Reklamácia výrobku a vrátenie bez udania dôvodu

Dostali ste darček, ktorý sa vám nepáči, nehodí alebo už taký máte? Možno sa vaši blízki netrafili vo farbe, či veľkosti. Možno ani strih nesedí. A tá nová vec nefunguje… Dôvodov býva množstvo, otázka je jasná: ako funguje reklamácia výrobku? Možno ho vrátiť bez udania dôvodu? A dostanete späť peniaze alebo len poukážku v danej hodnote na ďalší nákup v ich obchode? Hoci mnohé obchody umožňujú vrátiť tovar do niekoľkých dní a hneď vrátia peniaze, neprikazuje im to žiaden zákon. Je to len ich ústretové gesto.

Vždy si treba zistiť, či daný obchod vracia peniaze, alebo si u nich len môžete vymeniť výrobok za iný. A následne, či tie peniaze dostanete keš, alebo ako poukážku, ktorú môžete použiť v sieti ich obchodov. Záruka vrátenia peňazí sa často nevzťahuje na tovar, ako sú potraviny, hygienické potreby, spodná bielizeň a sezónne produkty, ako sú veľkonočné a vianočné ozdoby ap.

 

Reklamácia v e-shope

Veľa ľudí nakupuje darčeky v internetových obchodoch. V nich môžete vrátiť tovar do 14 dní od kúpy, a to bez udania dôvodu. Platí to aj pre nákup prostredníctvom telefónu, zásielkového a podomového predaja. V štátoch Európskej únie môžete vrátiť tovar a získať späť plnú sumu z akéhokoľvek dôvodu.

Ako na vrátenie tovaru?
Daný e-shop informujte o chybe/rozhodnutí. Nemôžete tovar iba poslať späť. Často vám zašlú vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy. Tovar samozrejme nesmie byť použitý.
Ak tovar posielate späť poštou, musí to byť v rámci spomínaných 14 dní a pre istotu hneď pošlite potvrdenie o odoslaní cez e-mail alebo fax obchodníkovi. Neviete, ako dlho bude výrobok putovať poštou, radí Slovenská obchodná inšpekcia.
E-shop vám následne musí poslať peniaze do 14 dní odvtedy, ako od vás dostal oznámenie o reklamácii.

Ak chcete reklamovať výrobok kúpený v e-shope, zabaľte ho, priložte k nemu krátky sprievodný list s odôvodnením, dokladom o kúpe (o zaplatení, aj záručný list) a pridajte kontaktné údaje.
Pôvodný obal nie je potrebný. Musíte ho poslať len vtedy, ak je neoddeliteľnou súčasťou produktu alebo je bez obalu nepredajný.
Vyžiadajte si písomné potvrdenie reklamácie – uvedenie chyby a popísaný ďalší postup. Čiže oprava, výmena, uplatnenie zľavy, odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí.

  • Ak e-shop uzná reklamáciu, musí uhradiť aj poštovné.
  • Ak ste tovar kúpili v zľave, na spotrebiteľských právach to nič nemení.
  • Ak reklamujete 3x rovnakú chybu, 4x rôznu chybu alebo tri rôzne chyby naraz, máte nárok na okamžité vrátenie peňazí.
  • Záručná doba začína plynúť po vybavení reklamácie, ale iba v prípade, keď vám tovar vymenia za nový.

reklamácia výrobku v e-shope

Záruka vrátenia peňazí

V prvom rade, ak chcete vrátiť tovar – či už z dôvodu reklamácie, výmeny alebo vrátenia tovaru ako nevhodného darčeka – musíte vždy predložiť platný nákupný doklad. Pokladničný blok alebo faktúru. Často stačí aj tá, ktorú vám poslali na e-mail.
Ako dodáva Eva Českovská z Tesca, u nich „musíte s tovarom vrátiť aj všetko, čo bolo súčasťou balenia. Čiže záručný list, návod, batériu ap. Výrobok nesmie byť použitý, nesmie mať žiadne viditeľné znaky poškodenia.“
Ideálne by mal mať príslušné visačky a štítky na pôvodnom mieste.
Takýto výrobok môžete vymeniť za iný tovar alebo požiadať o vrátenie peňazí, a to v rámci služby “Záruka vrátenia peňazí”.

 

Reklamácia výrobku

Ak zistíte na výrobku chybu, výrobok ďalej nepoužívajte a čo najskôr si choďte uplatniť reklamáciu.
„Obchod je povinný spotrebiteľa riadne informovať o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie, vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, ako aj o vykonávaní záručných opráv,“ tvrdí Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Reklamačný poriadok musí byť sprístupnený na viditeľnom mieste.

Ak je to možné, výrobok dáte na reklamáciu do obchodu. Ak nedokážete výrobok doručiť do obchodu, ten je povinný odstrániť chybu na mieste, kde sa výrobok nachádza.
Máte právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré vám vznikli v súvislosti s uplatnením reklamácie.

Predávajúci je povinný pri uplatnení reklamácie vydať spotrebiteľovi potvrdenie. Ak je reklamácia uplatnená prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie (napr. elektronickou poštou), predávajúci je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť spotrebiteľovi ihneď, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie. Potvrdenie o uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak spotrebiteľ má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie iným spôsobom.

 

Vrátenie tovaru bez udania dôvodu

Slovenská obchodná inšpekcia uvádza, že zákonný nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu vzniká iba vtedy, keď zakúpite tovar prostredníctvom:

  1. zmluvy uzavretej na diaľku: cez e-mail, telefón, fax, adresný list alebo ponukový katalóg.
  2. zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, napríklad na predajnej akcii

Ak bola zmluva uzavretá ústne, na uplatnenie práva na odstúpenie od zmluvy stačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie, ktorým vyjadríte svoju vôľu odstúpiť od zmluvy.
Len čo doručíte tovar do prevádzky (napríklad na miesto osobného odberu), musí vám obchodník vrátiť plnú sumu. A to aj vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné, či iných nákladov a poplatkov.

POZOR. Ako pripomína SOI, žiadny právny predpis vám nepriznáva nárok na bezdôvodné vrátenie tovaru, ktorý bol zakúpený v tzv. kamennom obchode. Ak obchod takúto možnosť (prípadne možnosť výmeny tovaru za iný tovar) ponúka, robí tak nad rámec svojich povinností. Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný.

výpredaje, reklamácia výrobkuPrečítajte si tiež
Výpredaje. Triky, ktorými nás obchodníci lákajú.

Doba vybavenia reklamácie je všeobecne známa: nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty máte nárok buď na vrátenie peňazí alebo výmenu tovaru.
Po jej uplynutí vzniká spotrebiteľovi nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí za reklamovaný výrobok.
„Ak spotrebiteľ uplatnil reklamáciu počas prvých 12 mesiacov od kúpy, predávajúci môže vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na jeho výsledok všetky náklady znáša predávajúci,“ dodáva SOI.

 

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 377x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: