Nohy v teple – prevencia pred prechladnutím?

LinkedIn

Ak si spomínate na detstvo, koľkokrát ste počuli vety typu „Obleč sa poriadne, lebo prechladneš!“ Koľkokrát ste ochoreli naozaj? V sychravom počasí kládli rodičia najväčší dôraz na hrubé ponožky a obuv.
Aká je teda pravda? Skutočne je možné prechladnúť zo studených nôh?
Odpoveď znie: Áno aj Nie.

Pravým vinníkom prechladnutia je vírus, resp. skupina vírusov, ktoré ho spôsobujú. Chlad k nemu však vo výraznej miere prispieva. Oslabuje niektoré funkcie imunitného systému a posilňuje rinovírusy, ktoré sa vdychovaním studeného vzduchu v horných dýchacích cestách množia oveľa rýchlejšie. Ochladenie hociktorej časti tela, teda aj nôh, zapríčiní zúženie ciev vo všetkých jeho okrajových častiach, vrátane nosa. Zúženie ciev znamená slabšie prekrvenie, menej tepla a následne slabšiu imunitnú reakciu.

Od čoho teda závisí či prechladnem alebo nie? Záleží na tom, či prídete do kontaktu s vírusom a ako sa s nim vysporiada Vaša imunita. Buď vírus chytíte a máte silnú imunitu, takže si s nim telo poradí bez toho, aby ste čo len tušili, že ho v sebe máte.
Alebo je imunita slabá, telo musí zabojovať a prejavia sa typické známky prechladnutia ako je zvýšená tvorba hlienov, upchatý nos a pod. Ak vírus nechytíte, môžete mať aj celý deň nohy v chlade a neprechladnete. A naopak, teplými nohami si udržiavate dobre fungujúci imunitný systém.

Musíme zdôrazniť, že nielen nohy, ale aj zvyšok tela treba chrániť pred chladom. Nepotrebujete mať na sebe tri zimné vetrovky, stačí jedna, no kvalitná. Takisto nezabúdajte na šál, čiapku a rukavice.

 

Tipy, ako zahriať studené nohy, resp. udržať nohy v teple

Vo všeobecnosti je príčinou studených nôh ich nedostatočné prekrvenie. Či už spôsobené chladom, tesnými topánkami, alebo vážnejšou chorobou. Cirkuláciu krvi v celom tele, vrátane končatín, podporíte pravidelným pohybom, saunovaním a otužovaním.

V akútnom prípade skúste ako prvú pomoc na studené končatiny jednoduché cvičenia. V stoji prenášajte svoju hmotnosť zo špičiek na päty a opačne tak, aby ste sa na špičkách vyťahovali do výšky čo najviac. Pomáha tiež ohýbanie prstami alebo krúženie členkami. Akýkoľvek pohyb je dobrý a výhodou je, že ho môžete realizovať aj vonku.

nohy v teple

 

Účinná bio kozmetika

Ak ste doma, pri cvikoch chodidlá jemne masírujte. Existuje bio kozmetika určená špeciálne na starostlivosť o nohy, pričom na masáže je veľmi vhodná rašelinová masť s hrejivým, protizápalovým a hydratačným účinkom. Okrem rašelinového extraktu obsahuje arnikovýrozmarínový olej, avšak za prekrvenie organizmu a stimuláciu receptorov na vnímanie tepla je najväčšmi zodpovedný výťažok z ďumbiera (zázvoru).

Pár kvapiek rozmarínového oleja sa odporúča pridávať aj do kúpeľa. Ak olej nemáte, pridajte do lavóra s vodou šálku vylúhovaného zázvoru. Voda v žiadnom prípade nemá byť horúca, len trochu vyššia ako je izbová teplota. Kúpeľ je ďalší účinný spôsob, ako možno nohy zbaviť chladu.

 

…a kvalitné ponožky

A v neposlednom rade: Zaobstarajte si kvalitné ponožky! Veľmi dôležitý je materiál, z ktorého sú vyrobené, pretože musí chodidlá udržovať suché a pri potení vlhkosť nedržať, ale ju odvádzať preč. Vlhkosť nohu ochladzuje.
Ideálny materiál by zároveň mal vzniknuté teplo izolovať, neprepúšťať ho von a takisto k nohám nepustiť chlad zvonka. Všetky tieto vlastnosti spĺňa merino vlna, preto si vyberajte ponožky, ktoré majú jej podiel najvyšší. Ostatné pridané látky sú dôležité napríklad kvôli pevnosti a elasticite. Tesná ponožka prekáža prúdeniu krvi, čo ako vieme, je pri studených chodidlách absolútne nežiadúce.
To isté platí aj o topánkach, aj tie musia byť dostatočne voľné z rovnakého dôvodu. A samozrejme, primerane zateplené.

— PR článok —


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar