Kedy a ako používať hmlovky na aute?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Najmä na jeseň a v zime počujete takmer denne v dopravných servisoch, aby si vodiči zapli hmlovky. Alebo naopak, aby ich vypli, ak idú v kolóne, či v meste. Pravdou je, že mnohí vodiči stále nevedia, kedy a ako používať hmlovky na aute. Že tým ohrozujú ostatných vodičov a že môžu dostať za to dokonca pokutu.
Ako to teda je? Môžu hmlovky naozaj spôsobiť kolízie? Je rozdiel medzi prednými a zadnými hmlovkami? Ste si istí, že ich používate správne?

 

Kedy a ako používať hmlovky

Svetlá do hmly používajte len počas hmly, sneženia a dažďa.
Ak stojíte v takomto počasí v kolóne, vypnite ich. Zapnuté hmlovky by mali mať len prvý a posledný šofér v kolóne, aby ste zbytočne neoslepovali ostatných vodičov.
Hmlovky máte zapnuté v spomínanom počasí len mimo mesta, v meste ich radšej vypnite.

Najčastejšie chyby? Podľa odborníkov zabúdame hmlovky včas vypnúť. Už ich netreba, podmienky sa zlepšili a my ich máme stále zapnuté. Krásne je to vidieť na jar, či na jeseň na autách prichádzajúcich do Bratislavy. Mimo mesta bola horšia viditeľnosť, zapli si hmlovky, ale keď prišli do hlavného mesta, kde už bola krásna viditeľnosť, pokojne jazdili so zapnutými hmlovkami.

ako používať hmlovky

 

Predné a zadné hmlovky

Rozdiel je tiež v zapnutí predných a zadných hmloviek.
Predné hmlovky sú umiestnené nižšie ako bežné svetlá a majú iný tvar svetelného lúča – plochý a široký. Umiestnením nízko nehrozí, že by sa lúč odrážal od hmly a znepríjemňoval vám výhľad počas jazdy. Predné hmlovky sú biele alebo žlté a slúžia najmä vám ako vodičovi, aby zlepšili viditeľnosť.

Zadné hmlovky sú vždy červené a chránia pred zrážkou zozadu. Prioritnou funkciou je teda zvýrazniť vaše vozidlo. Tesne za autom je hmlovka veľmi silná, takže pomáha najmä na väčšiu vzdialenosť. Zblízka (v spomínanej kolóne) nepríjemne oslepuje. Ich svietivosť je teda taká vysoká, že v určitých situáciách skôr bezpečnosť ohrozuje, ako jej napomáha.

Pozrite si video Polície SR, v ktorom bývalý viceprezident Ľubomír Ábel vysvetľoval používanie hmlových svetlometov:

Denné a stretávacie svetlá

Najnovšie vozidlá sú často vybavené svetelným senzorom. Ten prepína denné a stretávacie svetlá podľa aktuálnych svetelných podmienok. Počas hmly táto funkcia stráca opodstatnenie a vodiči by mali manuálne zapnúť minimálne stretávacie svetlá.
Keďže na Slovensku je povinné denné svietenie, automobilky vybavujú svoje modely dennými svetlami. Sú to samostatné halogénové alebo LED svetlá v prednej časti.
Ak je zapnuté denné svietenie, svietia len tieto svetlá vpredu.
Vzadu ostávajú svetlá vypnuté.
A v zhoršených svetelných podmienok je jazda bez rozsvietených zadných svetiel naozaj nebezpečná.

Ak jazdíte v hmle so zapnutými dennými svetlami, dopúšťate sa priestupku. Keď nezapnete stretávacie svetlomety, môžete podľa sadzobníka pokút zaplatiť polícii až do 50€.

ako pripraviť auto na zimuPrečítajte si tiež
Ako najlepšie pripraviť auto na zimu. Na čo nezabudnúť?

 

Prečo toľko pravidiel?

Hmlové svetlá podľa testov skutočne zvyšujú bezpečnosť na cestách. Najmä v tme, ale aj počas dňa. A predovšetkým zadná hmlovka môže zabrániť tomu, aby rýchlejšie auto zozadu narazilo do pomalšie idúceho vozidla.

Niektorí vodiči zapínajú počas hmly a zlej viditeľnosti diaľkové svetlá. Vedzte, že to viditeľnosť nezlepší. Diaľkové svetlá svietia pod iným uhlom. Ich svetelný lúč čiastočky hmly odrazia späť a oslnia vodiča, takže sa to obráti proti vám.

Zvykne sa tiež stávať, že vodiči majú zle nastavené halogénové stretávacie svetlá. Tie sú príliš silné, priamo oslepujú oproti idúcich vodičov a pre vás horšie osvetľujú vozovku. Preto si ich dajte v autoservise nastaviť, vyjde vás to na cca 10€.

 


Zdielať

About Author

Milan Buno

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.

Komentáre sú uzavreté.