7 užitočných rád, ako sa starať o svoje psychické zdravie

LinkedIn

Keď želáme niekomu k sviatku veľa zdravia, myslíme najmä to fyzické. Keď sa niekoho pri stretnutí pýtame “a čo zdravie, slúži?”, tiež myslíme najmä na to fyzické zdravie.
Áno, keď sa zmieni slovo „zdravie“, väčšina ľudí myslí na stav svojej telesnej schránky. Na to mentálne myslí málokto. Aj keď zdravie našej mysle a pohoda duše nie sú o nič menej dôležité ako to, aby sme boli v dobrej fyzickej kondícii. Navyše, fyzické a mentálne zdravie sa ovplyvňujú omnoho viac, ako by ste si možno mysleli, je preto nevyhnutné starať sa rovnakou mierou o oboje.
Prinášame vám 7 tipov a rád od odborníkov a vedcov, ako sa starať o svoje psychické zdravie.

Počuli ste o somatizácii?
Vedeli ste, že zanedbanie starostlivosti o psychické zdravie môže vyvolať u človeka fyzické prejavy? Tomuto javu sa hovorí somatizácia a prejavuje sa napríklad, keď sme príliš vyťažení, v strese, prípadne keď sme úzkostní a depresívni.
Niečo v zmysle – ak sa nelieči bolesť duše, poznačí to telo.
Napríklad, človeka začnú znenazdajky trápiť tráviace ťažkosti, bolesti hlavy či iných častí tela. Vyberie sa teda k lekárovi, lieky však nezaberajú a pre chorobu niet pomenovania. Vzniká tak frustrácia na oboch stranách, u pacienta aj lekára, pričom vinníkom môže byť naša vlastná myseľ.
„Somatizácia je bežný problém v primárnej zdravotnej starostlivosti a to vedie k nadmerne vysokým výdavkom v zdravotníctve. Pritom pacienti so somatizáciou predstavujú až 20% celkovej záťaže,” píšu v odbornom článku NCBI.

 

Ako sa starať o svoje psychické zdravie?

Žijeme v dobe, kedy sú na každého z nás kladené vysoké nároky, či už v práci alebo doma. Mali by sme sa reprezentatívne správať, aj tak vyzerať, vždy mať na tvári úsmev a nedať najavo ani štipku nepohody. Človek však nie je stroj a občas potrebuje trochu času len sám pre seba, kedy sa môže venovať tomu, čo má najradšej. Zaručený recept, ako napríklad zázvorový čaj pri chrípke, neexistuje. Vždy je však niečo, čo môžete pre svoje mentálne zdravie urobiť.ako sa starať o psychické zdravie

ikona zdvihnutý palecBuďte aktívni

Ako sme spomínali, psychické zdravie je úzko prepojené s tým fyzickým. V záujme udržania oboch by ste preto nemali zabúdať na dostatok pohybu. Pravidelné cvičenie podporuje sebavedomie a vyplavuje sa vďaka nemu do tela hormón šťastia, endorfín. Samozrejme, zanedbať by sme nemali ani stravovanie.

ikona zdvihnutý palecHovorte o svojich pocitoch

Mnohí o svojich pocitoch hovoria neradi. Sme vďaka tomu o niečo zraniteľnejší a to sa v súčasnosti akosi nenosí. Vedzte však, že hovoriť o svojich pocitoch nie je prejavom slabosti, ba práve naopak. Osamelosť sa stáva epidémiou, ktorá trápi čoraz viac ľudí. Ak teda máte po svojom boku niekoho, komu sa môžete zdôveriť, určite to využite. Pozor však na rozdiel medzi zdôverením sa a tzv. chronickým sťažovaním sa, ktoré príliš prospešné nie je.

ikona zdvihnutý palecVyhýbajte sa alkoholu a návykovým látkam

Alkohol sa stal pomerne bežnou súčasťou našej spoločnosti. Pijeme ho počas rôznych osláv, ale aj večer, keď si chceme oddýchnuť po dlhom dni. Veď jeden pohárik po ťažkom pracovnom dni neuškodí nikomu, no nie?
A niektorí sa za pomoci alkoholu vyrovnávajú s osamelosťou či so smútkom.
Je to však len dočasné riešenie, ktoré v konečnom dôsledku nikomu nepomôže. Samozrejme, príležitostný drink neuškodí. Alkohol a iné návykové látky však jednoznačne nie sú zdravým spôsobom, ako zvládať svoje problémy.

ikona zdvihnutý palecBuďte v kontakte

Niekto má okolo seba rád davy ľudí, iní sú zas introverti a najradšej trávia čas sami. Nech patríte do ktorejkoľvek skupiny, je dôležité zaujímať sa o druhých ľudí a vytvárať si tak tzv. sociálnu sieť. Teda skupinu ľudí, na ktorých sa môžete vždy spoľahnúť. Okrem toho, ideálne je, ak sa pri komunikácii s ľuďmi snažíte zamerať na ich pozitívne stránky a menej na negatíva. Každý ocení, ak v ňom dokážete vidieť to dobré.
“Silné rodinné väzby a priateľstvá môžu pomôcž vyrovnať sa so stresom života. Ponúkajú totiž rôzne pohľady na to, o čom premýšľate a ako sa rozhodujete. Môžu vás udržať v pohybe, uzemnia vás, keď treba a pomôžu vám vyriešiť praktické problémy,” radia odborníci z Nadácie pre duševné zdravie (Mental Health Foundation).

ikona zdvihnutý palecVenujte sa tomu, čo máte radi

Psychohygiena je nesmierne dôležitá, neraz si však namiesto nej opakujeme mantru, že na nič nemáme čas a nič nestíhame. Ak však chcete urobiť niečo pre svoje mentálne zdravie, nájdite si každý deň chvíľku na to, aby ste sa venovali niečomu, čo vám robí radosť.
Ak radi pečiete, upečte niečo. Venujte sa háčkovaniu, fotografovaniu, kresleniu, starostlivosti o rastlinky, jednoducho akejkoľvek aktivite, pri ktorej sa cítite dobre a môžete na chvíľu zabudnúť na všetky povinnosti a trápenia. Dianie vo svete nezastavíte, no vy si môžete dopriať prestávku.
Znie to možno banálne, ale tento efekt potvrdili mnohí odborníci a lekári.

rituály pre zdraviePrečítajte si tiež
33 rituálov pre zdravie, šťastie a väčšiu pohodu.

 

ikona zdvihnutý palecVyskúšajte pozitívne afirmácie

Vzhľadom na to, že sú od nás na každom kroku očakávané maximálne výkony, máme sklony porovnávať sa s inými. Na svete sú však miliardy ľudí a nenájdete dvoch rovnakých. Každý vyniká v niečom inom a aj vy máte svoje silné stránky.
Skúste sa preto každý deň zamyslieť nad tým, v čom ste dobrí a čo máte na sebe radi. Postavte sa pred zrkadlo a túto afirmáciu si povedzte nahlas. Sami sebe sme najlepšími kritikmi, mali by sme sa preto vedieť aj pochváliť.

ikona zdvihnutý palecNebojte sa vyhľadať pomoc

Posledný bod je hádam tým najdôležitejším: nebojte sa vyhľadať pomoc. Občas, nech sa snažíme akokoľvek, jednoducho si sami nevystačíme. Aj keď je návšteva psychológa či iného odborníka ešte stále stigmatizovaná, prvoradé je vaše zdravie a pohoda. Na názory ostatných bude čas aj neskôr.
Našťastie, dnes už ľahko nájdete odborníka, ktorý vám bude najviac vyhovovať a existujú aj organizácie, ktoré vám pomôžu online, prostredníctvom internetu, napríklad linky dôvery.
Skúste napríklad Ligu za duševné zdravie, kde majú aj online poradňu a veľmi prospešná je aj ich Linka dôvery Nezábudka.

Zdroj a foto: The National Center for Biotechnology Information,
MentalHealth.org, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Petra Sušaninová