Retro štýl je späť – a s ním aj vlna spomienok na časy, ktoré mnohí označujú ako „zlaté“. Prečo nás však tento návrat do minulosti tak fascinuje? Je to len obyčajný spomienkový optimizmus, pri ktorom z hlavy vytesníme všetko zlé a ostanú len pekné momenty?
Alebo nás to prirodzene ťahá späť do čias detstva a mladosti, keď sa svet zdal byť jednoduchší, pestrejší a bezstarostnejší?
Pravdepodobne ide o kombináciu všetkého – a najmä o silu spomienok, ktoré sa viažu na vône, chute, predmety a zvuky. Práve tie sa dnes vracajú v podobe retro vlny, ktorá ovplyvňuje módu, dizajn, hudbu aj gastronómiu.
Retro potraviny a nápoje – chute detstva

Kto by si nepamätal na legendárne malinovky vo vrecúšku so slamkou, fazuľu v paradajkovej omáčke, konzervované ryby, alebo obľúbené sladkosti ako Pedro žuvačky, Banány v čokoláde či Kofolu?
Retro sa nevracia len ako spomienka, ale aj ako produkt – obchodné reťazce organizujú retro týždne, malé lahôdkárne oprašujú klasiku v podobe sleďového šalátu či obložených chlebíčkov s rastlinným maslom. Na trhu sa znovu objavujú aj ďalšie špeciality, ktoré sme milovali ako deti.
Hračky, pionierske tábory a letné dobrodružstvá
Bábiky, vláčiky, céčka, plastové zbrane na kapsule, guličky, stavebnice Merkur či Igráček – to všetko tvorilo svet hier, v ktorom neexistovali smartfóny.
Napríklad spomínané céčka má ako merch Rádio Vlna, umelohmotné písmenká v tvare C, ktoré sa stali doslova fenoménom doby a teraz zberateľským kúskom. Zbierali ich všetci a neskôr tieto rôznofarebné retiazky z céčok zdobili nejednu domácnosť. Najväčšiu zábavu na zbieraní céčok mali deti, ktoré si ich medzi sebou vymieňali.

Určite poznáte Rubikovu kocku. Jednoduchá, no sofistikovaná hračka si získala srdce ľudí po celom svete. Skladanie Rubikovej kocky bola zábava, ale robili sa aj súťaže. Tí šikovnejší vedeli podvádzať tak, že kocku rozobrali a znova poskladali.
Alebo klasický retro vĺčik (vpravo na foto). Stačilo stlačiť páčku, vĺčik sa začne točiť a vydávať typický zvuk. Rozvíjalo to aj správnu motoriku a koordináciu pohybov.
A s letom prichádzajú aj spomienky na pionierske tábory – jedinečný fenomén vtedajšej doby. Nástupy pod vlajkou, táborové kroniky, súťaže, nočné hliadky, výlety s ruksakom, gitarové večery pri táboráku a hlavne nové kamarátstva, ktoré pretrvávali roky. Pre mnohých to bol prvý pocit „slobody“ mimo domova a nezabudnuteľné dobrodružstvo.
Móda a štýl: cyklický návrat ikonických trendov
Móda osemdesiatok a deväťdesiatok je neprehliadnuteľná – pestré farby, výrazné vzory, riflové bundičky, vysoké pásy, plesňáky, krátke topy a tenisky na suchý zips.
Z bižutérie dominovali plastové kruhy, veľké náušnice, náramky a ikonické zrkadlovky. Dnes sa mnohé kúsky opäť objavujú na mólach aj v uliciach, a retro look je opäť „in“. Dokonca sa vracajú aj účesy z tej doby – od trvalej ondulácie po objemné ofiny.
Kozmetika a vône, na ktoré nezabudneme
Pleťové krémy s charakteristickou vôňou mandľového oleja, detské púdre, zubné pasty ako „Fluorka“ a „Poľana“, alebo legendárne voňavky zo Sovietskeho zväzu, Poľska či Československa a naše kolínske vody značky Alpa s názvami ako Klinček, Konvalinka, Orgován či Fialka, ktoré sa predávajú dodnes. V každej drogérii bola uzamknutá vitrína so zahraničnou kozmetikou – francúzske parfémy, rúže, maskary. Pre mnohé ženy to bola doslova výkladná skriňa snov. Ďalšie klenoty sa zháňali v Tuzexe za bony – od šampónov až po najvzácnejšie parfémy.
Prečítajte si tiež
13 tipov, ako využiť Alpu
v domácnosti alebo pre zdravie.
Retro vo svete: Globálna nostalgia
Retro nie je výhradne fenomén východnej Európy, či susedného Česka alebo nášho Slovenska. Podobne silné návraty k minulosti zažívajú aj v zahraničí – a často ide o rovnaké roky: 80. a 90.
- USA: Návrat vinylov, kazetových prehrávačov a módy z MTV éry. Seriály ako Stranger Things cielene oživujú vizuálnu kultúru 80. rokov.
- Japonsko: „Showa retro“ štýl sa vracia v podobe starých hračiek, elektroniky, reštaurácií a módnych kolekcií.
- Nemecko: Vo východnej časti krajiny zažíva „Ostalgie“ silný rozmach – predávajú sa pôvodné značky z čias NDR a organizujú sa retro trhy.
- Británia a Francúzsko: Vintage kaviarne, obchody a festivaly plné klasických koláčov, starých receptov a pôvodných produktov.
Retro je skrátka medzinárodný jazyk nostalgie – ľudia po celom svete v ňom nachádzajú spojenie so svojou minulosťou.

Hudba: nestarnúce hity a televízne relácie
Hudba je silným spúšťačom spomienok – a 80. a 90. roky boli plné nezabudnuteľných hitov. Helena Vondráčková, Elán, Marika Gombitová, Olympic, ale aj zahraničné mená ako Modern Talking, Madonna či Queen formovali hudobný vkus celej generácie. Aj preto je napríklad Rádio Vlna jedným z najpočúvanejších rádií na Slovensku, je trojkou/štvorkou medzi komerčnými rádiami a cez Rádia.sk ju dokonca počúva najviac ľudí, ďaleko pred Expresom, či Funkom.
Spomienky patria aj k reláciám ako „5 proti 5“, „Repete“, alebo „Triangel“.

Retro v dizajne, filmoch a životnom štýle
Retro sa prejavuje aj v dizajne interiérov – nábytok z masívu, oranžové a hnedé tóny, tapety s geometrickými vzormi, konferenčné stolíky a klasické „obývačky“ majú dnes zberateľskú hodnotu.
Autá ako Škoda 120, Trabant alebo staré Favority sa stali hobby veteránistov. Aj v športe či vo filmoch sa vracajú nostalgické prvky – premietania VHS filmov, retro kiná či športové dresy s pôvodným dizajnom.
Retro nie je len pre pamätníkov
Zaujímavé je, že retro neoslovuje len tých, čo túto dobu zažili na vlastnej koži – ale aj mladšie generácie. Deti a tínedžeri objavujú retro cez príbehy svojich rodičov a starých rodičov, filmy a internet. Mnohí nachádzajú v tejto estetike autenticitu a šarm, ktorý dnes často chýba.
Prečo nás retro tak láka?
Psychológovia hovoria o tzv. „nostalgickom komforte“ – návrat k známym a bezpečným symbolom minulosti nám dáva pocit stability v neistých časoch. Retro je zároveň aj spôsob vyjadrenia identity a úniku z pretechnizovanej súčasnosti.
Retro nie je len móda – je to emócia. Spája nás s minulosťou, prináša úsmev na tvári a zároveň nám pripomína, že niektoré veci – aj keď staré – nikdy nezostarnú.

Zdroj a foto: LepšíDeň.sk, Rádio Vlna,
Freepik.com, Pexels.com