Vodné mlyny patria neodmysliteľne k Malému Dunaju a výrazne dotvárajú kolorit prírodnej krajiny lužných lesov. Tieto technické pamiatky priťahujú nielen slovenských turistov, ale aj zahraničných návštevníkov, či už z Rakúska, Česka alebo Maďarska. Vodné mlyny v Jelke, Kolárove, Tomášikove, v Dunajskom Klátove a Jahodnej patria medzi miesta, ktoré by ste mali navštíviť.
A dá sa to nielen v lete, napríklad počas dobrodružného splavu po Malom Dunaji, ale tiež na bicykli, alebo v zime ako nenáročnú pešiu turistiku.
V spolupráci s partnerom, časopis Krásy Slovenska, ktorý oslavuje 100 rokov svojej existencie ako najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis, vám prinášame reportáž z cesty po vodných mlynoch na Malom Dunaji.
Vodné mlyny, charakteristické stavby pre Malý Dunaj, patria k tzv. pobrežným kolovým mlynom, ktoré stáli na koloch – drevených pilótach na brehu rieky. Z brehu boli mlyny prístupné úzkou drevenou lavičkou. Jednoduché stavby mlynov boli kryté sedlovou strechou so šindľom.
Vodný mlyn pri Dunajskom Klátove
Na jar cyklistický (v zime časť z neho možno absolvovať aj pešo) výlet k trom mlynom na strednom toku Malého Dunaja patrí k nenáročným výletom.
Začneme v centre Dunajskej Stredy spred farského Kostola Sv. Juraja, v ktorom nájdeme vzácne stredoveké fresky. Vyberieme sa severovýchodným smerom na Malé Dvorníky a prejdeme povedľa Žitnoostrovského múzea, ktoré sídli v tzv. Žltom kaštieli. Čaká nás úsek najprv Múzejnou ulicou a následne Malodvorníckou cestou. Bezpečným cyklochodníkom prejdeme až do obce Malé Dvorníky, odtiaľ smerujeme východne do Veľkých Dvorníkov a do obce Ohrady.
Stále ideme po cyklochodníku, ktorého stavba je príkladom bezpečného cyklistického spojenia medzi obcami aj pre cyklistov s deťmi! V obci Ohrady pri cintoríne odbočíme doľava, prejdeme okolo farského kostola a už severným smerom opúšťame obec. Onedlho prídeme k mostu ponad Klátovské rameno a za ním odbočíme doľava. Tu už začína poľná cesta a ňou prejdeme až k vodnému mlynu pri Dunajskom Klátove.
Táto technická pamiatka sa nachádza na brehu Klátovskéko ramena Malého Dunaja. Terajšiu podobu mlyn získal pri prestavbe v roku 1920 a dnes je súčasťou Žitnoostrovského múzea.
K mlynu v Jahodnej
Po prehliadke mlyna sa vrátime na frekventovanejšiu štátnu cestu a pokračujeme popri nej vpravo smerom na Jahodnú. Dávame pritom pozor na cestnú premávku a asi po kilometri z nej pred Jahodnou odbočíme doprava smerom na Trhovú Hradskú. Vľavo tečie Malý Dunaj a my o chvíľu odbočíme k nemu doľava do rekreačnej osady nazvanej Alba Régia. Môžeme si oddýchnuť na brehu krásne meandrujúceho Malého Dunaja pri miestnej krčmičke a po oddychu prejsť na ľavý breh, z ktorého uvidíme ďalší kolový vodný mlyn.
V polovici 20. storočia stáli na Malom Dunaji v okolí Jahodnej tri mlyny, aj keď značne prestavané a modernizované. Jeden z nich, mlyn Štefana Nagya, zrekonštruovali v roku 1999.
Obľúbeným prístupom k mlynu v Jahodnej je prevoz na člne po vodnom toku Malého Dunaja, ktorý je tu pomerne dravý a čiastočne zatarasený malebnými ostrovčekmi s bujnou vegetáciou. Najkrajší pohľad naň je naozaj z vody, pretože inak nie je mlyn prístupný verejnosti.
Vodný mlyn Tomášikovo
Z Jahodnej to nemáme ďaleko k vodnému mlynu pri Tomášikove. Dostaneme sa k nemu po štátnej ceste do Tomášikova a na konci obce odbočíme doľava. Vedľajšou cestou prídeme až k tzv. Maticzovmu mlynu. Pobrežný kolový mlyn Jána Maticzu z roku 1895 sa zachoval v pôvodnom stave s uceleným mlynským zariadením. Trnavský samosprávny kraj získal finančné prostriedky na rekonštrukciu vodného kolového mlyna v Tomášikove a výstavbu návštevníckeho centra v jeho blízkosti.
Mlyn v Jelke
Vodný mlyn v Jelke je stredoeurópskou raritou, má 3 podlažia a najstarší doklad o ňom pochádza z roku 1894. Musíte ho navštíviť. Napríklad pri splavovaní Malého Dunaja, pričom Jelka je povinná a nádherná zastávka.
Alebo na bicykli od Slovakiaringu, známeho pretekárskeho profi okruhu, ktorý má svetové parametre.
Pohodlná trasa druhého cyklistického okruhu okolo Malého Dunaja vedie väčšinou po asfaltových cestách, avšak nájdu sa aj úseky, na ktorých nás čaká jazda po prašných či štrkových poľných cestách. Z tohto dôvodu odporúčame najmä trekingové bicykle.
Od motoristického areálu nás čaká jazda na bicykli severovýchodným smerom do časti Orechová Potôň-Lúky, v ktorej odbočíme doľava a malebnou asfaltovou cestou okrajom lužných lesov prídeme až k Malému Dunaju. Asi po kilometri už v časti Horná Potôň-Lúky odbočíme doprava na pešiu lávku cez Malý Dunaj. Stojí zato zastaviť sa tu a vychutnať si pohľad takmer z hladiny na zátišia vodného toku.
Za lávkou pokračujeme nespevnenou cestou severným smerom až narazíme na asfaltku, na ktorej odbočíme vľavo. Cesta nás cez Nové Osady a Nový Dvor privedie až ku štátnej ceste spájajúcej Veľké Úľany s Jelkou. Tu odbočíme doľava a onedlho sa ocitneme v Jelke. Takmer na jej konci odbočíme doľava k futbalovému ihrisku a poza neho prídeme k technickej pamiatke – vodnému kolovému mlynu.
Jedinečný kolový mlyn
Jedným zo zachovaných kolových mlynov na Malom Dunaji je aj Némethov mlyn v Jelke. V roku 1894 bol ešte evidovaný ako lodný, avšak v roku 1899 bol adaptovaný na kolový mlyn. Jeho majiteľ ho neskôr modernizoval a nadstavil ako valcový mlyn s tromi podlažiami, nadstavcom pre výťahy, žľabom na spúšťanie vriec do vozov a prachovou komôrkou. Po úplnej deštrukcii mlyn v roku 1993 obec zrekonštruovala a v areáli zriadila múzeum.
V blízkosti mlyna v Jelke sa nachádza dobre vybavené táborisko pre vodných turistov s možnosťou občerstvenia, táborenia, športového vyžitia a tiež kotvenia lodí. Jednou z alternatív, ako príjemne stráviť čas, je i ochutnať tradičné halászlé či iné rybie špeciality. Vedľa mlyna je vybudovaný obecný skanzen približujúci poľnohospodársku minulosť Jelky.
Od mlyna sa nevrátime do obce, ale po asfaltovej ceste prídeme k štátnej ceste, na ktorej odbočíme doľava. Onedlho prejdeme mostom cez Malý Dunaj a ocitneme sa v obci Nový Život, v jej miestnej časti Eliášovce. Tu odbočíme doľava a asfaltovou účelovou cestou smerujeme na juhovýchod.
Po ľavej strane vidíme lužné lesy Malého Dunaja a asi po 5,5 km na rázcestí odbočíme doprava do Blahovej. V nej odbočíme opäť doprava a na jej konci odbočíme doľava na Hornú Potôň. Na rázcestí (asi kilometer za dedinou) nás opäť čaká odbočka doľava a onedlho sa ocitneme v časti Horná Potôň-Lúky, ktorou sme prechádzali už v úvode trasy. Čaká nás už len pár kilometrov pohodlnej jazdy, aby sme sa vrátili k Slovakiaringu, kde sme výlet začínali.
Prečítajte si tiež
Zaujímavé tipy na vychádzky v Bratislave a okolí.
Vodný mlyn Kolárovo
A napokon vodný mlyn, ktorý je trošku „od ruky“ od spomínaných štyroch mlynov. Nachádza sa až v Kolárove na hrádzi Petöfiho rad, kúsok od Nových Zámkov, pri sútoku Malého Dunaja a Váhu.
Tento mlyn postavili na dvoch rovnobežných člnoch ukotvených o breh rieky. Mlyn bol v roku 1965 prevezený do múzea v Martine. Okresná pamiatková správa v Komárne požiadala o vydanie mlyna za účelom rekonštruovania. Projekt sa zrealizoval aj zásluhou Slovenských lodeníc v Komárne.
„Svetlo sveta uzrel v januári roku 1921 vo vtedajšom Liptovskom Svätom Mikuláši a medzi jeho hlavných protagonistov patril Miloš Janoška,“ približuje Daniel Kollár, editor časopisu a majiteľ vydavateľstva DAJAMA, ktoré je od roku 2004 nakladateľom časopisu Krásy Slovenska.
Mnohé rubriky zostali aj po desaťročiach, ako Tipy na výlety, Zažité v prírode, Odporúčame navštíviť, Okienko z Tatier, ale aj seriál o ľudovej kultúre jednotlivých regiónov Slovenska.
V spolupráci s časopisom Krásy Slovenska, ktorý oslavuje 100 rokov existencie.
Predplaťte si časopis Krásy Slovenska.
text: Daniel Kollár
Foto: Balazs Szarka, Marek Eštočin, Ľubica Mildeová, Vodnymlyn.sk,
archív TTSK, Krásy Slovenska, OOCR Žitný ostrov, Wikipedia