Digitálna diéta. Ako si ustrážiť čas na mobile, tablete, či počítači?

LinkedIn

Viete, čo je nomofóbia? Ide o strach z toho, že zrazu stratíte mobilný signál, zostanete bez pripojenia. Chorobný strach, že stratíte mobil, vybije sa vám baterka a nebudete mať po ruke nabíjačku. Táto fóbia sa prejavuje skutočným strachom, pocitmi paniky a depresie.
A žiaľ, nie je to výmysle, ani ojedinelá fóbia. Práve naopak.
Mnohé výskumy a testy dokazujú, že čoraz viac ľudí je závislých na mobilných telefónoch a tento nezdravý vzťah sa dokonca prehlbuje.
Otázkou teda je, ako si ustrážiť čas na mobile, tablete, či počítači? Pomôže digitálna diéta – máme pre vás 4 základné pravidlá, ktorých by ste sa mali držať.

Mimochodom, vedci dokázali, že pri uspokojení „online“ závislosti sa v tele zvyšuje hladina dopamínu, podobne ako u narkomana, ktorý si práve dal dávku drogy. Podľa Dr. Davida Greenfielda, z Connecticut School of Medicine je vzťah k smartfónu naozaj podobnou závislosťou ako akékoľvek iné závislosti, ktoré zahŕňajú dereguláciu dopamínu.

 

Digitálna diéta

Krotitelia displejov kniha Slávka KubíkováJe smutné, že digitálnej závislosti prepadá čoraz viac detí, dokonca tie najmenšie. A ešte smutnejšie je, že k tomu prispievame najmä my, rodičia. „Áno, robíme to my, rodičia, nikto iný. Lebo bábätká a batoľatá si sami mobily ani nekúpia ani nedočiahnu, ak ich dáme mimo dosahu,” tvrdí v rozhovore pre LepšíDeň.sk Slávka Kubíková, autorka hitu Krotitelia displejov.
Keď je dieťa zvyknuté od malička fičať na tablete, je podľa nej veľmi ťažké ho v školskom veku presviedčať, aby tablet odložilo a šlo si robiť úlohy, upratať si, či ísť trochu von. Dnes je veľmi veľa rodičov, ktorí denne bojujú s deťmi o tablety a mobily…

Ján Markoš v knihe Sila rozumu v bláznivej dobe výborne rozobral marketingové triky, podprahovú reklamu, manipuláciu zo strany médií a venuje sa aj digitálnemu detoxu. Spôsoby či techniky, ktorými sa dá postupne zbaviť závislosti od internetového sveta, možno podľa neho rozdeliť do štyroch skupín.

ikona notebook1.Napíšte si a dodržiavajte pravidlá

Veľmi účinnou cestou je stanoviť si pravidlá a dodržiavať ich. A ideálne si ich napísať, aby ste „náhodou“ na niektoré nezabudli a nevyhovárali sa. Spíšte si ich na kartičku a noste pri sebe. Alebo si ich nalepte na chladničku, nad počítač, na zadnú stranu tabletu… kdekoľvek budú na očiach a kedykoľvek čekovateľné.

kniha Sila rozumu v bláznivej dobeJán Markoš vo svojej knihe odporúča napríklad určiť si, koľko času chcete na internete denne stráviť, v ktorých denných časoch bude pre vás váš smartfón či počítač tabu, prípadne ktoré činnosti na ňom jednoducho robiť nebudete. Urobte čo najviac pre to, aby ste dokázali tieto pravidlá neporušiť.
Majte sami seba pod kontrolou: buď poproste niekoho blízkeho, aby dal na vás pozor, alebo využite niektorú z monitorovacích aplikácií, medzi ktoré patria napríklad QualityTime, AntiSocial či RescueTime.

Neklaďte si nerealistické ciele. Ak napríklad strávite na internete denne sedem hodín, nesnažte sa okamžite skresať tento čas na jedinú hodinu denne. Pokúste sa týždeň dodržať 6 hodín denne, ďalší týždeň 5, ďalší 4… Takto máte väčšiu šancu, že sa napokon k svojmu cieľu – hodine denne – dopracujete.

digitálna diéta - aplikácia rescuetime

Vedeli ste, že...
Francúzsky prezident Emmanuel Macron v júli 2018 presadil v krajine galského kohúta zákon, podľa ktorého je používanie mobilných telefónov v školách pre deti do 15 rokov zakázané.
O problémoch s používaním mobilov na slovenských školách by vedeli rozprávať aj naši učitelia. Francúzska cesta je však určite lepšou alternatívou, ako si získať k technológiám zdravší vzťah.

 

ikona notebook2. Triky na oklamanie vlastnej mysle

Pravidlá nie je občas ľahké dodržiavať. Preto je dobré, keď sa k zákazom a príkazom pridružia mäkšie pomocné techniky, ktoré oslabia nutkanie siahnuť po mobile či počítači. Medzi ne patria podľa Jána Markoša napríklad rady:

  • Kúpte si budík, nepoužívajte na budenie smartfón. Mobil tak nebude prvou vecou, ktorú ráno uvidíte, ani poslednou, s ktorou sa večer pred spaním rozlúčite.
  • Nenoste telefón ustavične pri sebe. Práve jeho blízkosť vás často motivuje, aby ste ho používali.
  • Vypnite si všetky notifikácie. To, že vám niekto lajkol fotku na Instagrame alebo že vám prišiel email, predsa obvykle nepotrebujete vedieť ihneď. Vôbec nič sa nestane, ak si ju pozriete o pár hodín…
  • Zmeňte si nastavenie na telefóne či počítači tak, aby jeho hlavná obrazovka bola v odtieňoch sivej. Pre vašu myseľ bude menej lákavé otvoriť tieto prístroje, ak ju nebudú vítať ikonky žiariace všetkými farbami ako malé diamanty.
  • Schovajte mimo hlavného menu ikonky aplikácií, ktoré sú pre vás najnávykovejšie. Kým sa k nim dostanete, máte niekoľko sekúnd navyše, aby ste nad sebou opäť získali kontrolu.

digitálna diéta - 4 základné pravidlá

 

ikona notebook3. Motivácia a kompenzácia

Človek, ktorý sa zbavuje závislosti od internetu, zažíva diskomfort a pocity prázdnoty. Určite ste to už čiastočne zažili, keď ste zrazu boli bez mobilu, tabletu, alebo ste nemali pripojenie na internet. Žiadne wi-fi? Preboha, ako prežijeme?!

V takýchto chvíľach pociťujeme nepokoj, frustráciu, hnev a preto je dôležité tieto nepríjemné pocity vykompenzovať niečím pozitívnym. Inak hrozí recidíva, návrat do starých koľají.
Vymyslite si odmenu, ktorá vás bude motivovať, aby ste túto cestu úspešne zvládli.
Kúpte si novú knihu (aj u nás nájdete množstvo skvelých knižných tipov), zájdite do drahej reštaurácie. Objednajte si horského vodcu a vystúpte na Gerlach. Choďte do divadla, vezmite deti na lezeckú stenu. Zabehajte si. Doprajte si obľúbenú maškrtu.
Nájdite niečo, na čo sa môžete po úspešnom zvládnutí digitálneho detoxu od internetu tešiť.

digitálna diéta - 4 základné pravidlá

 

ikona notebook4. Vystúpte z bludného kruhu

Ako už vieme, každá závislosť má repetitívnu, kruhovú štruktúru. Ján Markoš v knihe Sila rozumu v bláznivej dobe pripomína, že na jej začiatku stojí spúšťač: akýkoľvek podnet, ktorý vyvolá túžbu po predmete závislosti. Preto je dobré vedieť o nich, pripraviť sa obrniť.
Pri smartfónoch to môže byť napríklad pípnutie notifikácie, po ktorom človek zahorí túžbou pozrieť sa, kto mu napísal. Človek, ktorému pípla notifikácia, sa často okamžite a automaticky na mobil pozrie. Dôjde k uspokojeniu závislosti a k príjemným pocitom s tým spojeným.

Príjemný pocit však vydrží len určitý čas. Po jeho uplynutí sa opäť objaví túžba odštartovaná spúšťačom a celý proces sa opakuje. Niekedy sa celý kruh závislosti opakuje tak automaticky, že uvádza ľudskú myseľ do akéhosi snového, apatického stavu.
„Kľúčom k úspešnému zvládnutiu každej závislosti je rozoznať, kedy došlo ku kontaktu mysle so spúšťačom, a postupne predlžovať čas medzi objavením sa túžby a jej uspokojením. Ideálne donekonečna,” píše Ján Markoš.

Foto: RescueTime.com, Unsplash.com, Pixabay.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Milan

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.