Zmeňte to, ako vás ľudia vidia

Verili by ste, že v skutočnom živote mnoho ľudí priťahujú práve asymetrické vlastnosti? Nie dokonalá, symetrická tvár bez chybičky, ale nejaká nezrovnalosť. Nielenže takéto „asymetrie“ lepšie naznačujú osobnosť, ale ľudia, ktorí nimi oplývajú, bývajú úprimnejší. Pri rozprávaní 76% z nás výraznejšie hýbe pravou stranou úst. Možno si to nevšimnete, ak sa na to nesústredíte, ale vyzerá to tak, že ľudia podvedome považujú asymetriu za prirodzenejšiu, ba čo viac, príťažlivejšiu.
Napriek tomu túžime vyzerať v očiach iných dokonalo…a neraz inak, akí sme. Ok, tak zmeňte to, ako vás ľudia vidia.

 

Čítajte v tvári

Vedeli ste, že napríklad testosterón, ktorý stojí za hranatými sánkami a výrazným čelom, je aj hormón, ktorý z ľudí robí asertívnych a agresívnych? Ale niektoré ženy preferujú skromnejších partnerov. Podobne pre mužov, ktorí majú radi agresívnejšie ženy, sa môžu veľké oči a úzke brady zdať príliš zraniteľné. Niektorí ľudia preferujú drsnejšieho partnera.

Mohlo by vás prekvapiť, ako ľahko sa dajú vyčítať ľudské vlastnosti z tváre. Väčšina z nás to dokáže bez toho, že by si to uvedomovala.

Žiaľ – alebo našťastie – nie je možné zmeniť si tvár tak, aby sa stala príťažlivou pre všetkých. Ale keď príde na výber partnera, prichádza do hry voľba. Voľba znamená pravdepodobnosť a pravdepodobnosť znamená, že matematici majú plné ruky práce, tvrdí vo svojej knihe Matematika lásky Hannah Fry.
Venuje sa láske, vzťahom, manželstvu, sexualite a to všetko z pohľadu matematiky a vzorcov.

modelka
Veľmi ľahko môžete ovplyvniť to, ako vás ľudia vidia…

Ako vás ľudia vidia

Keď sa vám niekto prihovorí v bare alebo prijme vaše pozvanie na párty, neporovnáva vašu krásu so všetkými tvárami na svete. Nikomu nevadí, že nevyzeráte ako George Clooney alebo ako Heidi Klum. Ľudia sa rozhodujú na základe prostredia v danom čase a v tomto bode prichádza matematika so svojimi službami.

Ak si to dáme do rovníc, môžeme vytvoriť jazyk, ktorý nám pomôže pochopiť, ako a prečo sa rozhodujeme, tak ako sa rozhodujeme. Ide o „teóriu diskrétnej voľby,“ vysvetľuje Hannah Fry a pokračuje:  „Napriek ilúziám o slobodnej vôli, je tu zopár jednoduchých pravidiel, ktoré ľudia dodržujú, keď dôjde na rozhodovanie. Tieto pravidlá znamenajú, že je prekvapivo jednoduché manipulovať s ľudskými rozhodnutiami.“

 

Efekt návnady

Ako to zhrnul behaviorológ Dan Ariely, všetci sme tak trochu „predvídateľne iracionálni“.

Predstavte si, že ste v kine a rozhodujete sa, akú maškrtu si kúpite. Malý popcorn nech stojí 5 dolárov a veľký neskutočných 8,50. Veľký sa zdá strašne drahý, no len do okamihu, než vám predavač povie, že veľký je len o 50 centov drahší, než stredný. Žiaden racionálne zmýšľajúci človek by si nekúpil stredný, keď len za pár centov navyše môžete mať veľký. Ale skutočnosť, že stredný popcorn vôbec ponúkajú, veľmi ovplyvní vaše rozhodnutie: vedie vás k presvedčeniu, že veľký popcorn je oveľa výhodnejší.

V ekonómii je to známe ako „efekt návnady“. Dokazuje nám, že prítomnosť hocijako nerelevantnej alternatívy môže ovplyvniť vaše vnímanie možností. Marketingoví experti ho využívajú desaťročia. Ale takisto je v ňom potenciál pomôcť vám, aby ste vyzerali atraktívnejšie.

 

Pekný a škaredý

Dan Ariely vysvetľuje dosah efektu návnady na vnímanie ľudskej krásy vo svojej knihe.

Robil prieskum medzi svojimi študentmi o príťažlivosti rôznych mužských tvárí a objavil dve, ktoré boli hodnotené rovnako príťažlivo. Nazvime týchto dvoch mužov Adam a Ben. S fotošopom vytvoril ich škaredšie verzie a potom vytvoril dva papiere s týmito tvárami, aby otestoval svoju teóriu.

Na prvom papieri boli Adam a Ben v normálnej podobe, ale aj škaredšia Adamova tvár, tak ako v prvom rade obrázkov. Na druhom papieri boli tiež originálne obrázky Adama a Bena, ale namiesto škaredšieho Adama tam bol škaredý Ben, tak ako v druhom rade.

ako vás ľudia vidia
Adam a Ben

Rozdal tieto papiere šesťsto študentom, polovici prvý papier a druhej polovici druhý, a požiadal ich, aby vybrali najpríťažlivejšiu tvár. Nikto neoznačil škaredšie verzie, ale to, že rozdal oba papiere, výsledok veľmi ovplyvnilo.

Pri škaredom Adamovi 75% ľudí povedalo, že originálny Adam je najpríťažlivejší. Pri škaredom Benovi sa stal presný opak: 75% ľudí označilo za najkrajšieho pôvodného Bena.
Na oboch papieroch škaredšie verzie Adama a Bena pomohli pôvodným vyzerať ešte krajšie, presne tak ako to predpovedá efekt návnady.

Je jasné, že pointou tohto príbehu je, snažiť sa vyzerať čo najlepšie. Ak idete na párty, kde sa chcete s niekým zoznámiť, zoberte so sebou kamarátku, s ktorou ste si trochu podobné, ale nie je taká príťažlivá ako vy. S takýmito ľuďmi po boku budete vždy vyzerať ako lepšia voľba.

Ak sa vám to zdá bezcitné, pamätajte, že tieto rozhodnutia všetci robíme inštinktívne. Matematika je prírodný jazyk a keď počúvame, čo nám hovorí, môžeme lepšie pochopiť ako a prečo robíme veci, ktoré robíme.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 481x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.