Tipy na cyklotrasy. 2 malokarpatské okruhy

Pinterest LinkedIn Tumblr +

V okolí Bratislavy je našťastie čoraz viac možností pre milovníkov cyklistiky. Nielen Dunajský okruh, okolo rieky Morava, alebo slovensko-rakúskym pohraničím. Ale výborné značkované cyklotrasy nájdete aj v Malých Karpatoch. Doslova bonbónikom pre horských cyklistov je malokarpatská hrebeňovka.
Malé Karpaty sú už dlho obľúbeným miestom na turistiku a cyklistiku. Os pohoria je pretiahnutá v smere od juhozápadu na severovýchod v dĺžke viac ako 100 km, takže je kde chodiť a jazdiť 🙂
Veľa trás na cykloturistiku ponúkajú prevažne v stredne členitom teréne vhodnom najmä pre horské či trekingové bicykle. V bezprostrednom okolí Bratislavy je však množstvo udržiavaných asfaltových lesných ciest dobre zjazdných aj cestnými bicyklami.

„Popri klasických, nenáročných, typicky rodinných okruhových trasách sa možno v okolí Bratislavy aj dobre „vytrápiť“ najmä v tzv. stupákoch Malých Karpát, kde prevýšenie niektorých úsekov dosahuje viac ako 300 m a stúpania sú miestami viac ako desaťpercentné. Najmä veľký okruh spĺňa všetky cyklistické kritériá horskej trasy a jeho značná časť je malokarpatskou hrebeňovkou,“ radia autori pod vedením Daniela Kollára v skvelej knižke Najkrajšie cyklookruhy. Prinášajú 25 cyklotrás po celom Slovensku, všetko detailne zmapované, tak ak jazdíte, nechajte sa inšpirovať.

2 cyklotrasy Malokarpatským pohorím

bicykel symbol1. cyklotrasa hrebeňom Malých Karpát

Ide o členitú a náročnú trasu, ktorej stúpania a prudké klesania si vyžadujú určité skúsenosti a kondíciu. Úvodná časť vedie dolinou Vydrice, ktorá predstavuje najpohodlnejší prístup na hlavný chrbát Malých Karpát, v tejto časti nazývaných aj Pezinské Karpaty. Vhodná je najmä pre horské bicykle a pre dĺžku a prevýšenie je určená pre zdatnejších cyklistov.
Nižšie na mape červenou označená trasa.

Od Červeného mosta

Náročný výlet začneme v Bratislave pod železničným viaduktom známym ako Červený most. Po príjemnom žlto značkovanom cyklistickom chodníku Bratislavského lesoparku sa vydáme Hornou Mlynskou dolinou. Pôjdeme proti prúdu Vydrice, ktorá sa kľukatí údolím a jej celková dĺžka je 17 km. Vpravo minieme Partizánsku lúku, ktorá patrí medzi najznámejšie rekreačné lokality v Bratislave, a onedlho prejdeme okolo bývalého mlyna Klepáč.

Na bielom Kríži cyklotrasa

Na Bielom kríži.

Na Železnej studničke minieme odbočku vľavo na Kačín a pokračujeme dolinou Vydrice okolo bývalej reštaurácie Snežienka k lokalite U Slivu. Krátkym stúpaním sa dostaneme na Spariská.
Odbočíme vľavo, sledujeme červené cyklistické značky a miernym stúpaním prídeme cez Vypálenisko na Dolný Červený kríž, odkiaľ pokračujeme na Biely kríž. Z tohto miesta nás čaká krásna hrebeňovka na Pezinskú Babu, ktorá za Bielym krížom opúšťa asfaltku a vedie po lesných cestách a chodníkoch.
Modro značkovaná hrebeňovka je známa aj ako Greenbike Tour a súčasne s ňou vedú viaceré cyklistické značky a červená turistická značka Štefánikovej magistrály. Postupne prejdeme hrebeňom Malých Karpát cez Salaš, Kozí chrbát, popod Somár, cez Tri kamenné kopce či Konské hlavy. Po záverečnom zjazde k parkovisku na Pezinskej Babe nás čaká zaslúžené občerstvenie.

Z Pezinskej Baby

Odtiaľ pokračujeme po trase modro značkovanej Greenbike Tour spolu s modrou turistickou značkou. Dostaneme sa po Žilovú a pod ňou odbočíme vpravo, až zídeme po veľkej serpentíne na asfaltovú cestu do Slnečného údolia. Odbočíme na ňu doľava a popri Limbašskom potoku príjemným klesaním po asfaltovej ceste prídeme do malebnej vinárskej obce Limbach. Z nej pokračujeme juhozápadným smerom na Potočnú ulicu a neustálym stúpaním popri Račom potoku (minieme dve rázcestia cyklistických trás) a po modro prídeme k odbočke do Medvedieho údolia.

cyklotrasa v Medveďom údolíV neustálom stúpaní po nespevnenej ceste vystúpime Medvedím údolím (v hornej časti s peknými výhľadmi – vpravo na fotografii) na hrebeň, kde prekrižujeme červenú turistickú značku. Stále pokračujeme ďalej po zeleno značkovanej cyklotrase. Z hrebeňa zídeme k turistickému smerovníku Pod Horvátkou a ďalej po asfaltovej ceste stále sledujeme našu cykloznačku. Pôjdeme okolo Felixovej studničky s pitnou vodou, ďalej po asfaltovej ceste a až pri zjazde dáme pozor na prudkú odbočku vľavo do lesa.

Tu už nás čakajú lesné zvážnice so stúpaním i s klesaním. Postupne prejdeme okolo turistických smerovníkov Bystrické a Svätý vrch a po chvíli sa ocitneme na Malom Slavíne, kde sa križuje viacero turistických i cykloturistických značiek.

Záver cyklotrasy

Odtiaľto si vyberieme pohodlnú lesnú cestu smerujúcu na západnejšie ležiaci Malinský vrch. Značkovaná lesná cyklotrasa smeruje pod vrchol Sekyla a k smerovníku Za Kačínom, kde odbočí doľava spolu s modro značkovanou cyklotrasou.
Onedlho prídeme na asfaltovú cestu spájajúcu Kačín s dolinou Vydrice. Odbočíme na ňu doprava a po krátkom zjazde sa ocitneme na Kačíne, kde sa môžeme občerstviť v bufete Lesanka. Z Kačína nás čaká zjazd až na Železnú studničku, z ktorej po pohodlnom cyklochodníku prídeme na parkovisko, kde sme začínali.

Mapa obidvoch trás – popis druhej pokračuje pod ňou.

cyklotrasa mapa

bicykel symbol2. cyklotrasa Karpatskými singletrackmi

Stredne náročný cyklistický výlet (najmä z hľadiska techniky jazdy na dvoch singletrackových chodníkoch – označený na mape modrou) vedie Bratislavským lesoparkom. Orientačne nenáročná trasa spojená so zjazdom po Cerovej dráhe je vhodná len pre horské bicykle.

Z Partizánskej lúky

Tzv. malý okruh vedie podobne ako veľký okruh v prvej časti dolinou Vydrice k bývalej reštaurácii Snežienka, za ktorou však odbočí doprava na žlto značkovanú cyklistickú trasu. Čaká nás strmšie stúpanie serpentínou južným smerom po asfaltovej ceste, avšak pri najbližšom smerovníku z nej odbočíme doľava na prvý žlto značkovaný tzv. singletrack pod Kamzíkom na našom okruhu. Vedie po peknom, tzv. poľovníckom chodníku a pokračuje až do lokality Dieliky, kde končí na červeno značkovanej Štefánikovej magistrále. Značkovaná lesná cesta ďalej vedie severným smerom. Pred rázcestím na Peknej ceste s názvom Spariská sa môžeme osviežiť vodou z Máriinho prameňa.

Od rázcestia, na ktorom odbočíme doľava, nás povedie asfaltová lesná cesta s modrými a so zelenými cyklistickými značkami. Pokračovať môžeme aj novovybudovaným žlto značkovaným chodníkom, ktorý po viac ako 1 km končí v lokalite U Slivu.

Lahôdková jazda

Tu odbočíme doprava na modro značkovanú asfaltovú cyklotrasu, ktorá stúpa severným smerom. Tesne pred Malým Slavínom (takmer na samom vrchu kopca) z asfaltovej cesty odbočuje doľava do lesa nenápadný, modro značkovaný chodník, ktorý je známy ako Singletrack Cerová dráha.
Čaká nás priam lahôdková jazda po bývalom poľovníckom chodníku upravenom na horskú jazdu na bicykli. Chodník pokračuje po viacerých serpentínach západným smerom a takmer neustále klesá.
Jazda si vyžaduje veľkú pozornosť a ohľaduplnosť najmä pri stretávaní sa s cyklistami v protismere. Prvá časť Cerovej dráhy sa končí pri asfaltovej ceste spájajúcej Kačín s dolinou Vydrice.

Cerová dráha
Cyklotrasa č. 2012 s názvom Singletrack Cerová dráha vznikla obnovou starého poľovníckeho chodníka, ktorý oddávna existoval v malokarpatských lesoch. Zrekonštruovala ho partia cyklistických nadšencov s podporou občianskych združení SloMBA a CykloEko.
Cerová dráha je prioritne určená zdatnejším a skúsenejším horským cyklistom, avšak zvládnu ju aj menej zdatní či rekreační jazdci. Má dĺžku asi 10 km a je označená modrými značkami (písmeno C). Dá sa absolvovať obojsmerne a je prepojená so zeleno značkovanou cyklistickou trasou Greenbike Tour.
cyklotrasy Malokarpatské okruhy Cerová dráha

Cerová dráha.

Iná alternatíva

Tí, ktorí si netrúfajú na technickú jazdu po Cerovej dráhe, si môžu vybrať pohodlnú lesnú cestu z Malého Slavína ako pri veľkom okruhu a na najbližšej asfaltovej ceste spájajúcej Kačín s dolinou Vydrice odbočiť doľava. Po krátkom zjazde prídu k lokalite pod Hrubým vrchom, kde asfaltovú cestu križuje Cerová dráha.

Druhá časť tzv. singletracku je menej technicky náročná ako horná časť, takže pri maximálnej opatrnosti a pozornosti ju zvládnu aj priemerne skúsení cyklisti. Tí, ktorí si netrúfnu ani na tento úsek, môžu spod Hrubého vrchu zísť k Železnej studničke po asfaltovej ceste. Naopak, cyklisti milujúci jazdu lesným terénom pokračujú v klesaní po Cerovej dráhe, ktorá ich južným smerom popod Hrubý Drieňovec privedie nad Železnú studničku a okolo nej až ku Partizánskej lúke.

Článok vznikol v spolupráci s vydavateľstvo Dajama.