Terchová. Jánošíkove diery, múzeum aj Terchovská rozhľadňa

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Malá kopaničiarska obec v žilinskom okrese, asi 4000 obyvateľov, no dokážete v nej aktívne stráviť dlhé hodiny, aj dni. Terchová je turistickým centrom Malej Fatry a rozhodne sa tam oplatí ísť. Ak holdujete turistike, určite prejdite aspoň kúsok Jánošíkových dier. Pozrite si múzeum aj sochu Jánošíka priamo v obci, drevený Betlehem v kostole a aj malá kondička stačí na výstup na Terchovskú rozhľadňu, z ktorej sa vám ponúknu prekrásne výhľady.
Poďte s nami, prejdeme si všetky miesta a snáď vás trošku inšpirujeme 🙂

Terchová – ako sa tam dostať?

Terchová sa nachádza kúsok od Žiliny, takže ak idete z juhu po diaľnici, prechádzate v tomto krajskom meste popri Váhu (predtým môžete vidieť po ľavej strane Budatínsky zámok), pokračujete okolo Tepličky nad Váhom a po pravej strane máte vodné dielo Žilina. Smer Zázrivá, prejdete cez Krasňany, Belú a Kamence. Do Terchovej je to zo Žiliny cca 20 minút.

Ak idete z druhej strany od Košíc, Ružomberka – pred Kraľovanmi odbočte doprava smer Dolný Kubín. V Párnici odbočte zasa doľava na Zázrivú a do Terchovej prídete z opačnej strany ako keby ste išli zo Žiliny. V Terchovej je niekoľko penziónov, hotel Jánošík, priváty, takže je sa kde ubytovať.

Jánošíkove diery

Jánošíkove diery TerchováAk budete v okolí Terchovej, hoci aj na pár hodín, určite nevynechajte tento nádherný výlet. Je to jedna z najkrajších turistických trás v národnom parku Malá Fatra a prvý úsek bez problémov prejdete aj v nie turistických topánkach a oblečení 🙂
Je to prekrásna sústava tiesňav a kaňonov v prírodnej rezervácii Rozsutec. Zurčiaci potok, úžasné vodopády a nezabudnuteľná scenéria skalných útvarov. Množstvo drevených i kovových mostíkov, ktoré nadchnú najmä deti.

Zaparkovať môžete pri hoteli Diery, ktorý je priamo na začiatku turistického chodníka. Parkovné vás vyjde na 5 eur za deň. Parkovisko býva dosť plné, ale o pár metrov nižšie k Terchovej môžete zaparkovať aj na súkromnom parkovisku rodinného domu. Pani sedí hneď pri zjazde z cesty a zaplatíte len 3 eurá.

Potom už stačí len vyraziť – Jánošíkove diery tvoria tri časti: Dolné, Horné a Nové Diery. Najobľúbenejší je malý okruh, ktorý prejdú aj deti, či starší ľudia. Trvá cca 2 hodinky a prejdete vlastne cez tie najzaujímavejšie miesta. Uzučké údolie v Ostrvnom, ktoré vyhĺbil Dierový potok. Nádherná príroda, čerstvý a svieži vzduch.

Občianske združenie Diery

Veľký okruh vás dovedie až do sedla Medzirozsutce (1200 m.n.m.), míňate množstvo vodopádov a rebríkov, krásne výhľady a potom vystúpite buď na Malý Rozsutec (1343 m.n.m.) alebo na Veľký Rozsutec (1610 m.n.m.).
Bola to fantastická prechádzka, takže ďakujeme aj Občianskemu združeniu Diery, ktoré sa stará o obnovu, údržbu a ďalší rozvoj tohto výnimočného miesta.

Jánošíkove múzeum a socha

Celý názov Považské múzeum Juraja Jánošíka je maličké, prejdete ho za pol hodinku, ale oplatí sa vidieť. Nachádza sa priamo v Terchovej, oproti dominantnému Kostolu svätého Cyrila a Metoda.
Otvorené majú v utorok až nedeľu, zvyčajne od 9:00 a vstupné sú 2 eurá.

Expozícia predstavuje tradičné terchovské obydlie, históriu obce, Jánošíka ako národného hrdinu, ale tiež folklór, zvyky v Terchovej, remeselnú výrobu či chovateľstvo.
Sú tam fotokópie dobových listín, artefakty dokumentujúce spôsob života v tradičných terchovských dreveniciach. Nechýbajú drevené plastiky, maľovaná keramika a rôzne kresby.
Najväčší záujem je asi o dereš, putá, korbáč, ale tiež široký opasok či valašku Juraja Jánošíka.

Múzeum Juraja Jánošíka

Socha Juraja Jánošíka sa nachádza na malom návrší nad Terchovou smerom do Vrátnej doliny. Socha je z ušľachtilého oceľového plechu v nadživotnej veľkosti a meria takmer 8 metrov. Postavili ju v roku 1988, autorom je akademický sochár Ján Kulich.

Ešte jedna malá atrakcia – spomínali sme kostol sv. Cyrila a Metoda v centre obce. Je neprehliadnuteľný, tak sa pri ňom zastavte a pozrite dnu. Hneď po vstupe uvidíte vpravo jedinečný vyrezávaný drevený Betlehem. Keď sa nekoná omša, môžete si ho aj zapnúť a vyzerá to takto:

Terchovská rozhľadňa

terchová rozhľadňaVolá sa tiež Rozhľadňa Terchovské srdce, vidno ju z obce a je z nej krásny pohľad na Terchovú i okolie. Má výšku 30 metrov (výška vyhliadkovej plošiny je cez 15 m) a je v nadmorskej výške 593 metrov. Vedie na ňu 85 schodov a zhora vidíte Malý a Veľký Rozsutec, vrchy Stoh, Poludňový Grúň aj Steny.

Prístup je do strmšieho kopca, tak sa na to pripravte. Choďte od stredu obce popri Lidli, kde odbočíte na ulicu F. A. Kollára. Odtiaľ vedie modrá značka na Mraveničník. Za požiarnou zbrojnicou trasa odbočuje doľava cez mostík a stúpa lesom šikmo doľava po asfaltke, ktorá o chvíľu končí. Vpravo na stráni stojí kríž, pamiatka na obete moru po prvej svetovej vojne. Po pár desiatkach metrov chôdze po kamenistej lesnej ceste odbočuje z modrej značky doprava nová, neznačkovaná lesná cesta, vedúca k rozhľadni.
Ako píšu autori vo vynikajúcej turistickej príručke Rozhľadne 2.diel, „na rozhľadni si možno prečítať (aj s pomocou QR kódov) panely náučného chodníka o lesoch, sovách, dravcoch, mokradiach, vodných tokoch, flóre, medveďovi hnedom a rysovi ostrovidovi.“

terchová výhľad z rozhľadne

kostol sv. Cyrila a Metoda v terchovej

drevený Betlehem Terčchová

Zdielať

About Author

Milan Buno

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.