Michal Truban: Ako vybudovať úspešný biznis?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

„Marketing je boj o prežitie,“ píše Michal Truban vo svojej knihe Support. Produkt je klobáska a marketing je horčica. Keď nemáte klobásku, ľudia budú z čistej horčice vracať. Na druhej strane, keď máte akokoľvek dobrú klobásku, ale nebudete k nej dávať horčicu, bude tomu stále niečo chýbať.“
Ako vybudovať úspešný biznis? Ako sa zbaviť konkurencie, alebo ju predstihnúť, ak je pred vami?

 

Michal Truban a Support

Michal Truban začal podnikať ako mladý, neskúsený  a naivný osemnásťročný chalan. Napriek tomu vybudoval  medzinárodnú a hlavne ziskovú spoločnosť. Veľa firiem si z neho bralo príklad, pretože sa nebáli hovoriť o radostiach i starostiach, ktoré podnikanie prináša. „Sám som čítaval veľa knižiek pre manažérov a podnikateľov, ktoré sa zameriavali na veľké korporácie. Dalo sa z nich veľa naučiť, ale mnohokrát som sa cítil stratený,“ priznáva Michal Truban a preto sa rozhodol napísať knižku Support, do ktorej vybral veci, ktoré ho najviac posúvali.

Je to príbeh najväčšej hostingovej spoločnosti WebSupport so všetkými chybami aj úspechmi. Ponúka rady a tipy ako pochopiť psychiku podnikateľa, ako nájsť spolupracovníkov, urobiť biznisplán a robiť efektívny marketing. M.Truban píše o startupoch, firemnej kultúre, Silicon Valley, aj o tom ako predať či kúpiť firmu.

Michal truban: Support

Konkurencia a úspešný biznis

Z konkurencie si veľkú hlavu robiť netreba, radí M.Truban. Musíte sa sústrediť na svoj cieľ a svoje podnikanie. V niektorých prípadoch však lídri na trhu berú všetko a tí za nimi majú potom rádovo menšiu hodnotu.

Na porazenie konkurencie existujú dve metódy.

  1. Revolučná. Vyhraniť sa voči konkurencii spôsobom, že konkurenciu vlastne nemáte. Buď sa viete špecializovať, alebo si vymyslieť vlastný trh. Ovládnete segment svojho trhu a stanete sa tam jednotkou. No to nebude dlho trvať. Tam, kde sú peniaze, prídu ďalší hráči a budú vás kopírovať, trh sa zaplní a konkurenciu skôr či neskôr mať budete.
  2. Evolučná. Tu je to jednoduché a vypožičiam si myšlienku Setha Godina: Faster, better, more.
  • Čas je najväčšia hodnota. „Klientovi musíte všetko dodať rýchlejšie ako konkurencia,“ pripomína M.Truban v knihe Support. „Musíte mať rýchlejšiu podporu, rýchlejšiu obsluhu, rýchlejšie servery, rýchlejší objednávkový proces…“
  • Musíte byť vo všetkom lepší ako konkurencia. Váš produkt musí byť lepší. Váš marketing, vaši zamestnanci, váš dizajn, vaša vízia… všetko. Keď budete lepší v jednotlivých častiach, vyskladá sa to a budete lepší aj ako celok.
  • Klient musí u vás dostať za svoje peniaze viac ako u konkurencie. To neznamená, že musíte byť lacnejší. Vo vašej firme môže dostať viac napríklad cez emóciu alebo pocity. Cez „wow“. Cez príslušnosť k značke. Alebo to môže byť len obyčajný darček navyše.

„Keď budete vo všetkých parametroch lepší, začnete postupne ovládať trh,“ dodáva zakladateľ spoločnosti WebSupport. Povedomie o vašej firme sa rozšíri a všetci vás budú odporúčať, pretože budete najlepší.

self marketingPrečítajte si aj
Naučte sa robiť self-marketing. Dostane vás vyššie.

Ako sa stať jednotkou?

O vašej výnimočnosti a postavení na trhu rozhodujú dve základné veci.
Zákazník a samotný trh.
Môžete byť síce v danom okamihu kvalitnejší ako konkurencia, ale stále môžete byť mnohokrát menší. Pretože konkurencia je tu už dlho. V trhovom ponímaní je jednotkou na trhu ten, kto má najviac percent. Čiže obrat. Ale môžete si dať aj iné kritériá, ktoré ho reprezentujú a lepšie sa vám merajú: rýchlosť rastu, počet klientov, počet dodávok…

Michal Truban v knihe Support radí, čo treba robiť, ak si ako firma chcete dať systémový cieľ stať sa jednotkou na trhu:

  1. Zvoľte si jedno hlavné kritérium, ktoré budete sledovať a ktoré korešponduje s vašou víziou.
  2. Zmapujte si konkurenciu, aké čísla má ona.
  3. Spravte si projekciu, kedy sa pri takomto raste stanete jednotkou.
  4. Robte kroky, ktoré ten rast podporia, a podmieňujte mu všetky rozhodnutia.

Pri naháňaní cieľa nezabúdajte, čo je jadro vášho biznisu. Nie je to byť prvý, ale mať spokojných klientov. Zároveň treba mať na pamäti, že kvantita sa bije s kvalitou. Ak je vaším cieľom byť najkvalitnejší, v mnohých segmentoch sa to priamo vylučuje s tým, byť najväčší.

Michal Truban

Nikdy neskladajte zbrane. „Samého ma veľakrát fascinovalo, že aj keď robíme toľko chýb, ešte sme neskrachovali,“ tvrdí Michal Truban.

Michal Truban napísal návod, ktorý zvyšuje šance na úspech. Či už podnikáte v malom, chystáte startup, alebo chcete vytiahnuť svoju firmu na top pozíciu. „Podnikanie je ťažké. Štatistika stojí proti vám a pravdepodobnosť úspechu je malá. Podnikatelia sú však ľudia, ktorí sa neboja. Neboja sa podstupovať riziko, o ktorom si myslia, že ho zvládnu.“ Uzatvára úspešný zakladateľ hostingovej spoločnosti WebSupport Michal Truban.

LD FB


Zdielať

About Author

Milan Buno

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.

Leave A Reply

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.