Ako napísať dobrý úvod, ktorý chytí čitateľa či diváka?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Prvá veta, či celý perex sú neraz to najdôležitejšie. V televízii aj v rozhlase nás učili, že zahlásenie je výkladná skriňa celého príspevku. Ak diváka, poslucháča alebo čitateľa nechytíte prvými vetami, už si ho nemusíte udržať. Jeho pozornosť klesá, odchádza a vy nedokážete odkomunikovať to, čo ste vlastne chceli.
Ako teda nepochovať úvodnú vetu, či úvod príspevku? Ak píšete blogy, máte vlastnú stránku, pracujete na nejakej záverečnej práci, seminárke, slohu alebo správe pre šéfa, nasledujúce tipy sa vám určite zídu. Užitočné sú aj pre začínajúcich spisovateľov. Poradíme, ako napísať dobrý úvod – základom je vraj predstaviť si sám seba, že ste vojnový reportér!
Prečo? Čítajte ďalej.

 

Zapracujte na prvých vetách

prázdny list papieraÚvodná veta, pre ktorú v angličtine existuje slovo lead, by mala obsahovať najvýznamnejšie prvky príbehu. Mnohí robia tú chybu, že nechcú prezrádzať to podstatné hneď v úvode s argumentom, že „ľudia si to potom nedočítajú, nedopozerajú“.
Opak môže byť pravdou. Ak čitateľa dostatočne „chytíte“ od prvých slov, dozvie sa síce podstatu, ale chce poznať aj ďalšie detaily a súvislosti (ak ide, samozrejme, o pútavú tému 🙂 ).

Dobrá úvodná veta dokáže poskytnúť veľa informácií. Pekne to dokumentovali v knihe Nápad za milión Dan a Chip Heathovci.
Uvádzajú dve ukážky, ktoré získali ceny od Americkej spoločnosti vydavateľov novín:

Zdravé 17-ročné srdce napumpovalo dar života do 34-ročného Brucea Fridaya po štvorhodinovej transplantácii, ktorá podľa lekárov prebehla bez problémov.

Jeruzalem, 4. november – Pravicový židovský extrémista zastrelil predsedu vlády Jicchaka Rabina, keď dnes večer odchádzal z pokojnej demonštrácie v Tel Avive s účasťou viac ako 100 000 ľudí, a uvrhol tak vládu Izraela, ako aj mierový proces na Blízkom východe do zmätku.

 

To najdôležitejšie na začiatok

Po úvodnej vete nasledujú ďalšie informácie s klesajúcou mierou dôležitosti. Novinári to nazývajú štruktúra „obrátenej pyramídy“ – tá najdôležitejšia informácia (najširšia časť pyramídy) sa nachádza navrchu.
Obrátená pyramída je z pohľadu čitateľa skvelá vec. Bez ohľadu na to, ako dlho dokáže sústrediť pozornosť a či číta iba úvodnú vetu alebo celý článok, takáto pyramída maximalizuje množstvo získaných informácií.

Ak by sa písali spravodajské články ako detektívky, s dramatickým rozuzlením na konci, každý čitateľ, ktorý to v strede článku vzdal, by sa nikdy nedozvedel to podstatné.
Predstavte si, že musíte čakať na poslednú vetu článku, aby ste sa dočítali, kto vyhral prezidentské voľby alebo finále majstrovstiev sveta.

Vďaka obrátenej pyramíde noviny prichádzajú k čitateľovi načas. Oneskorená, no závažná informácia neraz prinúti redaktorov vyčleniť jej priestor na úkor iných. Bez štruktúry obrátenej pyramídy by museli prácne prechádzať všetkými príspevkami, vyčiarkujúc slovo tu či celú vetu tam. Pomocou obrátenej pyramídy jednoducho odstránia posledné odseky iných článkov s istotou, že sú najmenej podstatné.

Ako vznikla obrátená pyramída?
Podľa jedného rozprávania (pravdepodobne nepravdivého 🙂 ) vznikla obrátená pyramída počas občianskej vojny. Všetci reportéri chceli na posielanie správ využívať vojenské telegrafy, no hrozilo, že ich každú chvíľu prerušia – buď ich nachytá niekto z vojenskej posádky, alebo spadne telekomunikačné spojenie, čo bolo počas bojov bežné. Reportéri teda nikdy nevedeli, koľko času na poslanie správ budú mať, a tak sa naučili posielať tie najdôležitejšie informácie ako prvé.

písací stroj

 

Ako napísať dobrý úvod

Dobrá úvodná veta všetko naštartuje. Perex článku či zahlásenie príspevku je naozaj mimoriadne dôležitý.
Novinári, blogeri, redaktori sa však často dopúšťajú tej chyby, že sa príliš ponoria do detailov a unikne im tak podstata príbehu. Čiže presne to, čo by bolo pre čitateľa najzaujímavejšie alebo najdôležitejšie.

Don Wycliff, ktorý za svoje editoriály získal niekoľko ocenení, pričom bol aj finalistom Pulitzerovej ceny v roku 1996, hovorí: „Vždy som veril, že ak máte na napísanie príbehu dve hodiny, najlepšia investícia je venovať prvú hodinu a štyridsaťpäť minút z vyhradeného času na napísanie dobrej úvodnej vety. Potom už všetko ostatné ide ľahko.“

Dlhoročný novinár Ed Cray, profesor komunikácie na University of South Carolina, zasa tvrdí, že „čím dlhšie pracujete na článku, tým je väčšia šanca, že sa v ňom stratíte. Žiadny detail nie je nepodstatný. A tak už ani neviete, o čom ten príbeh vlastne je.“

knihy lepsiden.skPrečítajte si tiež, ako píšu TOP autori:
Jozef Karika. Juraj Červenák. Michal Viewegh. Jana Pronská

Takže aká je rada?

Predovšetkým vždy myslite na to, že ľudí musíte chytiť hneď od začiatku. Upútať ich, zaujať a preto sú prvá veta, odsek pri písaní také dôležité. Predstavte si, že ste vojnový reportér a môžete telegrafom poslať iba jedinú vetu predtým, ako padne linka.
Čo by to bolo?
Podľa odborníkov vrátane bratov Heathovcov existuje iba jedna úvodná veta a existuje iba jedna podstata. Musíte si vybrať. Vynútené uprednostňovanie je skutočne bolestivé.

A neobávajte sa, že ľudia vás nebudú čítať a pozerať „celých“. Tí inteligentní vidia hodnotu v celom texte. Vnímajú odtiene, rôzne uhly pohľadu, všímajú si súvislosti a komplexnosť situácie.
Ak vás zaujíma, ako dobre písať, odporúčame niekoľko osvedčených knižiek. Spomínaný Nápad za milión, kniha Copywriting, perfektná je kniha Stephena Kinga O písaní, ale tiež príručka Markéty Dočekalovej pre začínajúcich autorov Tvurčí psaní (3 diely).


Zdielať

About Author

Milan Buno

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.

Komentáre sú uzavreté.