Nielen samotné produkty, ale aj organizácia predajne a uloženie tovaru vplývajú na celkový úspech podniku. Akonáhle máte produkt, ktorý chcete predávať, mali by ste rozmýšľať nad tým, kde ho uložiť a ako usporiadať pulty v predajni.
Existuje mnoho spôsobov, ako usporiadať predajňu. Správne však nie sú všetky. Voľba toho najlepšieho má zásadný vplyv na zákazníkov a ich nákupné správanie. Toto sú spôsoby, ktoré by ste mali poznať.
Zóny, o ktorých by ste mali vedieť
V prvom rade by ste ako predajca mali poznať predajné zóny. Sú tri:
- atraktívne
- slabé
- mŕtve
Atraktívne zóny sú pre zákazníkov pri pokladniach a v uličkách medzi regálmi. Tovar, konkrétne drahé produkty a produkty vo výpredaji, by sa mal v týchto častiach nachádzať v úrovni očí. V prípade, že by tieto produkty boli umiestnené na pultoch predajnej plochy, záujem o ne by bol výrazne nižší.
Za mŕtvu zónu možno považovať napríklad konce, úplný vrch alebo spodok regálu. Predajcovia do tejto zóny ukladajú tovar, pre ktorý sa zákazník rozhodne ešte skôr, než predajňu navštívi. Najčastejšie sa tu ukladajú základné potraviny.
Stredom medzi mŕtvou a atraktívnou zónou je slabá zóna, ktorú možno označiť za neutrálnu. Nepúta na seba pozornosť zákazníka vo veľkej miere, no zákazník ju zároveň nevynecháva.
Ako správne rozdeliť tovar v regáloch
Aj tu je skvelou pomôckou číslo 3. Poznáme totiž 3 úrovne, do ktorých sa rozdeľujú regály.
Prvá úroveň je najnižšie. Predajcovia by mali na pulty ukladať tovar, ktorý nepatrí medzi najpredávanejší. Pomôcť môže aj úvaha nad jeho cenou a nad tým, či je pre obchod výnosný. Do tejto úrovne by sa mal ukladať dočasný tovar.
Do druhej úrovne patria police vo výške rúk. Umiestnený by tu mal byť štandardný tovar na bežné použitie.
Tretia úroveň je úroveň vo výške očí. Spolu s druhou úrovňou sú základom úspešného predaja najlepšieho tovaru. Zákazník má totiž k tovaru prístup bez toho, aby sa k nemu musel skloniť.
Prečítajte si tiež
Ako nás klamú obaly výrobkov?
Menšie balenia, nižšia gramáž, poloprázdny obal či XXL balenia
Uloženie pultov nie je žiadna veda
Spôsobov správneho rozloženia pultov je niekoľko. Tu sú na inšpiráciu:
Diagonálna dispozícia
Zákazníci sa často stretávajú s diagonálnou dispozíciou, ktorú môžu poznať napríklad z predajní dm drogerie markt. Základom tejto dispozície je umiestnenie uličiek v uhlopriečke, vďaka ktorému sú zorné pole a viditeľnosť vystaveného tovaru lepšie.
Tento spôsob sa hodí do malometrážnych predajní, no aj do samoobsluhy, keďže podnecuje zákazníkov k pohybu a cirkulácii. Zákazník však zároveň nemá možnosť rýchlo sa vrátiť ku konkrétnemu tovaru.
Dispozícia s vytýčenou cestou
Vyšší predaj podporuje dispozícia s vytýčenou cestou. Zákazníci sa s ním stretávajú v predajniach IKEA a rozdeľuje ich na dva tábory. Kým je jeden unesený tým, že počas prechádzky predajňou urobí neplánované nákupy, ten druhý šomre popod nos, že kvôli nákupu konkrétneho produktu musí prejsť cez celú predajňu.
Hranatá dispozícia
V predajniach s luxusným tovarom sa najčastejšie používa hranatá dispozícia, keďže zákazníci si určite všimnú produkt, ktorý je vystavený samostatne. Cieľom hranatej dispozície je vytvoriť dojem vyššej kvality tovaru. Treba však dodať, že ide o dispozíciu, ktorá síce vytvára jedinečný zážitok z nakupovania, no výrazne plytvá priestorom.
Zmiešaná dispozícia
Zmiešaná dispozícia je obľúbená vo veľkých reťazcoch s potravinami a zmiešaným tovarom. Táto dispozícia kombinuje prvky viacerých dispozícií, vďaka čomu vzniká flexibilné usporiadanie.
Výber vhodného spôsobu usporiadania nábytku do predajne závisí od cieľovej skupiny predajcu, produktov, ktoré predáva, a obchodnej stratégie. V každom prípade by mal byť predajca flexibilný a otvorený novým prístupom, aby neustále zlepšoval nákupný zážitok svojich zákazníkov a zvyšoval efektivitu predajne.
TS, Foto: freepik.com