Najkrajšie cyklookruhy. Slovensko-rakúskym pohraničím

LinkedIn

Aj vy radi vysadnete na bicykel a vyrazíte do prírody? Cykloturistika v posledných rokoch zažíva na Slovensku boom a obľúbená je aj v Bratislave – ľudia majú chuť vypadnúť z veľkého mesta do prírody, ďalej od ruchu a zhonu. Máme pre vás tip na skvelú trasu, ktorú zvládnu aj amatéri. Mimochodom, 50 parádnych trás nájdete v knihe Najkrajšie cyklookruhy, ktorú vydala Dajama. Obsahuje tipy a zaujímavosti na trasách, dvesto fotiek, profily trás…jednoducho všetko pre milovníkov cykloturistiky.

Bicyklovanie v slovensko-rakúskom pohraničím ponúka netušené možnosti a má špecifické čaro. Prienik rôznych kultúr láka odbočiť do susedných krajín a porovnať ľudí, obce, cesty, služby a vôbec všetko, čo môže zaujať turistu putujúceho na bicykli.
Takže vyrazme spoločne do slovensko-rakúskeho pohraničia. Nižšie nájdete presný rozpis trasy a čo na nej možno vidieť. Úplne dolu je aj mapka, aby ste mali presnejšiu predstavu. Tento okruh stojí za to – prejdete okolo pekného barokového zámku, historickej kaplnky, ale aj bunkrov, ktoré osobne navštívil aj Adolf Hitler.
Ponúkame dve verzie tejto trasy – K Trojmedziu a K vojenským bunkrom.

Prečítajte si tiež
Servis bicykla. Pripravte sa na sezónu.servis bicykla

Najkrajšie cyklookruhy

Okolie Bratislavy je jedným z mála kútov Európy, kde možno na trase dlhej doslova pár kilometrov prejsť územím troch štátov. Ďalším unikátom je, že do roku 1918 boli súčasťou jedného celku. V trojuholníku Rakúsko – Maďarsko – Slovensko je cyklistická infraštruktúra jednoznačne najlepšie vybudovaná v Rakúsku.

Sieť kvalitných a dobre značkovaných trás umožňuje Podunajská rovina relatívne bezpečnú jazdu mimo ostatnej cestnej premávky. Asi najznámejšou cyklistickou trasou v strednej Európe je Dunajská cyklistická cesta, ale populárne sú aj trasy okolo Hainburských vrchov s návštevou vínnych pivníc či trasa k Neziderskému jazeru.
Na obidve trasy sa možno napojiť v Bergu alebo Kittsee. Kvalita cestnej siete je vysoká a na trase sa nachádza viac miest určených na odpočinok a občerstvenie.

 

K Trojmedziu

Trasa na úvodnom a záverečnom úseku sleduje pravý breh Dunaja a patrí k nenáročným cyklistickým výletom. Keďže takmer na celom úseku vedie po cestách s asfaltovým povrchom, je najvhodnejšia pre cestné alebo trekingové bicykle.

Od Starého mosta

Trasa sa začína na dunajskom nábreží pri parkovisku pod Mostom SNP na petržalskej strane Dunaja. Prvý úsek je súčasťou Dunajskej cyklistickej cesty a vedie po hrádzi. Prejdeme na Viedenskú cestu s pruhmi pre cyklistov a pokračujeme po nej  západným smerom medzi nábrežím po pravej strane a Sadom Janka Kráľa po ľavej strane.

Prejdeme popod Most SNP a po pár metroch odbočíme z Viedenskej cesty na hrádzu, ktorá vedie lužným lesom k mostu Lafranconi. Ďalšia časť trasy vedie okolo Pečnianskeho lesa, v ktorom je ukrytých niekoľko vojenských bunkrov. Prvý s názvom B-S-4 Lány uvidíme po niekoľkých sto metroch vpravo. Pokračujeme po hrádzi a onedlho prídeme k hraničnému priechodu, za ktorým odbočíme doľava po značkovanej cyklistickej ceste (R1). Prejdeme okolo pomníka venovaného Arnemu Karlssonovi a onedlho prídeme na odpočívadlo v Bergu, kde stojí protitanková betónová kocka.
Z Bergu pokračujeme smerom na Kittsee po tej istej cyklistickej ceste (označuje sa aj ako Entdeckertour Donau-Neusiedler See), ktorá vedie cez marhuľové sady.

Kittsee

kittsee barokový zámokV Kittsee by sme nemali vynechať návštevu barokového zámku, ktorý postavili v roku 1668. Od  roku 1973 je sídlom Etnografického múzea. Zámok obklopuje prekrásny park, ktorý strážia dva kamenné levy.
Z centra Kittsee pokračujeme smerom na Jarovce, avšak pred železničným priecestím odbočíme doprava na Pamastrasse. Prejdeme popod diaľnicu, za ktorou odbočíme prudko doľava, po chvíli doprava a pozdĺž železničnej trate pohodlne prídeme do Pamy, ďalšej dedinky v Burgenlande. Od 16. Storočia sa po dosídlení chorvátskym obyvateľstvom udomácnil aj jej názov Bijelo Selo (Biela dedina). Chorvátske tradície a najmä piesne pomáha udržiavať zmiešaný spevácky zbor Radost.

kaplnka zeiselhofeV Pame zídeme zo značkovanej cyklistickej cesty R1 a pokračujeme východným smerom, kde pri styku štátnych hraníc Rakúska, Slovenska a Maďarska leží ďalšia z malých obcí severného Burgenlandu a zároveň najvýchodnejšia obec Rakúska – Deutsch Jahrndorf. K najvýznamnejším pamiatkam patrí pútnická kaplnka v miestnej časti Zeiselhof, okolo ktorej pôjdeme, a dva kostoly. Naša trasa pokračuje východným smerom najskôr po ceste s asfaltovým a neskôr s nespevneným povrchom k styku troch štátnych hraníc.

Do Rajky

Z Trojmedzia sa vrátime po tej istej trase a na križovatke odbočíme doľava na štrkovú cestu vedúcu do maďarskej Rajky. Po moste prejdeme ponad frekventovanú medzinárodnú cestu a prídeme na okraj obce, z ktorej sledujeme cyklistické značky cesty smerujúcej do Čunova. Prejdeme okolo zábavného Action parku a onedlho sa ocitneme na Hraničiarskej ulici v Čunove. Postupne odbočíme do ulíc Ražná a Na hrádzi a do jednej slepej ulice, až sa dostaneme k dunajskej hrádzi. Tu sa napojíme na Dunajskú cyklistickú cestu a popri regulačnom kanáli a neskôr po hrádzi prídeme do cieľa trasy v Petržalke.

Trojmedzie

Turistickou pozoruhodnosťou okolia Deutsch Jahrndorfu je tzv. Dreiländerecke (v doslovnom preklade „kút troch krajín“ alebo po slovensky Trojmedzie). Leží pri rakúsko-slovensko-maďarskej štátnej hranici, kde po páde tzv. železnej opony v deväťdesiatych rokoch 20.storočia umiestnili pozoruhodné plastiky domácich i zahraničných umelcov. K tomuto miestu vedie z Čunova červeno značkovaná turistická trasa vhodná aj pre bicykle. Popri rakúsko-maďarskej hranici naši susedia vyznačkovali turistický chodník, ktorý kopíruje líniu bývalej železnej opony.

Na štátnej hranici s Rakúskom pri Bergu.

Na štátnej hranici s Rakúskom pri Bergu.

K vojenským bunkrom

Ľahký cyklistický výlet vedie po pohodlných asfaltových cestách bez prevýšenia s kvalitným cyklistickým značením. Cyklistom umožňuje bezpečnú jazdu mimo ostatnej cestnej premávky k dvom najväčším bunkrom, ktoré v roku 1938 osobne navštívil aj ríšsky kancelár Adolf Hitler. Keďže celá trasa smeruje po cestách s asfaltovým povrchom, odporúčame použiť cestné alebo trekingové bicykle.

Od Sadu Janka Kráľa

Trasa sa začína od Mosta SNP na dunajskom nábreží Petržalky. Spod mosta odbočíme k areálu výstaviska Incheba Expo a popri jeho oplotení pokračujeme južným smerom. Po cyklistickom chodníku zeleno značkovanej cyklotrasy sa dostaneme na Einsteinovu ulicu k hlavnému vchodu do areálu, pred ktorým prechádza ponad diaľnicu most pre peších a cyklistov.

Prejdeme po ňom, obídeme z pravej strany nákupné stredisko Billa a pokračujeme po príjemnom cyklistickom chodníku, ktorý nás privedie k železničnej stanici Bratislava-Petržalka. Opäť nás čaká pohodlný dlhý úsek po novovybudovanom cyklistickom chodníku pozdĺž celej Kopčianskej ulice, ktorá nás popod diaľnicu vyvedie von z Bratislavy. Menší bunker, maketa hraničnej zátarasy a hraničná závora nám pripomenú, že sa nachádzame na mieste bývalej železnej opony. Na neďalekom odpočívadle nás smerové tabule upozornia, že odbočkou doprava sa asi po 1 km dostaneme k vojenskému cintorínu a najväčšiemu dvojpodlažnému bunkru v Bratislave s dvoma pancierovými zvonmi.

Cestovanie – prečítajte si viac článkov.couchsurfing ubytovanie zdarma

Vedľa bunkra sa nachádza v roku 2010 vkusne zrekonštruovaný vojenský cintorín a pamätník padlých z obdobia prvej svetovej vojny. Po prehliadke pietneho miesta sa vrátime na odpočívadlo a odbočkou vpravo pokračujeme po Pressburger Strasse do Kittsee. Na hlavnej ulici odbočíme ku kostolu, za ktorým odbočíme doprava a sledujeme značky cyklistickej cesty R1.

Po príjemnej cyklistickej asfaltovej ceste, vedúcej okolo marhuľových sadov, prídeme do Bergu na cyklistické odpočívadlo, pri ktorom stojí ďalší nemý svedok druhej svetovej vojny. Je ním veľký betónový blok protitankovej prekážky, ktorý inštalovali 700 m od miesta jeho nálezu.

Od odpočívadla pokračujeme po cyklisticky značkovanej Pressburger Strasse k bývalému hraničnému priechodu Bratislava – Berg a na dunajskej hrádzi odbočíme doprava. Onedlho uvidíme ďalší vojenský bunker, známy pod názvom B-S-4 Lány. Tento dvojpodlažný bunker s dvoma pancierovými zvonmi je len o niečo menší ako predchádzajúci a takisto ho vybudovali v roku 1937 (možnosť prehliadky pre verejnosť v sobotu alebo iné dni podľa dohody vopred). Naša kratšia trasa pokračuje ďalej po hrádzi popod most Lafranconi až do východiskového bodu.

bunker

B-S-8 Hřbitov

Bunker vybudovali v roku 1937 a pri jeho stavbe použili viac ako 1 300 m3 betónu. Patril k najsilnejšie vyzbrojeným bunkrom a pred ním sa nachádzali protitankové priekopy. Základ výzbroje tvorili dve protitankové delá, hlavný kanón a dve ťažké guľometné dvojčatá v pancierových zvonoch. Posádku tvorilo 33 vojakov.
Pred čelnou stenou bunkra sa nachádza protitanková stena. Bunker, nad ktorého vchodom sa na sivej fasáde skvie nápis BUNKER BS-8 a pod ním … TAK PRISAHÁME!, zrekonštruovala skupina nadšencov vojenskej histórie. Zriadili v ňom múzeum, ktoré je otvorené pre širokú verejnosť.

Ďalších 50 trás po celom Slovensku nájdete v jedinečnej knihe Najkrajšie cyklookruhy.

najkrajšie cyklookruhy

                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar