Úvod Naše TIPY Múzeum veteránov pri Ivanke pri Dunaji. „Je to dobrodružstvo, zážitok,“ tvrdí moderátor...

Múzeum veteránov pri Ivanke pri Dunaji. „Je to dobrodružstvo, zážitok,“ tvrdí moderátor Ján Mečiar

muzeum-veteranov-ivanka-pri-dunaji

Viac ako 80 jedinečných veteránov československej výroby, kúsok od Bratislavy. Keď idete od Zlatých pieskov v smere na Ivanku pri Dunaji a Senec, po pravej strane je logistický park, nová benzínka a Oldtimer Gallery – Múzeum veteránov. Expozícia krásne ukazuje, ako sa menila výroba automobilov na území Československa v minulom storočí. Najstaršie vystavené vozidlá pochádzajú ešte z čias Rakúsko-Uhorska.

„Staré autá ma fascinujú svojou pestrosťou,“ tvrdí pre LepšíDeň.sk nadšenec veteránov, známy moderátor TV JOJ Ján Mečiar. „Moderné autá sú síce technicky vyspelejšie, pohodlnejšie, ekonomickejšie, ekologickejšie a bezpečnejšie, ale na cestách splývajú do jednej beztvarej masy. Keď niekde stretnete kolónu veteránov, tak vidíte, že každé to auto je iné, na každom je niečo zaujímavé.“

Múzeum veteránov

muzeum-veteranov-na-mape

Múzeum veteránov sa nachádza na Seneckej 2/A a navštíviť ho môžete cez víkend, v sobotu a nedeľu od 10:00 do 18:00. Základné vstupné je 6,50€, študenti, žiaci a seniori zaplatia len 3,50€.

Modely sú vystavené vo veľkej hale, ktorá vás prekvapí veľkosťou aj množstvom. Krásne zrenovované značky Škoda, Aero, Tatra, Jawa, Praga. Pri každom exponáte tabuľka s podrobným popisom, takže si príde na svoje každý fanúšik veteránov.

Sú tam automobily od roku 1912 až do roku 1975. Sledovať môžete vývoj nielen technický, ale aj konštrukčný. Špeciálne kúsky, ktoré si získali obdiv aj vo svete, na rôznych autosalónoch.
„Jeden z exponátov, ktorý u nás môžete vidieť, je napríklad Wikov 35 z roku 1931, ktorý je prezývaný aj ako československý Rolls Royce,“ hovorí František Valíček, riaditeľ múzea v relácii Slovensko v obrazoch.
Jazdil rýchlosťou až 105 kilometrov za hodinu a spotreboval asi 12 litrov na sto kilometrov. Je to štvordverová šesťmiestna limuzína so zadným pohonom, prevodovka 3+1. Týchto vozidiel vyrobili len 150 kusov.

wikov-35-automobil
Wikov 35

Klasické škodovky

V tridsiatych rokoch minulého storočia sa vyrábala celá rada škodoviek, ako bol typ Škoda 422, Škoda 645 a pokračovateľom tohto modelu bola najluxusnejšej verzia Škoda 650. Táto 6-miestna limuzína mala nielen väčší motor s vyšším výkonom, ale napríklad aj vnútorný telefón, ktorým posádka komunikovala s vodičom.
Takéto vozidlo si vtedy mohli kúpiť len tí majetnejší.

Nájdete tam aj klasické škodovky, ktoré sa stali ľudovými v Československu 60. a 70.rokov. Ľudia si na ne museli poriadne šetriť a čakalo sa na ne v poradovníkoch.

skoda-1000MB-oldtimer-gallery
Škoda 1000 MB.

Ján Mečiar: Je to zážitok!

Mimochodom, autá vyrobené pred polstoročím vynikali odolnosťou a jednoduchosťou údržby. Šikovnejší majiteľ si drobné poruchy vedel opraviť aj sám, na ceste a doslova na kolene.

„Jazdiť na nich je aj tak trochu dobrodružstvo, pretože človek nikdy nevie, či sa niečo nepokazí. Mnoho závad sa však dá vyriešiť priamo na ceste, čo je pri moderných autách už takmer nemožné,“ hovorí s úsmevom známy moderátor a dodáva: „Vďaka veteránom som tiež spoznal množstvo skvelých ľudí po celom Slovensku. Aj preto po celom Slovensku s manželkou jazdíme – ak máme čas. Pre nás je to technický, ale aj spoločenský zážitok.“

jan-meciar-milovnik-veteranov
Moderátor Ján Mečiar vo svojom živle.

Múzeum veteránov sa oplatí navštíviť, ak sa aspoň trochu zaujímate o autá, ich históriu, vývoj, ich dušu. Okrem limuzín, kabrioletov a rôznych pracovných vozidiel tam uvidíte aj motocykle a dokonca jeden traktor.

Za najvzácnejší exponát múzeum považuje prototyp Tatry 603A. Vyvinuli ju začiatkom šesťdesiatych rokov minulého storočia v Bratislave. Mal to byť nasledovník vládneho vozidla známej 603-ky. Ide o štvordverovú päťmiestnu limuzínu s prevodovkou 4+1, maximálna rýchlosť 170 km/h a v tomto prevedení je to jediný vyrobený kus na svete s výrobným číslom 001.
Všetky exponáty sú plne funkčné a pojazdné.

tatra-603A-muzeum-veteranov
Tatra 603A.

Zdroj a foto: LepšíDeň.sk,
Oldtimergallery.sk, Svet v obrazoch