Prečo darovať zážitky? Ukážeme vám 5 dôvodov

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Spýtajte sa sami seba jednoduchú otázku: kedy ste boli skutočne šťastní?
Bolo to v deň, keď ste dostali nový mobil, parfum, či drahý kabát?  Alebo to bola chvíľa, keď ste sa v malej cukrárničke na konci pláže kochali výhľadom na západ slnka a ochutnávali tú najlepšiu zmrzlinu vo svojom živote?
Umenie šťastného života sa neskrýva v hromadení hmotných vecí, ktoré prinesú len chvíľkové uspokojenie. Sú to zážitky, na ktoré ľudia spomínajú a čím bavia svojich priateľov a okolie. Neveríte? Prinášame vám 5 + 1 dôvodov, prečo radšej darovať zážitky, než hmotné veci.

 

1. Na skvelé veci sa radi tešíme

prečo darovať zážitky?

Schválne si skúste pripomenúť, ako ste sa tešili na poslednú dovolenku. Plánovanie, googlenie fotiek, vymýšľanie výletov a rozmýšľanie o tom, ako si užívate voľno sa deje dávno predtým, než vôbec vytiahnete päty z domu. Tešíte sa oveľa skôr a užívate si svoje predstavy už nejakú dobu pred samotným dňom D.
Asi vás neprekvapí, že tieto ľudské pocity už boli skúmané a štúdie nám potvrdzujú, že zážitkové darčeky vyvolávajú šťastie ešte dlho predtým, než si ich človek skutočne prežije. To bonboniéra, alebo darčekový potravinový kôš asi úplne nedokáže, však?

 

2. Mať okolo seba veľa vecí neznamená byť šťastný

Profesor psychológie Thomas Gilovich z Cornellskej univerzity spolu s ostatnými vedcami zamerali svoju štúdiu na pocit šťastia pri nakupovaní. Účastníci štúdie sledovali svoje pocity pri nakupovaní materiálnych vecí verzus zážitkov. Zatiaľ, čo na hmotný majetok si čoskoro zvykneme a časom už nám nepríde taký vzácny, u zážitkov má pocit šťastia stúpajúcu tendenciu. Jednoducho povedané, nová skúsenosť nám vo výsledku prinesie viac šťastia, než akákoľvek vec.

 

3. Pocit šťastia je ešte silnejší, ak je zážitok zdieľaný

 Prežité skúsenosti a zážitky majú ešte väčšiu hodnotu, pokiaľ ich absolvujeme s partnerom alebo celou partiou kamarátov. A presne takéto zdieľanie je podľa výskumu súčasťou toho, prečo sú zážitky tak fajn. Spoločné absolvovanie a zdieľanie zážitkov upevňuje naše vzťahy a pocit radosti sa násobí. Rovnaké nadšenie zažijete, keď sa podelíte so svojím prežitým zážitkom na sociálnych sieťach.

prečo darovať zážitky?

 

4. Vždy sa nájde niekto, kto to má lepšie, väčšie, drahšie…

Či chceme alebo nechceme, podvedome porovnávame s ostatnými nielen sami seba, ale aj veci, ktoré vlastníme. Máme radosť z nového auta, mobilu, telky… Ale len do tej doby, kým nepríde sused s výkonnejším autom, kolega s drahším telefónom a sused s väčšou telkou. Pocit šťastia sa pri hmotných veciach rúti ako domček z karát a z výnimočnosti sa stáva samozrejmosť.

Jasné, nikto netvrdí, že by sme sa nemohli odmeniť niečím pekným, či praktickým, po čom sme dlho túžili, ale teraz máme na mysli hlavne míňanie peňazí na veci, ktoré vlastne ani nepotrebujeme. Dôležité je investovať hlavne do toho, čo nám zostane v srdci a na čo budeme vždy radi spomínať.
Ten dokonalý pocit, keď sme si s priateľmi užívali víkend, alebo ako sme si pri lete balónom pohladili vrcholčeky stromov nám totiž nikto nevezme. Nikdy!

5. Paradox hmotných darčekov

Profesor Gilovich vo svojej štúdii taktiež píše o takzvanom paradoxe hmotných darčekov. Myslíme si, že budeme milovať svoje nové veci stále rovnako ako v prvý deň, keď sme si ich kúpili či dostali. V skutočnosti sa radosť z nich časom vytratí a vec začneme čoskoro považovať za obyčajnú.
Aj keď ich máme radi, veci sú stále len veci, nie sú súčasťou človeka. To zážitky sa stávajú našou identitou. Formujú nás, obohacujú náš život a myslenie, robia nás šťastnejšími, vnímavejšími a vnútorne bohatšími.

prečo darovať zážitky?

 

6. Zážitky pre mužov ako záchranné koleso

Šiesty bod ako bonus. Určite budete súhlasiť s tým, že je oveľa ťažšie vymyslieť a zaobstarať darčeky pre mužov. Praktické veci už majú, kozmetika ich nezaujíma a technické hračky si aj tak vyberú najradšej sami. To, čo ich v skutočnosti poteší je možnosť zažiť niečo nové. Muži milujú nové a nečakané pôžitky. Len máloktorí si ich ale kúpia sami.
Ak ich chcete teda naozaj potešiť, siahnite po zážitkových darčekoch pre chlapov a vyberte niečo, o čom budú ešte dlho rozprávať. Uvidíte, že budú nadšení. Napríklad takto…

— PR článok —


Zdielať

About Author

Dana Bunová

Mám dlhoročné skúsenosti v marketingu na strane klienta, ako aj s prácou v reklamných agentúrach. Píšem o rôznych témach, oblastiach, ale najmä pre ženy.

Komentáre sú uzavreté.