Stredomorská strava. Týchto 11 zložiek prospieva nášmu zdraviu

LinkedIn

Je taká liečivá, že istý experiment sa musel predčasne ukončiť… Možno ste ani nevedeli, že tradičná stredomorská strava je súčasťou nehmotného kultúrneho dedičstva UNESCO.
Čo to vlastne je stredomorská strava? Z čoho sa skladá? Prečo by sme ju mali jesť, hoci nežijeme mori Stredozemnom mori?
A nie je to len stravovací mýtus?

 

Stredomorská strava

Týka sa Talianov, Španielov, Grékov, aj Maročanov. Tieto národy jedia zdravo, čerstvo, chutne a striedmo. Jedlo je pre nich naozaj dôležitou súčasťou kultúry a niekedy sa až zdá, že jedlo je to hlavné. Kvôli tomu vstávajú, aby si cez deň vychutnali rôzne lahôdky.

Zjednodušene možno povedať, že stredomorská strava sa tak volá preto, lebo sa orientuje na potraviny, ktoré sa kedysi jedli v regiónoch okolo Stredozemného mora, predovšetkým v južnom Taliansku a Grécku, osobitne na Kréte.
Toto označenie je však mylné, pretože nič také ako stredomorský spôsob stravovania neexistuje. Tvrdí to nemecký novinár Bas Kast vo svojej knihe Stravovací kompas. Preštudoval a zanalyzoval stovky, tisíce rôznych štúdií, experimentov a predložil zaujímavé tipy, ako sa lepšie a zdravšie stravovať.
Okrem iného sa venoval aj vychvaľovanej stredomorskej strave.

olivy stredomorská strava 11 zložiek

 

Pizza a špagety…

„Len aby to bolo jasné: ak v janovskom prístave navštívite filiálku McDonald´s s výhľadom na Stredozemné more, nedostanete tam stredomorskú stravu,” píše Bas Kast v knihe. „Chcem tým povedať, že dnešné stravovanie mnohých obyvateľov Stredomoria nemusí bezpodmienečne zodpovedať tej stredomorskej strave, ktorú má pred očami výživový bádateľ, keď o nej začne snívať.”

Dokonca ani bežná pizza Margherita alebo bolonské špagety nie sú jedlá, ktoré by sa v odborných kruhoch označovali ako typické príklady stredomorskej diéty. Takže cestoviny nie sú pre výživového odborníka srdcom a dušou stredomorskej stravy, aj keď máme sklon k tomu, aby sme klasické stredomorské jedlo stotožňovali s horou cestovín.

 

Čo obsahuje stredomorská strava?

Dalo by sa diskutovať o tom, či je pojem „stredomorská strava“ vôbec dobre zvolený. Ale na tom teraz nezáleží. Dôležité je povedať si, čo obsahuje stredomorská strava, ktorá je taká zdravá a prospešná pre naše telo.

fermentované olivy stredomorská strava 11 zložiek

Tu sú hlavné komponenty podľa Basa Kasta:

  1. veľa regionálnej, sezónnej zeleniny, strukoviny a ovocia, kvôli vysokému množstvo vitamínov, minerálov a vlákniny
  2. prednostne celozrnné produkty ako celozrnný chlieb
  3. pravidelne orechy a semienka
  4. víno k jedlu
  5. veľa kvalitného olivového oleja
  6. málo mlieka a mliečnych výrobkov (hlavne vo forme syra a jogurtu, teda skôr fermentované mliečne výrobky)
  7. viackrát do týždňa rybu
  8. prednostne biele mäso ako hydina, len niekoľkokrát v mesiaci červené mäso (bravčové, hovädzie)
  9. sedem vajec za týždeň
  10. veľmi málo sladkostí (ovocie je typickým dezertom)
  11. veľkorysé používanie byliniek a cesnaku na dochutenie, zato menej soli

K tomu všetkému môžeme pridať radu, aby sa jedlo pripravovalo šetrne a zdravo. Čiže čo najmenej vyprážania, opekania. Pokrmy by mali byť ľahko a dobre stráviteľné, aby čo najmenej zaťažovali tráviaci systém.
Stovky štúdií dokázali, že takýto typ stravy môže pomôcť nielen pri chudnutí, ale znižuje tiež riziko srdcového infarktu, mŕtvice, cukrovky, či predčasného úmrtia.

dlhovekosť tajomstvoPrečítajte si tiež
V čom tkvie ich tajomstvo dlhovekosti.

 

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť

Všeobecne čo najmenej priemyselne spracovaných surovín, čiže napríklad:

  • potraviny s pridaným cukrom, ako sú sladené nápoje, sladkosti, cukrovinky, zákusky
  • potraviny z rafinovaných obilnín, čiže biely chlieb, cestoviny z bielej múky ap.
  • spracované druhy mäsa vrátane údenín, klobás, slaniny, salámy…
  • rôzne rastlinné oleje a margaríny

Foto: Pixabay.com, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar