Sú lepší šoféri muži alebo ženy? | A toto ste vedeli?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vedia lepšie jazdiť vodiči z väčších miest, alebo z vidieka? Sú muži naozaj lepší šoféri ako ženy? A treba seniorom nad určitým vekom vziať vodičský preukaz, aby neohrozovali ostatných?
Všetky epizódy nájdete v rubrike A toto ste vedeli? alebo vo zvukovej podobe v Podcaste

Nuž, ak šoférujete, s najväčšou pravdepodobnosťou si myslíte, že ste lepší šofér/šoférka ako ostatní…a neraz to dávame za volantom aj vedieť.

Vypočujte si túto epizódu na Spotify:

 

Všetci sme “nadpriemer”…

„Jeden z najspoľahlivejších predpokladov bezpečnej jazdy nie je sebakontrola, ale vek, pričom najhorší šoféri sú na oboch koncoch vekovej škály,“ napísal vedec Stuart Farrimond v knihe Veda života. Tvrdí, že takmer určite nie ste taký dobrý šofér, ako si myslíte. Keď sa vodičov pýtajú, väčšina sa hodnotí ako „nadpriemer“, čo je – isto uznáte – matematická absurdnosť.

Všetci máme sklony myslieť si, že na cestách je množstvo podpriemerných šoférov, lebo sami trpíme prekliatím v podobe preceňovania vlastných schopností.
Ide o takzvaný Dunningov-Krugerov efekt, čo zjednodušene znamená, že väčšina ľudí si myslí, že testy urobili lepšie ako v skutočnosti. Čím sú naše schopnosti slabšie, tým viac tento fakt ignorujeme. Voči tomuto efektu nie je imúnny nikto. Jediný spôsob, ako o svojich schopnostiach získať reálny obraz je nezávislé hodnotenie.

Sú lepší šoféri muži alebo ženy?

Ale späť k otázke – sú lepší šoféri muži alebo ženy?
Podľa štatistík poisťovní ženy za volantom spôsobujú výrazne menej škôd ako muži (v prepočte na ich počet, samozrejme). V priemere zapríčinili menej ako každú tretiu poistnú udalosť z poistenia motorových vozidiel. Dôvodom môže byť podľa poisťovne Generali to, že ženy sú ako vodičky opatrnejšie, vyhýbajú sa na cestách riskantným situáciám a dôslednejšie dodržiavajú dopravné predpisy.
Na druhej strane muži sa dokážu za volantom v kľúčových situáciách rýchlejšie rozhodnúť a majú aj lepšie priestorové videnie.

Mimochodom, vedeli ste, že u vodičov pod 20 rokov je štyrikrát vyššia možnosť, že budú účastníkmi autonehody? Že ženy v strednom veku jazdia najbezpečnejšie? Že vodiči vo veku 35 – 75 rokov jazdia naozaj bezpečne. A že vodiči nad 80 rokov sú najčastejšími účastníkmi smrteľných nehôd?

Doma tichý, za volantom nervák

A ešte jeden fenomén v súvislosti so šoférovaním. Aj inak v živote pokojní a rozvážni ľudia sa vedia za volantom premeniť na zúrivých šoférov, ktorí nadávajú, hromžia na ostatných a neraz ich pochytí hnev?
Ako je to možné?

Jedinečná povaha šoférovania, keď sme sami v kovovej ulite, mení nastavenie našej mysle, takže máme sklony k nespravodlivým domnienkam, unáhleným úsudkom a ešte k niečomu horšiemu.
Oddelení od všetkých nedokážeme čítať reč tela ostatných vodičov alebo počuť ich mrmlať ospravedlnenie, sme teda náchylní vytvárať nespravodlivé domnienky. Tento pokrivený proces zmýšľania nazývaný „základná atribučná chyba“ znamená, že svoje vlastné omyly ospravedlňujeme tým, že sú mimo náš dosah. Ale konanie druhých posudzujeme oveľa kritickejšie. Napríklad vodiča môžete vnímať ako neschopného a bezohľadného a možno ho len ruší krik dieťaťa na zadnom sedadle.

Vypočujte si epizódu na Apple podcasty:

 

Foto: Freepik.com


Zdielať

About Author

Milan Buno

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.

Komentáre sú uzavreté.