Ako nakupovať úspornejšie? A naozaj nakúpite na internete lacnejšie?

LinkedIn

Aj vy máte pocit, že všetko zdražuje, ale váš plat akosi nerastie? Energie, potraviny, oblečenie…priebežne pár centov hore a po niekoľkých mesiacoch je to už euro-dve. To všetko nás hnevá, potom však ideme do obchodu a neraz nakúpime hlúposti a zbytočnosti, ktoré vlastne ani nepotrebujeme. Nuž, je veľa psychologických trikov, ktoré využívajú obchody a supermarkety, aby nás prinútili minúť peniaze. Keď ich odhalíte, dokážete ušetriť.
Ako nakupovať úspornejšie? Na čo si dať pozor a naozaj je online nakupovanie lacnejšie?

 

Viac je vždy lepšie. Naozaj?

ako nakupovať úspornejšieObchody nám s obľubou podsúvajú skrytú správu, že viac je vždy lepšie. Či už ide o nákupné vozíky, balenia potravín, kusové zľavy pri oblečení.
„Vezmite si nákupné vozíky – kedysi boli také malé, aby sa zmestili pod jedno rameno, ale rástli stále viac. Dnešné „malé“ vozíky na kolieskach s rozšíriteľnými rúčkami sú približne rovnako veľké ako najväčšie nákupné košíky v 30. rokoch 20. storočia,“ tvrdí Dr. Stuart Farrimond, ktorý robí mnohé výskumy ohľadom nášho správania, píše knihy o vede a zdraví, a v slovenčine mu nedávno vyšla veľmi zaujímavá Veda života.

Niektoré obchody využívajú rozloženie podobné labyrintu. Zákazníci sú nútení ich prehľadať, je prakticky nemožné len vbehnúť a vziať konkrétne veci. Cesta vedie početnými oddeleniami vystavujúcimi výrobky za nízke ceny. Každá časť, do ktorej vstúpime, prestavuje našu krátkodobú pamäť v dôsledku dverového efektu a tým nám pomáha v zabúdaní toho, prečo sme pôvodne prišli.

Kľukaté rozloženie nás tiež nabáda brať veci impulzívne, keďže sa obávame, že by sme ich nemuseli opäť nájsť!
Ďalším trikom podobného charakteru je neustála zmena rozloženia obchodu, takže zákazníci musia hľadať svoje obľúbené výrobky, pričom prechádzajú popri ďalších vábivých produktoch.

 

Ako nakupovať úspornejšie?

  • Obchody sú nastavené tak, aby maximalizovali svoj zisk. Takže vždy na to myslite, keď doň vstúpite a nenechajte sa nalákať na zbytočnosti.
  • Skryté výpredaje sa často dajú nájsť na najnižších či najvyšších policiach.
  • Najlacnejšie produkty sú zvyčajne najďalej od vchodu, ste teda nútení prejsť okolo iných výrobkov.
  • Farby ovplyvňujú nákupné zvyky: výrobky s jasnými žltými alebo červenými cenovkami sa predávajú lepšie.
  • Najdrahšie, značkové produkty sú umiestnené rovno pod úrovňou očí.

nákup na ebayPrečítajte si tiež
Chcete nakupovať na eBay? Poradíme ako na to.

  • Keď idete kúpiť len pár vecí, neberte si vozík, hoci je to pohodlnejšie. Vezmite si košík – odborníci zistili, že nakupujeme o 20% viac, keď máme väčší vozík.
  • Poznáte „efekt nedostatku“? Obchodníci naplnia police do polovice, alebo čiastočne, aby tak výrobok vyzeral, že je žiadaný.
  • Na cenovke si najskôr všimneme prvú číslicu – toto „zaujatie ľavou číslicou“ značí, že 49,99 € vnímame ako oveľa lacnejšie než 50 €.
  • Pomalá hudba zdrží zákazníkov. Pri radostnej hudbe budú vaše tempo aj výber rýchlejšie.
  • Sladkosti sú umiestnené v úrovni očí detí.

 

Ďalšie užitočné tipy a rady

Napíšte si vopred nákupný zoznam ako opatrenie protichodné dverovému efektu. Snaha zapamätať si, čo ste prišli kúpiť, vás robí zraniteľnými voči rozptýleniam a impulzívnemu nakupovaniu. Nemusíte mať zlý pocit, že starnete a vaša pamäť sa zhoršuje. Vôbec to tak nemusí byť, len sa budete držať napísaného a ušetríte 🙂

Neponáhľajte sa – keď sme v časovom strese, vyberáme si mentálne skratky, ktoré zvyšujú pravdepodobnosť unáhlených rozhodnutí.
Počas nakupovania počúvajte hudbu alebo podcast cez slúchadlá, aby ste prekryli hudobné snahy obchodu o zmenu vašej nálady či nákupného tempa.

ako nakupovať úspornejšie

 

Je lacnejšie nakupovať na internete?

Aj tomuto sa Dr. S.Farrimond venoval, pretože mnohí si myslíme – budem nakupovať na internete, aby som sa vyhol trikom obchodníkov. Nájdem tak ešte lepšie zľavy a ponuky.
Nie je to však celkom pravda. Aj internetový trh má svoje nástrahy, pretože všetko je vzdialené na jeden-dva kliky, ktoré naozaj nevyžadujú skoro žiadnu námahu. Tvorba eshopu je dnes vďaka riešeniam šitým na mieru naozaj veľmi jednoduchá – či už ide o malý eshop pre pár produktov, alebo väčšie ecommerce riešenie. Existujú agentúry, ktoré vám eshop vytvoria pomerne rýchlo, kvalitne a za dobrú cenu.

Dnes sa internetovými nákupmi, s ich umelou inteligenciou a algoritmami, zneprehľadnili ceny a musíte naozaj dôkladne pátrať a overovať si, aby ste si boli istí, že kupujete skutočne lacnejšie. Navyše tajomné algoritmy sa používajú na predpovedanie dopytu a obchodníci tomu prispôsobujú svoje ceny.
Vedeli ste, že niektoré stroje predávajúce studené nápoje sú naprogramované tak, aby si počas horúcich dní účtovali viac, lebo ochotne zaplatíte, keď umierate od smädu.

Preto berte „zľavy na internete“ s rezervou a overujte si. Staré ceny mohli vykúzliť z ničoho nič. Existuje len málo zákonov, ktoré by v tom internetovým predajcom zabránili.

ako ušetriť na nákupoch cez internetPrečítajte si tiež
Tipy ako ušetriť na nákupoch cez internet.

Prihláste sa na automatické upozornenia zo stránok či aplikácií, ktoré sledujú ceny leteniek, jedla a kníh a upovedomia vás o poklese cien.
Dávajte si tiež pozor na obľúbené „posledné 2 kusy na sklade“. Často ide len o fintu, ktorá vo vás prebudí „efekt nedostatku“ . máte strach z toho, že sa vám niečo. To vás naláka a nenápadne prinúti prejsť k pokladni, hoci ešte nie ste stopercentne presvedčený, že si to chcete kúpiť.

A tiež myslite na to, že algoritmy spôsobujú kolísanie cien v závislosti od vašich nákupných zvykov – ročného obdobia, času, dokonca aj počasia. Cieľom je dosiahnuť najvyššiu cenu.

Výborne o našich nákupných zvykoch, míňaní peňazí a trikoch obchodníkov píšu napríklad úspešný marketér Robert Cialdini (odporúčame jeho knihu Vplyv), či profesor psychológie a behaviorálnej ekonómie Dan Ariely. Perfektné sú jeho knihy Aké drahé je zadarmo, či Psychológia peňazí.

 

Foto: Unsplash.com, Pexels.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author