Určite to poznáte zo školy – učitelia, ktorí mali drajv, nadšenie a záujem vás niečo naučiť, to aj dokázali. A dokázali to spôsobom, ktorý vás nenudil.
A potom sú tu takí, ktorí na vás vybalia milión definícií, poučiek, nudnej teórie a minimum príkladov z praxe. A práve to je pre pochopenie problematiky dôležité – príklady z praxe, ktoré sa naozaj stali a nie poučky, ktoré sa pohybujú vo vzduchoprázdne a neviete, ako budú v skutočnom svete fungovať.
Ak teda chcete byť v niečom dobrý, čítajte knihy od autorov z praxe, ktorí vo svojej oblasti dosiahli veľké veci. Dôležité je učiť sa od najlepších.
Vedia, ako ľudia rozmýšľajú
Výnimočná ekonomická literatúra je tá, ktorá vám pomôže porozumieť tomu, prečo trhy fungujú tak, ako fungujú a zároveň vám objasní správanie sa spotrebiteľov. Problém nastáva vtedy, keď chcete objaviť autora, ktorý to dokáže.
Prečo? Pretože väčšina ekonómov si myslí, že ľudia sa pri nakupovaní správajú racionálne, a tak sa všetko dá predpovedať. To je však omyl, ľudia sa pri nakupovaní pracieho prášku, zubnej pasty či cereálií riadia iracionálne.
Riadia sa totiž emóciami a to vám vysvetlí Dan Ariely vo svojej knihe „Jak drahé je zdarma“. Dan nie je nudný ekonóm, zaoberá sa behaviorálnou ekonomikou, ktorá berie ohľad na to, že ľudia sú nepredvídateľný faktor.
Tak napríklad – možno ste si uvedomili aj vy fintu mnohých reštaurácií, ktoré vložia do menu aspoň jedno poriadne drahé jedlo. Ľudia si ho zvyčajne neobjednajú, ale o to radšej siahnu po druhom najdrahšom, pretože je predsa lacnejšie. Neraz je to však iba trik, umelo nahodené jedlo, ktoré má iba povzbudiť dopyt po druhom najdrahšom jedle…a to môže byť vyskladané tak, že reštaurácia má z neho najväčší zisk.
Ponorte sa do tajov marketingu
Sú knihy, ktoré vám povedia o tom, na akých princípoch funguje marketing a potom sú ľudia, ktorí vám to ukážu na konkrétnych príkladoch. Povedia vám, čo máte robiť pre to, aby to fungovalo a čo môžete zlepšiť. A práve toto sú populárne knihy o marketingu, ktoré vás posunú dopredu.
Medzi najvýznamnejšie z nich patrí seriál od jedného z najväčších a najlepších marketérov sveta – Davida Ogilvyho. Veľká kapacita v oblasti reklamy sa s vami podelí o tipy, ako robiť marketing tak, aby fungoval, ako robiť reklamy, aby zaujali ľudí a prečo je dôležité posúvať sa neustále vpred.
Kniha „David Ogilvy – O reklame“ by mala byť bibliou každého, kto sa chce v tejto oblasti pohybovať.
Učte sa od tých najlepších, oplatí sa to a za tých pár eur to skutočne stojí.