Úžasná cyklotrasa pod najvyšší štít Tatier

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Tatry sú nádherné nielen z lyží, snowboardu, či lanovky 🙂 Na jar a počas leta si ich vychutnajte aj zo sedadla bicykla, pretože sa to určite oplatí. Z neďalekého Popradu vedie všetkými smermi niekoľko cyklotrás, ktorých absolvovanie poteší každého cyklistu. Viacerými z nich sa dostanete na bicykli aj do Vysokých Tatier a jedna z nich vás privedie až pod ich najvyšší štít. Úžasná cyklotrasa, ktorú vám podrobne popíšeme, aby ste si ju mohli vychutnať.

Malé upozornenie – táto cyklotrasa dobre preverí vašu kondičku. Meria približne 44 kilometrov, čo nie je veľa. Ale prevýšenie medzi najnižším a najvyšším bodom je takmer 1000 metrov. A to už je makačka 🙂 Nenechajte sa však odradiť – je to krásna trasa, počas ktorej si vychutnáte pohľad na Tatry, Gerlachovský štít, aj na hrebeň Belianskych Tatier, či do Velickej doliny.
Úplne dolu pod článkom nájdete mapu s vyznačenou cyklotrasou.
Ak by ste hľadali podobné tipy na cyklotrasy po celom Slovensku, odporúčame dve knihy z vydavateľstva Dajama – Cyklookruhy 1 a 2, ktoré vypracovali Daniel Kollár, Karol Mizla a František Turanský. Nájdete v nich desiatky okruhov pre cestný bicykel, aj trekingový či horský bicykel. Jazda po hrádzach riek, cez lužné lesy, roviny a nížiny, v horách aj po hrebeňovkách. Perfektné tipy pre milovníkov cykloturistiky.

Gerlachovský štít
Gerlachovský štít je najvyšším vrchom nielen Vysokých Tatier, ale aj Slovenska a celých Karpát. Nachádza sa mimo hlavného hrebeňa Vysokých Tatier v strednej z piatich hlavných bočných rázsoch smerujúcich z hlavného hrebeňa na juh. Je to najkratšia a zároveň najvyššia rázsocha.
Vybieha zo Zadného Gerlachu (2 616 m) v hlavnom hrebeni a vrcholí Gerlachovským štítom (2 655 m).
Dlho však bol za najvyšší považovaný Lomnický štít. Akýsi „poriadok“ medzi najvyššími štítmi spravil až Ľudovít Greiner v roku 1837. Na základe barometrických meraní zistil, že najvyšší štít nie je – ako sa dovtedy ľudia domnievali – Lomnický štít, ale Gerlachovský štít. Meno najvyššiemu tatranskému vrcholu dala obec Gerlachov, ktorá zase svoj názov dostala po Šoltýsovi Gerlachovi zo Spišskej Soboty. Dnes je východiskom výstupu na Gerlachovský štít Tatranská Polianka, resp. Sliezsky dom, kam smeruje aj tento veľký cyklistický okruh.

Cyklotrasa k Sliezskemu domu

Náročná trasa z Popradu k Sliezskemu domu naozaj preverí vašu fyzickú zdatnosť. Je charakteristická dlhým stúpaním a v poslednom sedem kilometrov dlhom úseku nad Tatranskou Poliankou prekonáte prevýšenie takmer 670 m. Pozor treba dať aj pri následnom zjazde, pretože na tomto úseku je častý výskyt peších turistov. Keďže počas jazdy na vás čakajú cesty s rôznymi povrchmi, na prejazd týmto okruhom odporúčame trekingový alebo horský bicykel.

cyklotrasa Sliezsky dom

Cez Gerlachov

Cyklistický okruh môžete začať na Popradskom nábreží, z ktorého po ulici Slovenského odboja a Železničnej ulici prejdete do mestskej časti Veľká. Po ulici Fraňa Kráľa prídete k cintorínu a v stúpaní sa dostanete von z mesta.
Postupne prejdete cez železničné priecestie, neskôr nadjazdom ponad diaľnicu a cez polia s pekným výhľadom na Vysoké Tatry pokračujete do Veľkého Slavkova. Takmer na jeho konci odbočíte doľava k evanjelickému kostolu a za ním opäť doprava. Popri cintoríne sa dostanete von z obce, kde sa ulica mení na poľnú cestu.
Prejdete cez priecestie tatranskej elektrickej železnice a pokračujete cez nadjazd ponad hlavnú cestu zo Starého Smokovca do Popradu. Z polí a lúk pod lesom je dobrý výhľad na Vysoké Tatry a hrebeň Belianskych Tatier na východe.

Sliezsky dom
Zrekonštruovaný horský hotel Sliezsky dom stojaci na začiatku Velickej doliny pri Velickom plese postavili v roku 1968. V tejto lokalite (presnejšie na východnom brehu jazera) už v roku 1871 stála kamenná útulňa, tzv. Blásyho chata, ktorú v marci 1873 zmietla snehová lavína. Neskôr tu postavili viaceré drevené stavby, tie však podľahli požiarom, naposledy v roku 1962.
Po trojročnej projekčnej príprave sa začala stavať nová budova s veľkorysými rozmermi a vysokou ubytovacou kapacitou, ktorá dominuje Velickej doline. V poslednom období prešla rozsiahlou rekonštrukciou, avšak dnes už opäť naplno slúži turistickej verejnosti.

Hradisko Burich

Po pravej strane uvidíte nenápadný a čiastočne zalesnený pahorok so skalným monumentom označujúcim dávno zaniknuté hradisko Burich. Naša cesta pokračuje do lesa a po pravej strane bude naším spoločníkom Slavkovský potok. Cesta síce vedie neustále priamym severozápadným smerom až k miestu, odkiaľ vidieť horáreň Pri Dlhom moste (na Žakovskej poľane). Pri horárni sa poľná cesta napája na asfaltovú lesnú cestu. Vy však ešte predtým odbočíte doľava a pokračujete po modro značkovanej ceste smerom na Gerlachov.

Príjemná a pohodlná lesná cesta s nespevneným povrchom vás privedie až na nádherné lúky a v diaľke uvidíte Poprad. Pred vami sa nachádza plytké údolie Gerlachovského potoka, popri ktorom prídete na miesto, kde je cez potok brod pre vozidlá a mostík pre peších turistov. Prejdete na druhý breh a po krátkom stúpaní už uvidíte v popredí Gerlachov, obec ktorá dala meno najvyššiemu štítu Tatier.

cyklotrasa Gerlachovský štít

Nádhera Vysokých Tatier

Prejdete obcou a v miernom stúpaní sa po zeleno značkovanej asfaltovej ceste dostanete až k hotelu Hubert nad Gerlachovom (po ľavej strane cesty). Celou cestou z Gerlachova sa vám ponúka nádherný výhľad na centrálnu časť Vysokých Tatier, v ktorej dominuje masív Gerlachovského štítu s charakteristickým kotlom. Onedlho vás už privíta Tatranská Polianka, ktorá vznikla z malej turistickej základne a postupne sa pretransformovala na klimatické kúpele.

V Tatranskej Polianke pretneme Cestu slobody a cyklistický smerovník spolu s modrými cyklistickými značkami vás upozornia na ďalší smer jazdy. Čaká na vás pravdepodobne najťažší úsek trasy, pretože 7 km budete len stúpať a stúpať. Našťastie má cesta dobrý asfaltový povrch a popri nej objavíte aj prístrešok či oddychové miesto. Jazda do kopca vám však dá riadne zabrať a postupne prekonávate viaceré serpentíny.

servis bicyklaPrečítajte si tiež
Servis bicykla. Pripravte sa na novú sezónu.

Oddych na Sliezskom dome

Smerovník pri Velickom moste vás upozorní na váš smer a vzdialenosť a onedlho sa už ocitnete nad pásmom lesa. Z niektorých miest sa už budete kochať pohľadmi do Velickej doliny. Záverečné stúpanie už nebude také strmé a po chvíli uvidíte hlavný cieľ svojej jazdy – Sliezsky dom. Ponúka sa tu výborná možnosť na občerstvenie a oddych nám naozaj padne vhod. Z terasy pri hoteli zároveň môžete obdivovať miesta, popri ktorých ste stúpali pod Gerlachovský štít.

Od Sliezskeho domu vás čaká zjazd do Tatranskej Polianky, v ktorej odbočíte na Ceste slobody doľava a pokračujete cez Tatranské Zruby na okraj Nového Smokovca. Pred železničnou zastávkou Sibír odbočíte doprava a modré cyklistické značky vás privedú až na Žakovskú poľanu. Od nej sledujete zelené cyklistické značky a onedlho sa po prekrížení štátnej cesty Poprad – Starý Smokovec ocitnete v Dolnom Smokovci. Na kruhovom objazde odbočíte doprava a cez Novú Lesnú prídete do Veľkého Slavkova. Cestou známou zo začiatku trasy sa pohodlne vrátite do centra Popradu.