Chystáte sa predať dom alebo byt? Prípadne hľadáte naozaj dobrého nájomníka, ktorému by ste prenajali byt dlhodobo a chcete nájsť skutočne toho správneho? Takého, čo nebude robiť problémy, slušného, na úrovni a ktorý si pokojne si priplatí?
Využite triky homestagera. Ak ste ešte o ňom nepočuli, dokáže vášmu bytu dodať šmrnc a nastajlovať ho tak, aby vyzeral naozaj atraktívne. Vaším cieľom je predsa čo najviac záujemcov, aby ste si mohli vyberať, no nie? 😊
Kto je a čo robí homestager?
Homestager je odborník, ktorý sa špecializuje na umiestňovanie nábytku, dekorácie a ďalšie prvky v interiéri s cieľom zvýrazniť pozitíva a potenciál domu alebo bytu. Robí sa to najmä pred predajom alebo prenájmom. Jeho úlohou je vytvoriť atraktívne a príťažlivé prostredie, ktoré osloví potenciálnych kupujúcich alebo nájomcov.
Homestageri pracujú s existujúcim nábytkom, ale môžu tiež pridať ďalší vhodný nábytok, rôzne umelecké kúsky a ďalšie dekoratívne prvky. Cieľom je vytvoriť ešte lepší dojem z bytu alebo domu. Aby pôsobil prívetivejšie a príťažlivejšie na potenciálnych kupujúcich alebo nájomcov.
Homestaging môže zahŕňať aj úpravu farieb, osvetlenia a ďalších dizajnových prvkov. Ide vlastne o marketingovú stratégiu, ktorá má maximalizovať hodnotu nehnuteľnosti tým, že ju predstaví v najlepšom svetle a zvýrazní jej potenciál.
Ako výhodnejšie predať byt?
Homestaging sa bežne využíva v USA alebo v západnej Európe, veľmi populárny je najmä v období realitnej krízy. Kupujúci si starostlivejšie vyberajú byt alebo dom, preto je dôležité špeciálne ho pripraviť.
„Keď sme kupovali náš terajší dom v dedinke kúsok za Bratislavou, všetko vyzeralo dokonalo. Nielen samotný dom, čistá akoby nová fasáda, dlažba, či vnútro – všetko krásne čisté, malé doplnky vo forme obrazov, kvetov ap. Ale aj okolie domu, udržiavaná a kvitnúca záhrada,“ spomína Marcela. Z domu bola nadšená a neváhala dokonca priplatiť, lebo údajne „je v hre ešte jeden vážny záujemca“.
Až po kúpe o rok, či dva začala vnímať, ako bolo všetko dokonale pripravené, presne na efekt. Pretože bežnou údržbou a starostlivosťou sa samotný dom, ani okolie, či záhradka nedali tak pekne až výstavne udržiavať. Neskôr sa dozvedela, že predávajúci si priplatili za homestaging…a vyplatilo sa im to.
Ako lepšie predať byt?
Ideálne je, ak si homestager vystačí s tým, čo máte v byte alebo dome. Len to popresúva, niečo pridá, niečo uberie. Na úvod sa určite pripravte asi na dvojhodinovú konzultáciu. Prejdete si nehnuteľnosť (prípadne aj okolie) a vysvetlí vám, čo kde a ako upraviť. Povie vám, ktoré zmeny budú mať najväčší efekt a ktoré najlepšie podľa jeho skúseností zapôsobia na potenciálneho kupca.
Cieľom nie je zútulniť vaše bývanie (to robí interiérový dizajn), ale pripraviť ho na predaj: aby bol príťažlivý a neutrálny, pretože každý má svoje predstavy a vkus. Musí vyniknúť funkčnosť nehnuteľnosti, základom je čistota, osvetlenie (ideálne prirodzené), farby a zladené doplnky.
Prečítajte si tiež
Ako zariadiť interiér?
5 trendov v bytovom dizajne pre rok 2024.
Niekoľko praktických tipov od homestagerov:
Základné upratanie: utrite prach, povysávajte, vyhoďte odpadky, umyte riad; okná, zrkadlá a sklá musia byť čisté, vytepujte koberce a sedačky – pokojne oslovte profesionálnu upratovaciu službu.
Skúste sa odosobniť a dajte preč všetky lapače prachu, ku ktorým máte emocionálnu väzbu (súkromné fotky, vyšívaný obrus, ručne maľovaný obraz, prestieranie po starej mame ap.)
Steny by mali byť v jemnejších pastelových farbách.
Myslite na osvetlenie – čím svetlejší priestor, tým bude pôsobiť vzdušnejšie a opticky väčšie. Takže odhrňte závesy, rozsvieťte všetky svetlá, vymeňte tmavé veci za svetlé.
Rozmiestnite vázy s kvetmi a misy s čerstvým ovocím.
Do kúpeľne dajte voňavé mydlo a čisté uteráky, môžete ich previazať stužkou. Radšej menej kúskov, minimalizmus, nie prepchaté poličky osobnými toaletnými predmetmi.
Na toaletu umiestnite osviežovať vzduchu.
V spálni pouvažujte nad novým svetlým (kvetinovým) povlečením.
V kuchyni dajte preč všetky prebytočné spotrebiče a veci dennej potreby. Aj tak ich nebudete predávať s bytom, tak nech nemýlia a nerušia množstvom.
Čo najviac zapôsobí na kupujúceho?
V knihe The Seductive Power of Home Staging od Susan Victorie Phillipsovej nájdete napríklad zoznam tých najefektívnejších investícií, na ktoré sa oplatí myslieť:
- vymaľovanie bytu – 73%
- renovácia kuchyne – 72%
- renovácia kúpeľne – 68%
- nová podlaha – 62%
- výmena okien, prípadne aj dverí – 57%
- renovácia obývačky a jej zariadenia – 51%
- pridanie kozubu – 50%
- renovácia základov domu – 49%
- výmena sietí, elektriny, klimatizácie, kúrenia ap. – 48%
Ak si viete priplatiť, zmeny si nemusíte robiť sami, ale dohodnete si termín s homestagerom. Dobré je, ak vám vie poradiť aj s prezentáciou na internete, ktorá je mimoriadne dôležitá pri prvom kontakte – či záujemca vôbec zavolá a následne príde.
Foto: Vecteezy.com, Freepik.com