Ako nás klamú obaly výrobkov? Menšie balenia, nižšia gramáž, poloprázdny obal či XXL balenia

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Sledujeme to už niekoľko rokov – výrobcovia nechcú zdražovať svoje produkty a tak radšej nenápadne zmenšujú ich obsah. Zákazník si totiž skôr všimne vyššiu cenu, ako o pár gramov ľahšiu sladkosť, či napolitánku. Dokonca dochádza k situáciám, keď je samotné balenie rovnako veľké, vrátane uvedenej gramáže…ale mení sa jeho objem. Značnú časť balenia proste tvorí vzduch. A to všetko pri nezmenenej cene.
Isto ste sa už presvedčili, že menšie balenia potravín neznamenajú automaticky nižšiu cenu. A väčší obal nie je vždy zárukou, že je v ňom viac obsahu.
Poznáte takéto triky výrobcov a obchodníkov aj vy? Ako nás klamú obaly výrobkov?

 

Menšie balenia nie vždy za nižšiu cenu

Menšia gramáž potravín za rovnakú cenu nie je žiaden nový jav. Praktizuje sa už desaťročia a s rastúcou infláciou bude zrejme ešte častejší. Vo svete na to dokonca existuje anglický výraz shrinkflation (ide o spojenie slov shrink = zmenšiť sa a inflation = inflácia).

Výrobcovia hľadajú spôsoby, ako si poradiť s rastúcimi cenami za elektrinu, plyn či suroviny. Buď sa im podarí zefektívniť výrobu, zvýšia cenu výrobkov, alebo ďalšou z možností je  zmenšenie gramáže.

Túto taktiku často praktizujú výrobcovia, ktorí nechcú mať vyššie číslo na cenovkách, aby pôsobili, že oni ceny nezvýšili. Zákon pomerne jasne definuje, čo musí byť na obaloch potravín uvedené a čo nie. Ak výrobca na obal uvedie novú gramáž, nič tým neporušuje. Takže je to skôr otázka etického prístupu k zákazníkom. Pri výrobkoch, ktoré kupujeme bežne a vkladáme si ich do košíka tak nejak automaticky, si zmenu ani nevšimneme.

Problém by nastal, ak by sa číslo na obale nezhodovalo s číslom na váhe, a teda produktu by bolo skutočne menej, než výrobca uvádza.
No je nezmenená cena len vina výrobcov? Nemusí to tak byť vždy. Obchody majú svoju vlastnú cenovú politiku a výrobca síce môže odporučiť predajnú cenu, ale obchodníci sa jej nemusia držať.

menší obsah toblerone

Hore – staršia čokoláda Toblerone. Dolu – nová s väčšími medzerami medzi vrcholmi.

 

Rovnaký obal, ale iná gramáž

S týmto fenoménom sa môžete stretnúť pri výrobkoch, z ktorých sa vyrába viacero druhov, napríklad pri jogurtoch. Mierne odlišné zloženie, no rovnaký dizajn, veľkosť a tvar tégliku spôsobí, že si inú gramáž nevšimnete.

Ďalším príkladom môže byť aj maslo. Rozdiel medzi klasickým veľkým maslom a malým 125 g maslom si zrejme všimnete. Tam je rozdiel vo veľkosti jasný na prvý pohľad. No pri 250 g masle a 200 g masle to už tak jasné byť nemusí. Hlavne, ak je obal úplne rovnaký.

 

XXL balenie ako psychologický trik obchodníkov

Nie je nič nezvyčajné, keď majú výrobky rôzne veľkosti balenia. XXL balenia navodzujú dojem výhodnej kúpy. A zvyčajne to tak aj je, ale pre koho? Záleží, ako sa na to pozeráte.
V obchodoch nájdete zámerne umiestnené vedľa seba XXL balenie a malé balenie toho istého výrobku. Ak si porovnáte cenu za jednotku (napr. cenu za 1 kg alebo za 100 g), tak pri väčšom balení je o niečo nižšia cena, a tak si vezmete to väčšie, pretože sa viac oplatí. No v konečnom dôsledku nakúpite aj tak viac = miniete viac peňazí. A to obchodníci chcú.

Ak v rodine daný výrobok konzumujete pravidelne, oplatí sa to. No ak ste veľké balenie kúpili len preto, že jednotková cena vychádzala o pár centov menej, až tak výhodné to nemusí byť. Hlavne, ak je v XXL balení viacero výrobkov a vy ich z takéhoto dôvodu kúpite. Necháte tak v obchode naraz oveľa viac peňazí, než ste pôvodne plánovali.

jogurtové nápoje - zdravé či len marketing?Prečítajte si tiež
Jogurtové nápoje. Zdravie vo fľaši alebo len marketing?

 

Kupujeme si predražený vzduch?

Ak by sme naozaj chceli platiť za vzduch, môžeme si ho kúpiť. Dokonca z rôznych kútov sveta – z kanadských hôr, z francúzskeho vidieka či z pobrežia Veľkej Británie. Tieto vynaliezavé firmy, ktoré ponúkajú vzduch vo fľaši sa možno inšpirovali výrobcami potravín. Určite to dôverne poznáte napríklad pri balíkoch čipsov. Veľký obal navodzuje dojem plného obsahu, ale po otvorení váš čaká akurát tak sklamanie.

A nedeje sa to len pri potravinách, ale napríklad aj pri liekoch, pracích prostriedkoch alebo kozmetike. Všade, kde nemáte možnosť vidieť dovnútra. Niektorí výrobcovia to zdôvodňujú tým, že produkty balia do farebných a veľkých škatúľ, aby zaujali deti, aby ochránili výrobky (v prípade čipsov, aby sa nepolámali) alebo aby sa im na obal vošli všetky informácie, ktoré zákon vyžaduje uviesť.

Známy český dTest dokonca vedie databázu nadmerných obalov, kde si viete vyhľadať konkrétne výrobky a na fotkách pekne vidíte, čo sa v skutočnosti v obale skrýva. Česko má pritom v zákone o obaloch zahrnuté, aby bola hmotnosť a objem obalu čo najmenšie.
Nuž, zdá sa, že výrobcovia si vždy nejakú cestičku nájdu. Ak by ste tiež natrafili na podobne úsmevné balenia, môžete ich do databázy aj sami pridať.

Pár príkladov, keď je obal oveľa väčší ako samotný obsah…a my tak platíme aj za vzduch.

menšie balenia marketing

menšie balenie rovnaká cena

 

Bude znižovanie gramáže pokračovať?

„Medzi predajom tovaru v starých obaloch a plánovaním, výrobou a dodávaním nových, prejde asi pol roka,“ hovorí pre agentúru Bloomberg Armin Valet, odborník na výživu z úradu na ochranu spotrebiteľov v Hamburgu. „Skúsenosti naznačujú, že tento podvod so zmenšovaním sa bude intenzívne využívať na jeseň, v zime a začiatkom budúceho roka.

Výrobcovia sa tiež obhajujú, že zmenšovaním veľkostí balení sa snažia reagovať na súčasné trendy, čiže dopyt po výrobkoch s nižším obsahom kalórií.  Ide im vraj o naše zdravie.
No prečo sa potom nemenia aj obaly? Prečo sa nenápadne zmenší gramáž, ale cena zostáva rovnako vysoká? A prečo to nikdy nespomenú v kampani alebo priamo pri výrobku – zmenšili sme objem, čiže aj počet kalórií, pretože nám záleží na vašom zdraví…
Nuž, o korektnosti výrobcov voči nám zákazníkom si urobte každý svoj názor.

menšie balenia marketing triky

Foto: Freepik.com, Wikimedia/Pascalouu a Ashley Pomeroy, dTest.cz


Zdielať

About Author

Minako Hiroshimová

Už počas školských štúdií moja pozornosť smerovala najmä na predmety venované marketingu a postupne mi najviac k srdcu prirástol copywriting. Začínala som stážou v marketingovej agentúre a neskôr som sa presunula do eventovej agentúry. Vo voľnom čase mi radosť robí čítanie, hra na klavír a dobré jedlo hlavne z japonskej kuchyne.

Komentáre sú uzavreté.