Aké ovocie je pri zvýšenom cholesterole diskutabilné?

LinkedIn

Cholesterol je pre správne fungovanie organizmu potrebný. Avšak pri vysokom či zvýšenom cholesterole je riziko vzniku závažných ochorení, ako je ateroskleróza, ktorá môže viesť až k infarktu, či náhlej mozgovej príhode. No nie je cholesterol ako cholesterol.

Cholesterol je v krvi či vo vode nerozpustná molekula. Na to, aby mohol putovať cievami, potrebuje “prenášače”, ktorými sú v tomto prípade lipoproteíny. Tie s molekulou cholesterolu vytvárajú buď LDL cholesterol alebo HDL cholesterol. Zdraviu prospešný je HDL cholesterol, ktorý je vďaka lipoproteínom s vysokou hustotou lepšie využiteľný. LDL cholesterol s lipoproteínmi nízkej hustoty sa však usádza na stenách ciev a preto je zdraviu škodlivý.

Pri vysokých hodnotách cholesterolu je potrebné zmeniť životosprávu a kompletne prekopať jedálniček. Okrem vylúčenia živočíšnych tukov, ktoré obsahujú nasýtené mastné kyseliny je potrebné zaradiť do stravy rastlinné tuky, ktoré podporujú hladinu HDL cholesterolu v krvi.

odber krvi zvýšený cholesterol

 

Zaraďte vlákninu

Pri cholesterolovej diéte je potrebné zaradiť do jedálnička viac vlákniny. Vláknina totiž pomáha vylučovať žlčové soli, čo stimuluje ich tvorbu. Pri tom je zvýšená potreba cholesterolu, ktorý by inák bol pre telo prebytočný. Preto vďaka vláknine môžeme znížiť hladinu LDL cholesterolu v krvi – jednoducho ho telo spotrebuje.

Vlákninu môžete prijímať vo forme výživových doplnkov, ako je napríklad psyllium. Ale taktiež je vhodné konzumovať ovsené vločky, celozrnné pečivo či strukoviny. Ovocie a zelenina taktiež obsahujú vlákninu a spestrujú tak diétny jedálniček.

 

Vhodné ovocie a zelenina

Ideálne je konzumovať menšiu porciu ovocia alebo zeleniny pri každom dennom jedle. Tak môžete pravidelne zásobovať telo vlákninou a pritom jednotlivé suroviny obmieňať kvôli pestrosti jedálnička.

  • Zo zeleniny je vhodné konzumovať napríklad brokolicu, špenát, zeler či paradajky.
  • Z ovocia to môže byť napríklad avokádo, citróny, brusnice, černice a maliny či rebarbora. Je potrebné si vyberať ovocie s nízkou cukornatosťou. Cukor totiž priamo ovplyvňuje cholesterol v krvi.

strava pri zvýšenom cholesterole

 

Pozor na cukor pri zvýšenom cholesterole

Vysoká hladina cukru v krvi zvyšuje hladinu zdraviu škodlivého LDL cholesterolu. a spôsobuje zápalové ochorenia ciev. Ak chcete dosiahnuť zníženie cholesterolu, je potrebné znížiť aj hladinu cukru v krvi. Preto sa pri cholesterolovej diéte vyhnite konzumácii bieleho pečiva, bielej ryže či nadmerného množstva zemiakov. Treba sa vyhnúť aj priemyselne spracovaným sladkostiam, zákuskom či sladeným nápojom. Ak máte chuť na maškrtenie, radšej siahnite po orieškoch alebo semiačkach.

 

Sporné ovocie

Konzumácia ovocia, ktoré obsahuje množstvo cukru je preto otázna. Pre zníženie cukru v krvi je potrebné sa vyhýbať ovociu s najvyšším množstvom cukru.
Do tejto skupiny patria napríklad banány, figy či mandarínky. Vhodné je obmedziť aj konzumáciu ovocia s vysokým obsahom fruktózy, ako je ananás, kiwi, hrušky či slivky. Taktiež treba vylúčiť zo stravy kandizované ovocie či sušené ovocie, ktoré má zvýšený obsah cukru.

zdravie závisí od teploty panvicePrečítajte si tiež
Dĺžka vášho života závisí od teploty panvice.

 

Pomôžu polyfenoly a flavonoidy

masticha cholesterolPri vysokom cholesterole je potrebné myslieť nie len na to, ako ho znížiť, ale ako si aj tento stav udržať. Tu môžu pomôcť výživové doplnky s obsahom polyfenolov a flavonoidov. Tie prispievajú k optimálnemu krvnému tlaku, chránia srdce či cievny systém.

Výživový doplnok Masticha Vena je vytvorený tak, aby využil silu polyfenolov či antioxidantov. Obsahuje extrakt z olivovníka, extrakt z červeného hrozna, resveratrol a piperín – výťažok z čierneho korenia. Taktiež sa v ňom nachádza chioská masticha, ktorá prispieva k ochrane tráviaceho traktu a napomáha správnemu tráviacemu procesu.

— PR článok —
Foto: Mastichaterapia.sk, Unsplash.com, Pexels.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author