Naozaj potrebujú vaše deti rozvíjajúce hračky? Tipy, ako si lepšie poradiť

LinkedIn

Dnešní rodičia sa oveľa častejšie pýtajú, či sa ich dieťa správne a dostatočne rozvíja. Veď svet naokolo je hektický, vyžaduje si veľa znalostí, schopností, šikovnosti… bude moje dieťa dostatočne pripravené? Neprevalcuje ho život?
Aj preto hľadáme už od malička rôzne extra aktivity a možnosti: moderná škôlka, potom superškola, plno krúžkov a úplne na začiatku čo najviac hračiek, ktoré ich môžu rozvíjať.
Ako však pedagógovia a odborníci opakujú – na rozvíjanie dieťaťa nie vždy sú potrebné špeciálne pomôcky, špeciálne metodiky, špeciálne vybavené triedy a špeciálne pripravení pedagógovia. Ani špeciálne rozvíjajúce hračky.

Stačí prítomnosť dospelého, ktorému záleží na rozvíjaní schopností dieťaťa: môže to byť mama, otec, starká či pestúnka. A potom sa každá prechádzka zmení na poznávaciu a obyčajné plastové vedierko s lopatkou sa stanú supermotivačnou pomôckou v rukách dospelého, ktorý nimi dieťaťu predvedie tie najpodivuhodnejšie experimenty.

 

Rozvíjajúce hračky a pomôcky

Je také ľahké podľahnúť najnovšiemu trendu a móde: hračky a pomôcky, ktoré pomáhajú rozvíjať dieťa natoľko, aby išlo do škôlky a školy dokonale pripravené. Trh je zaplavený takýmto tovarom a výrobcovia nás presviedčajú, že práve toto potrebujeme a to nám pomôže.
Teda vlastne nášmu dieťaťu…
Alebo naozaj nám? Zastavme sa zamyslime. Nejde v prvom rade o uspokojovanie našich rodičovských potrieb? Nie detských, ale rodičovských?

Faktom je, že chceme predovšetkým utíšiť svoje vlastné obavy, čo potvrdzuje aj Anna Bykovová, autorka skvelej príručky Motivačné aktivity lenivej mamy.
Neraz sa pýtame sami seba:
Venujeme dostatočnú pozornosť rozvíjaniu nášho dieťaťa?
Je na to či ono teraz správny čas?
Nepremeškali sme chvíľu, keď bolo treba kúpiť encyklopédiu?
Nuž, vedzte, že deti nepociťujú potrebu vlastniť encyklopédiu. Dali by prednosť tomu, aby všetky potrebné informácie získali z priamej živej komunikácie, z citovej skúsenosti.dieťa na koberci

 

Čo naozaj rozvíja vaše dieťa?

Pravdou tiež je, že zďaleka nie všetky rozvíjajúce hračky a pomôcky sú skutočne rozvíjajúce. „Rozvíja predsa nie hračka, ale komunikácia s dospelým. Je veľmi málo hračiek, ktoré by mohli samy osebe niečo rozvíjať u dieťaťa bez súčinnosti s dospelým. A to je dobre. Je dobre, keď deti a dospelí komunikujú. Je dobre, že sa bez tejto komunikácie nemožno zaobísť pri plnohodnotnom rozvíjaní dieťaťa. Je ešte lepšie, ak to dospelí chápu,” vysvetľuje Anna Bykovová.

Obyčajné plastové vedierko a lopatka sa tak môžu zmeniť na supermotivačné v rukách dospelého, ktorý nimi predvedie dieťaťu rozličné pokusy. Autorka tohto článku, mama dvoch detí, to zažila pred pár rokmi na vlastnej koži. Stačí vziať vedierko, použiť vodu, piesok, zem alebo sneh. A rozprávať sa s dieťaťom.
Čo sa stane s pieskom, ak ho nasypeme do vedra s vodou?
A čo sa stane so snehom, ak ho dáme do vedra s vodou? Sneh vodu nezafarbí, ani kamene, ale hlina áno…
Obyčajné vedierko a veci, ktoré sú naokolo. Výsledkom je zaujímavý rozhovor s dieťaťom a uplynula polhodinka, možno aj hodina, ani ste sa nenazdali.

 

Čítajte si s deťmi

Výbornou cestou, ako pomáhať s rozvojom u svojho dieťaťa je čítanie. Spoločné čítanie a následne diskusia o príbehu, postavách, zvieratkách, ich motivácii. Potvrdzuje to pre LepšíDeň.sk aj profesorka Oľga Zápotočná z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV.
„Dieťa potrebuje už od malička bohatú jazykovú pestrosť a rôznorodosť, akú poskytujú práve knihy. Keď rodičia čítajú deťom a s deťmi, je to obrovská devíza pre ich následný rozvoj. Niektorí rodičia si to neuvedomujú, ale to písané slovo má svoj špecifický rozvojový potenciál, ktorý sa nedá porovnať s hovorenou rečou a jednoznačne im to prinesie neskôr úžitok. U takýchto detí sa rýchlejšie a lepšie rozvíja slovná zásoba a spôsob vyjadrovania. Majú bohatší a kultivovanejší prejav.”dievčatko číta z knihy

 

Nie hračky, ale my rozvíjame deti

Takže treba si uvedomiť a vždy na to myslieť: rozvíjajúci potenciál hračky priamo závisí od rozvíjajúceho potenciálu dospelého, ktorému sa dostane do rúk.
Pýtajte sa teda, či máte dostatočné kreatívne a tvorivé rozmýšľanie. Či viete vyhľadať potrebné informácie a viete ich podať svojmu dieťaťu?
Lebo to je dôležité a na tom záleží. Význam rozličných centier rozvoja detí je de facto jedine v tom, aby pomáhali dospelým rozvíjať tento potenciál u seba.

…a vystačíte si s málom

Áno, napríklad na rozvíjanie motoriky nemusíte kupovať plastelínu, ale poslúži vám úplne obyčajné kysnuté cesto. Pečiete koláče, dieťa stojí pri vás a môže miesiť, robiť z cesta svoje výtvory, postavičky. Vaľká ho valčekom, dáva naň plnku, pokúša sa zalepiť okraje.
Do procesu sa zapájajú tie isté svaly, čo aj pri modelovaní z plastelíny, pričom suroviny sú jedlé 🙂

Veľmi populárne vkladačky má teraz asi každé malé dieťa. Naozaj majú rozvíjajúci potenciál. Pri hre drobec rieši úlohu porovnávať súčiastku a otvor. Porovnávanie môže prebiehať podľa tvaru, veľkosti, farby. Tie kupované vkladačky nie sú lacné a rýchlo omrzia, tvrdí Anna Bykovová a v knihe Motivačné aktivity lenivej mamy odporúča, čím ich nahradiť.
Podnikavé mamy si zorganizujú ich výmenu: požičajte nám na hranie tú vašu na týždeň a my vám na revanš dáme toto. Zručné mamy si ich vyrábajú samy. Využívajú sa farebné vrchnáčiky, štuple, paličky z eskima, preglejka, lepenka.
Súprava plastových dóz na potraviny, ktoré sa ako matrioška vkladajú jedna do druhej.

Alebo špáradlá. Vysypte ich zo škatuľky na stôl a navrhnite dieťaťu, aby ich pozbieralo naspäť. Jeden nápad navyše – vezmite sitko na čaj, lis na cesnak, malé strúhadlo, soľničku a ukážte dieťaťu, že aj do nich sa dajú zastokávať špáradlá.
Povedzme škatuľka od kockového cukru. Cukor preložte na tanier, na škatuľke vystrihnite štvoruholníkový otvor vo veľkosti cukru, ale radšej trošku väčší. Nabádajte dieťa, aby cez ten otvor vrátilo kocky cukru do škatuľky. Trestný bod alebo vylúčenie z hry, ak sa dieťa rozhodne cukor strkať nie do škatuľky, ale sebe do úst.

vychovajte nerozbitné detiPrečítajte si tiež
Slávka Kubíková: Ako vychovať nerozbitné deti?

 

A napokon, každý obrázok sa ľahko zmení na motivačnú pomôcku pomocou nožníc a hravého pohybu ruky. Šmik – a obrázok z papierového obalu od ovsených vločiek na raňajky sa ľubovoľne postrihá na tri časti.
Úloha: obnoviť celý obrázok.
Šmik – a to isté postihne škatuľku od keksov. Stupeň náročnosti úloh sa má zvyšovať podľa vývinu dieťaťa, a tak obrázok postrihajte na štyri časti.

Možností je milión, len treba zapojiť fantáziu, byť tvorivý a neuľahčovať si všetko. Možno máte priveľa práce, povinností, domácnosť si vyžaduje svoje. To vieme všetky matky. No vaše dieťa určite stojí za to, aby ste sa trošku obetovali, ponamáhali a dali mu iné, kreatívnejšie podnety. V budúcnosti sa vám to všetko vráti.
A verte, že deti tak rýchlo vyrastú, že si možno neskôr povzdychnete: ach, škoda, že som sa mu vtedy nevenovala viac a častejšie…


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar