobilov, a to:
1.až 3. ročník základných škôl: úplný zákaz používania mobilných telefónov, tabletov a inteligentných hodiniek počas vyučovania, prestávok a v priestoroch školy. To znamená, že žiaci týchto ročníkov by nemali mať mobil pri sebe vôbec.
4.ročník ZŠ a vyššie ročníky (vrátane 1. až 4. ročníka osemročných gymnázií): Používanie mobilov je povolené len v dvoch prípadoch:
- Ak to vyžaduje štátny vzdelávací program, napr. pri vyučovaní informatiky alebo pri hľadaní informácií na internete.
- Ak o výnimke rozhodne učiteľ pre potreby vzdelávania, napr. pri použití interaktívnych aplikácií alebo pri fotografovaní učebných pomôcok.
Ako to funguje naozaj?
Pripomeňme ešte, že zákaz sa nevzťahuje na žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorí potrebujú mobil na komunikáciu alebo z iných zdravotných dôvodov.
Pokiaľ ide o vykonanie tohto zákazu, školy majú možnosť zvoliť si spôsob, akým budú pravidlá uplatňovať.
Odborníci odporúčajú, aby žiaci telefóny ráno odovzdali triednemu učiteľovi, ten ich zamkne v odkladacom priestore a vráti žiakom po skončení vyučovania. Toto však väčšina škôl nedokáže zabezpečiť. Školy nemajú na to priestor, čas, možnosti, aby učitelia chodili za žiakmi a zbierali od nich mobily. Nemajú na to niekedy ani vhodné a bezpečné odkladacie priestory. “Do triedy nám kúpili skrinku, v ktorej sú priehradky s číslami a tam si máme odkladať svoje mobily,” popisuje 15-ročná Lenka. “Každý má svoju priehradku s číslom, odloží tam mobil a učiteľ zamkne skrinku, kľúče má len on.”
Ďalšia možnosť je, že si žiaci ponechajú mobily, ale vypnuté a v taške. Vypnú nielen zvonenie, ale aj internetové pripojenie…čo však učitelia tiež nebudú kontrolovať. Nemajú na to kapacitu. Podľa mnohých učiteľov a napokon aj rodičov je to však lepšie riešenie ako odovzdávanie mobilov – takto sa deti učia aj zodpovednosti.
Čo ak žiak poruší tento zákaz?
Cieľom nového nariadenia nie je úplné odstránenie digitálnych technológií zo škôl, ale ich rozumné a cielené využívanie. Dôraz sa kladie na zlepšenie koncentrácie žiakov, prevenciu kyberšikany a podporu zdravého sociálneho prostredia.
Je na škole, ako bude konať – môže žiakovi odobrať mobil a vrátiť ho až rodičom, ktorí si budú musieť poň prísť do školy. Niekedy však rodič nestihne prísť v daný deň a tak je dieťa bez mobilu…čo nie je veľmi príjemné (vieme to všetci, ktorí máme deti s mobilmi 😊).
Niekde príde upozornenie od učiteľa rodičom, inde po opakovanom porušení pravidla dochádza k riaditeľskému napomenutiu.
Aké sú skúsenosti vo svete?
Mnohé krajiny už zaviedli podobné obmedzenia používania mobilov v školách a skúsenosti sú rôzne.
Napríklad vo Francúzsku bol úplný zákaz mobilov na základných a stredných školách zavedený v roku 2018. Štúdie ukázali zmiešané výsledky, pričom niektoré poukazujú na zlepšenie správania žiakov a zníženie šikanovania. Iné nepreukázali výrazný vplyv na akademické výsledky.
Podobne ako vo Francúzsku, aj v Taliansku platí zákaz používania mobilov v školách už niekoľko rokov. Skúsenosti sú podobné – pozitívny vplyv na disciplínu, ale nejednoznačný vplyv na akademické výsledky.
V Anglicku majú školy autonómiu pri rozhodovaní o používaní mobilov. Mnohé školy zaviedli prísne obmedzenia, čo viedlo k pozitívnym zmenám v správaní a interakcii medzi žiakmi.
Niektoré spolkové krajiny Nemecka zaviedli obmedzenia používania mobilov v školách. Skúsenosti sa líšia v závislosti od konkrétnej krajiny a prístupu školy.
Od roku 2024 platí zákaz používania mobilov v holandských triedach. Cieľom je znížiť rozptyľovanie a zlepšiť koncentráciu žiakov.
Prečítajte si tiež
Mobily a deti: zakázať alebo povoliť?
Od koľko rokov a na ako dlho?
V niektorých regiónoch Španielska platia obmedzenia, pričom sa odporúča, aby deti na prvom stupni základnej školy nemali mobily vôbec a starší žiaci ich mali vypnuté.
Niektoré školy v Austrálii zaviedli prísne obmedzenia, vrátane zákazu používania mobilov počas celého dňa v škole.
V niektorých provinciách Kanady platia obmedzenia používania mobilov, pričom sa zdôrazňuje potreba vyváženého prístupu a integrácie technológií do vyučovania.
Celkovo však skúsenosti zo sveta ukazujú, že obmedzenie mobilov môže mať pozitívny vplyv na správanie žiakov, zníženie rušivých vplyvov a zlepšenie sociálnej interakcie. Nie je jednoznačne preukázaný priamy vplyv na zlepšenie akademických výsledkov, ale vytvára sa priaznivejšie prostredie pre učenie.
Dôležité je nájsť vyvážený prístup, čo je teraz úloha jednotlivých škôl. Nové nariadenie je u nás reakciou na rastúce obavy z negatívnych vplyvov mobilných telefónov na deti a mládež.
Zdroj a foto: LepšíDeň.sk, Freepik.com