Ako nami v médiách manipulujú? Mediálny stratég má v tom jasno

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Viete, čo treba urobiť, ak chcete zmanipulovať veľké weby? Mali by ste sa najskôr zamerať na malé portály a blogy. „V podstate ide o efekt snehovej gule. Zameriate sa na malé blogy, ktorých extrémne, nepresné a kontroverzné „správy“ prevezmú väčšie webstránky, a potom sa to už len nabaľuje,“ tvrdí mediálny stratég Ryan Holiday, autor viacerých bestsellerov. Ako dodáva, v USA sú blogy zdrojom faktov pre takmer každého novinára. Cieľom väčšiny týchto stránok však nie je získať si dôveru čitateľa a pôsobiť na trhu sto rokov ako v prípade magazínu The New York Times. Naopak, ich cieľom je čo najrýchlejšie sa presláviť, a to akýmkoľvek spôsobom.

„Na prežitie si potrebujú udržiavať návštevnosť za každú cenu a dosahovať tržby z reklám. Na internete sa však falošné správy dajú vytvárať aj inak, napríklad falšovaním článkov na Wikipédii alebo spoluprácou s influencermi, ktorí za peniaze tweetnu, čo potrebujete. Robil som to často,“ dodáva.

Pozor na nadpisy článkov

Mnohí ľudia v dnešnej instantnej dobe preletia nadpisy článkov a keď ich niektorý zaujme, pristavia sa a začítajú sa do článku, minimálne do perexu. No a najčastejšie nás priláka nadpis vo forme otázky, ktorého znenie by bolo nepravdivé, ak by sme otáznik odstránili. Ide tu najmä o to, aby bol zapamätateľný aj bez interpunkcie. Často sú to provokatívne a rýpavé otázky.

„Ak vidíte nadpis v podobe provokatívnej otázky, odpoveď je vždy „nie“. Autori článkov by ju inak nekládli. Schválne zavádzajú verejnosť, pretože vedia, že musia prilákať čitateľov nezávisle od kvality článku. Ak by boli takéto články spoplatnené, čitatelia by zúrili a žiadali späť svoje peniaze. No ak je článok zadarmo, čo urobia? Kliknutie na odkaz článku už nemožno vziať späť,“ vysvetľuje Ryan Holiday v knihe Psychológia stupidity, ktorá sa venuje hlúposti a hlupákom v našom okolí. Ako sa jej brániť, rozpoznať ju, vyhnúť sa hlúposti.

Bulvár, ale aj mnohé iné portály, či dezinfoweby to robia premyslene: Čo môžu urobiť, aby  dosiahli čo najvyššiu mieru návštevnosti, zabezpečili si tak inzerentov a zvýšili trhovú hodnotu webstránky? Nuž, všetko sa začína pri správnom titulku.

Toto na nás platí!
Ryan Holiday na otázku, čo treba, aby náš článok zaujal, chytil, nalákal…jednoducho, aby sme ho vyťažili na maximum, odvetil s úsmevom:
Potrebujete nadpis, ktorý sa pohybuje na hranici extrému. Láka internetových používateľov, aby ho otvorili a prečítali. A k tomu šokujúcu fotografiu. Text by mal byť stručný, pretože ľudia nemajú čas prečítať si ho celý. Zosumarizujte ho do niekoľkých bodov, žiadne dlhé vety či odseky. Nebojte sa čitateľov rozhnevať alebo ich znechutiť sentimentálnosťou.

Psychológia stupidity

Radi naletíme a uveríme…

Verejnosť túži po senzáciách. To je fakt a médiá s tým rátajú, vedia to využiť. Od nadpisu článku, cez zahmlievacie vety v texte, perexe, až po šokujúce alebo neraz upravené fotky. Najhoršie je, že drobných manipulatívnych lží je neuveriteľne veľa a každý deň sa s nimi stretávame. Nemusia to byť veľké aféry alebo na prvý pohľad jasné klamstvá. Najmä na internete a sociálnych sieťach sa šíria milióny nepatrných spôsobov manipulácie a ľudia im radi veria. Nenamáhajú sa zisťovať pozadie, cieľ, zámer…to by ich zdržiavalo.

Navyše je hrozivé, že seriózne a veľké médiá nerobia takmer nič, aby tomu zabránili, a nikoho to nešokuje! Ako uvádza Ryan Holiday príklad – nejaký chlapík povedzme rozpúta na webe peklo falošnou správou a zarobí vďaka tomu stotisíc dolárov. Mnohí si pomyslia: „Ten má ale šťastie!“ Takmer sa tešia s ním. A veľké médiá sa na tom neraz vedome podieľajú.

manipulácia médií

Rozhodnutia na základe lží

Skutočne strašidelné je tiež číslo dôležitých rozhodnutí, ku ktorým dochádza na základe nesprávnych a zmanipulovaných faktov. Ak falošné správy odhalia problémy v spoločnosti Apple, jej akcie klesnú, pretože tomu uveril celý svet. Falošný svet ovplyvňuje ten skutočný. A to je naozaj desivé.

Napriek všadeprítomnosti médií nemáme ani poňatia o tom, čo sa skutočne deje medzi Spojenými štátmi a Severnou Kóreou. „Dva týždne nás fascinuje nejaká udalosť, potom na ňu zabudneme a presunieme sa k ďalším témam. Možno si spomenieme na hlavné titulky, ale podstata udalosti, jej dôsledky a ponaučenie, ktoré by sme si mohli vziať, to všetko nám uniká. Aj keď všetci rozprávali o rovnakej téme, v názoroch na ňu sa nedokážu zhodnúť,“ dodáva Ryan Holiday vo vynikajúcej knihe Psychológia stupidity.

manipulačné technikyPrečítajte si tiež
Manipulačné techniky, na ktoré by ste si mali dať pozor!

Kto nás zachráni?

ryan HolidayJe faktom a treba to spomenúť, že mnoho organizácií robí správnu prácu, seriózne sa venujú dezinformáciám, ich odhaľovaniu, popieraniu a poukazovaniu na klamstvá. Ale čím môžu vyvážiť vytváranie senzácií a zveličovanie bezcharakterných mediálnych zdrojov, ktorých prítomnosť sa za posledných desať rokov znásobila? pýta sa Ryan Holiday. Dokážu poraziť médiá, ktoré uprednostňujú risk a zisk pred realitou?

Ak chcú seriózne médiá prilákať pozornosť ľudí, musia podľa neho poraziť všetky ostatné druhy médií, ba dokonca aj pornografické stránky dostupné jedným kliknutím v telefóne. V súčasnosti navyše existujú algoritmy, ktoré dokážu písať články namiesto novinárov. A to môže byť časom ešte nebezpečnejšie.

 

Foto: LepšíDeň.sk, Motýľ, Freepik.com


Zdielať

About Author

Komentáre sú uzavreté.