Cyklotrasy v Malých Karpatoch. JuRaVa, Vínna cesta, aj do kopcov

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Bratislavská mestská časť Rača je známa predovšetkým vinohradnícko-vinárskou tradíciou. Okolie Rače a Malé Karpaty sú však úžasným miestom aj pre cyklistov, možno tam nájsť viacero okruhov, ktoré sú vhodné pre dobrých cyklistov, pre amatérov, aj pre rodiny s deťmi.
Poďme sa pozrieť na dve trasy, ktoré si môžete vyskúšať – v spolupráci s vydavateľstvom Dajama a ich sprievodcom Najkrajšie cyklookruhy (2.diel) máme pre vás popis celej trasy, dobré tipy a užitočné informácie.
Červená dlhšia, ale rovinatejšia trasa JuRaVa má do 49 km, po dobrých asfaltových cestách, bez výraznejšieho prevýšenia. Prejdete z Rače, cez Svätý Jur, Pezinok, Vajnory.
Modrá kratšia má len 15 km a ide iba z Rače do kopcov na Spariská a Biely kríž, potom späť do Rače.
Nižšie nájdete detailnejší opis trás, aby ste si vedeli vybrať a vyskúšať 🙂

Malokarpatská vínna cesta

Na východnom úpätí Malých Karpát sa od Bratislavy tiahne pás miest a dedín, ktoré spája tzv. Malokarpatská vínna cesta. Začína sa v Rači a celou jej históriou sa tiahne vinohradníctvo. Miestne vinice sa spomínajú už v najstaršej známej listine z roku 1237. Stredoveký rozkvet račianskeho vinohradníctva možno spájať s priaznivými klimatickými podmienkami. Teplejšie podnebie umožňovalo rozširovanie viníc do vyšších polôh Malých Karpát.

Najznámejším račianskym vínom sa postupne stala Račianska frankovka, ktorú v roku 1767 uznala Mária Terézia cisárskym dekrétom za víno vhodné na cisársky stôl. V tzv. starej Rači sa zachovalo viacero typických vidieckych domov. Račianske roľnícke domy boli prispôsobené tomu, že v nich bývali vinohradníci. Museli mať priestory na lisovanie hrozna (tzv. prešovne) a na uskladňovanie vína. Niektorí vinohradníci vyprázdnili prednú miestnosť, aby mohla slúžiť ako viecha.

Známa je najmä Račianska viecha a viecha bratov Zvozilovcov. S históriou vinohradníctva sa možno oboznámiť v obecnom dome, kde zriadili malé múzeum. V suteréne budovy sa nachádza zrekonštruovaná vinárska pivnica, ktorá býva súčasťou dní otvorených dverí Malokarpatskej vínnej cesty.

Cyklotrasa JuRaVa

cyklotrasa JuRaVaJuRaVa je nielen názov združenia miest a obcí, ale aj cyklotrasy, ktorú slávnostne otvorili v roku 2014. Spája viaceré podmalokarpatské vinohradnícke obce a je ideálnym miestom na pestovanie rodinnej cykloturistiky. Vedie pozdĺž slnečných malokarpatských svahov a lemujú ju úrodné vinohrady. V každej dedine či meste cykloturistov privíta niečo iné, avšak vždy pozoruhodné.
Okrem kultúrno-historických pamiatok návštevníkov zaujme napríklad aj tradícia ľudovej kultúry v jednotlivých obciach regiónu a množstvo možností na oddych a občerstvenie.

Odporúčaný cyklistický okruh nekopíruje len cyklotrasu JuRaVa, ale ju mierne predlžuje. Trasa s minimálnym prevýšením vedie po cestách s asfaltovým povrchom a len na jednom úseku (zo Svätého Jura po Tri bresty) prekonáva stúpanie.
Výlet patrí orientačne, ale aj fyzicky medzi stredne náročné a je najvhodnejší pre cestné bicykle. Ak si ho chceme ešte viac zjednodušiť a skrátiť, môžeme zo Svätého Jura odbočiť ku Šúrskemu kanálu a po novej cyklistickej trase JuRaVa navštíviť Vajnory.

1. Dlhší rovinatý cyklovýlet – popod Malé Karpaty

Cyklistický výlet (na mapke červenou farbou) môžeme začať v srdci Rače na Námestí A. Hlinku. Vyberieme sa severovýchodným smerom po ulici Pri vinohradoch a sprevádzať nás budú žlté cyklistické značky. Vyjdeme von z Rače a čaká nás nádherný úsek po novom cyklistickom chodníku. Prvé občerstvenie na trase ponúka štýlová cyklistická krčma s príznačným názvom Optimista, ale keďže sme ešte len na začiatku okruhu, pokračujeme ďalej. Príjemnou cestou popod vinohrady prídeme k tzv. Pustému kostolíku, ako nazývajú veriaci Kaplnku Nanebovzatia Panny Márie.

Pustý kostolík
Kaplnka Nanebovzatia Panny Márie stojí na vyvýšenom mieste nad hlavnou cestou zo Svätého Jura do Rače. Je priam idylicky posadená pod vinohradmi a okolo nej sa nachádza pekne upravený priestor – ideálne miesto na oddych. Kaplnka pochádza z roku 1459 a dodnes je miestom konania každoročnej púte 15. augusta na Sviatok nanebovzatia Panny Márie. V blízkosti kaplnky stojí stĺp s barokovou sochou Panny Márie zo 17. storočia a malá kalvária.

Po jej prehliadke prídeme do Svätého Jura a jeho pekným centrom pomaly stúpame na horný koniec mesta, kde sa nachádza mestská časť Neštich. Odtiaľto sledujeme modré cyklistické značky a v miernom stúpaní prejdeme okolo Kostola sv. Juraja z 13. storočia.

Po ceste vyjdeme nad Neštich. Modré cyklistické značky nás privedú k rázcestiu Tri bresty, kde odbočíme doprava na žlto značkovanú asfaltovú cestu, po ktorej sa viac klesaním ako stúpaním po pár kilometroch ocitneme v Limbachu.
Do známej vinohradníckej dediny sa zbieha niekoľko malokarpatských dolín. Jednou z nich je dolina Račieho potoka, ktorou sa dostaneme na dolný koniec obce. Odbočíme z Potočnej ulice doprava na hlavnú prístupovú cestu do Limbachu smerom od Grinavy a po niekoľkých metroch z nej odbočíme doľava do Slnečnej ulice. Žlté cyklistické značky nás vyvedú východným smerom von z obce. Pokračujeme po asfaltovej ceste pomedzi vinohrady do Pezinka, pričom žlté značky nás privedú do centra.

Vinársky Pezinok

Pezinok s mnohými viechami, vinárskym podnikom a Malokarpatským múzeom ponúka takisto veľa možností na občerstvenie, avšak my smerujeme z jeho centra ďalej popod železničnú trať a prvou poľnou cestou južným smerom po žltej slabo vyznačenej cyklotrase. Trasa prechádza západným okrajom obce Viničné okolo mlyna a povedľa Viničného potoka smeruje do neďalekého Slovenského Grobu. Obec je známa husacími hostinami, ktoré ponúkajú takmer v každom dome.

Prírodná rezervácia ŠúrSúčasťou Malokarpatskej vínnej cesty je aj susedný Chorvátsky Grob, kde sa smer našej trasy mení na západný a pokračuje do Čiernej Vody. Po krajskej ceste vyjdeme von z obce juhozápadným smerom a prídeme k Šúrskemu kanálu. Na dohľad máme Vajnory, ktoré majú takisto dlhú vinohradnícku a vinársku tradíciu. Aj keď sa Vajnory stali mestskou časťou Bratislavy, zachovali si vidiecky charakter.

Z centra obce, od Kostola Panny Márie Sedembolestnej, sa vyberieme na sever ulicou Na doline, ktorá nás vyvedie z Vajnôr a onedlho prekrižuje Račiansky kanál.
Na najbližšom rázcestí odbočíme doprava a asi po 0,5 km prídeme k Šúrskemu kanálu, ktorý zo západu ohraničuje národnú prírodnú rezerváciu Šúr. Popri kanáli sa po novovybudovanej cyklistickej trase JuRaVa dostaneme na okraj Svätého Jura a po ceste známej z úvodu trasy sa vrátime do Rače.

cyklotrasy JuRaVa a do kopcov

2. Kratší hornatejší cyklovýlet – do Malých Karpát

Druhý, kratší račiansky okruh (na mapke modrou farbou) vystupuje do vyššie položených malokarpatských lesov a vedie po dobre značkovaných asfaltových lesných cestách. Stredne náročná trasa (predovšetkým pre dlhé stúpanie na Biely kríž) je najvhodnejšia pre trekingové alebo horské bicykle. Zvýšenú pozornosť pri orientácii si vyžadujú najmä rázcestia.

Do lesov nad Račou

Cyklistický výlet začneme opäť v Rači na Námestí A. Hlinku, avšak z neho sa vyberieme opačným juhozápadným smerom po Alstrovej ulici. Prejdeme okolo dvoch kostolov a na konci ulice v priamom smere pokračujeme cez vinohrady až na horný okraj Krasňan. Tu odbočíme doprava vydáme sa Peknou cestou po modrej cyklistickej značke. Ulica za poslednými domami pokračuje asfaltovou cestou stúpajúcou okolo záhrad do doliny. Občerstvenie na trase ponúka populárna cyklistická krčma s názvom Šínweg, keďže sme ešte len na začiatku okruhu, pokračujeme v stúpaní ďalej. Asfaltovou lesnou cestou onedlho prídeme do rekreačno-oddychového areálu nad Krasňanmi.

Od tohto areálu pokračuje asfaltová cesta ďalej v stúpaní na rázcestie, kde neodbočíme doprava, ale pokračujeme ďalej v stúpaní priamym smerom sledujúc modré cyklistické značky. Čoskoro prídeme na väčšie rázcestie turistických a cyklistických ciest na Peknej ceste známe ako Spariská. Tu sa s našou trasou križuje aj červeno značkovaná Štefánikova magistrála. Odbočíme na ňu doprava a pokračujeme po lesnej asfaltovej ceste označenej aj červenými cyklistickými značkami, až kým neprídeme na ďalšie rázcestie cyklistických a turistických značiek, ktorým je lokalita Vypálenisko.
Napredujeme stále v priamom severnom smere a na rázcestí so zelenou turistickou značkou prejdeme okolo prameňa Zbojníčka – kultového miesta stretnutí predovšetkým račianskych turistov.

najkrajšie cyklookruhyPrečítajte si tiež
Najkrajšie cyklookruhy. Slovensko-rakúskym pohraničím.

Na Bielom kríži

Po osviežení príjemne chladnou vodou z upraveného prameňa sa o chvíľu dostaneme k ďalšiemu oddychovému miestu na trase s názvom Dolný Červený kríž. Odbočíme doľava a po červeno značkovanej asfaltovej lesnej ceste zdoláme plynulé stúpanie. Profil trasy sa mierne zostruje pred horárňou Biely kríž.

Na najvyššie položenom mieste základnej trasy využijeme ďalšiu možnosť na oddych v miestnom bufete. Čaká nás už len záverečný úsek trasy smerujúci do Rače a Krasnian v zjazde po asfaltovej ceste so zelenými cyklistickými značkami.

Tým, ktorí by na záver trasy chceli zažiť vyššiu hladinu adrenalínu, odporúčame zjazd po terénnom chodníku označenom ako „trail“ začínajúcom asi 700 m poniže Bieleho kríža v blízkosti našej trasy. Meria 3,2 km a končí nad Račou pri asfaltovej ceste, ktorou sa vraciame do východiskového a cieľového bodu nášho výletu.

Zdroj a foto: Dajama (Daniel Kollár, Karol Mizla, František Turanský)