Nie je nič horšie, keď ráno vstanete, nestíhate do práce a navyše zistíte, že auto je zavalené snehom. A na oknách jemná námraza, takže vyberiete škrabku a narýchlo čistíte, čo sa dá. Potom nasadnete do vymrznutého auta a kľučkujete do práce. Tak, deň sa nezačína práve najlepšie, ale máme pár tipov, ako v zime rýchlo zohriať auto. Hneď prvé upozornenie – ak nechávate stojace auto zohrievať na voľnobeh, zatiaľ čo vy škriabete okná, nerobte to! Naopak, čo najskôr sa pohnite z miesta a plynulo choďte ďalej. Bez zbytočného vytáčania motora.
Námraza na okne, následne celé zahmlené, studené sedadlá, volant…žiadna zábava sadnúť si do takéhoto auta, však? Najmä v zimnom období zohrievajte motor šetrne. Spomínaný voľnobeh na pár minút je skutočne zlozvyk. Nielenže to znamená zvýšenú spotrebu paliva, stratu času, ale môže to spôsobiť aj výrazné opotrebovanie motorových častí. Agregát totiž musí príliš dlho pracovať v chlade.
Voľnobeh určite nie!
Voľnobeh v zime má nulovú efektivitu, pretože nič nepoháňa. Túto logiku si treba uvedomiť hneď na začiatku. Točí sa len vstupný hriadeľ v prevodovke, nie kolesá. Aby sa vám zohrialo auto a vnútro, museli by ste čakať naozaj extrémne dlho. A to asi nechcete.
Pri voľnobehu musí motor používať bohatšiu zmes, takže si berie viac benzínu a menej vzduchu. Veľké množstvo benzínu následne odmasťuje olejovú vrstvu zo stien valcov. Pri bežných podmienkach to je v poriadku, ale v mrazivom ráne je olej ešte tuhý, nie je ho dostatok, takže jeho nadmerný úbytok môže poškodiť niektoré spomínané časti.
Benzín v takejto situácii tiež preniká viac do oleja a znižuje sa tak jeho účinnosť a schopnosť mazania.
Ako zohriať auto?
Ak máte zamrznuté okná, najskôr ich očistite – výborné tipy nájdete v našom článku Ako sa bezpečne zbaviť námrazy na aute.
Následne naštartujte auto a pokúste sa po pár sekundách vyraziť. S plynovým pedálom narábajte opatrne, netúrujte auto a otáčky nech prvé minúty zostanú radšej nižšie. Držte ich v prvej tretine otáčkomera, maximálne do polovice pásma.
Takéto pozvoľné zvyšovanie otáčok po štarte je mimoriadne dôležité, aby ste sa vyhli poruche motora. Môže to byť pretočenie panvičky ložiska alebo zohnutie, či dokonca roztrhnutie ojnice.
Prečítajte si tiež
Tipy, ako nebude posypová soľ v zime ničiť vaše auto.
Zahmlené okná
Okrem námrazy a studeného auta sú nepríjemné zahmlené okná. Nebojte sa využiť klímu, ktorá je v tomto prípade najúčinnejším prostriedkom. Vysušuje totiž vzduch, fúka ho na sklá a tak zabraňuje zrážaniu vodnej pary.
- Všetky výduchy nastavte tak, aby prúd vzduchu smeroval ponad hlavy a pod nohy sediacich osôb. Na ikonkách to krásne vidíte, kde práve fúka, tak prepínajte, kým sa nedostanete do tejto polohy. Vtedy je cirkulácia najúčinnejšia.
- Keď naštartujete a pohnete sa z miesta, nastavte najskôr vnútornú cirkuláciu. Systém tak nemusí ohrievať vzduch prúdiaci zvonka a nezvyšuje sa spotreba. Vydržte takto asi päť minút, potom vnútornú cirkuláciu vypnite, aby sa nezahmlievali okná.
- Dôležitá je tiež správna teplota. Nedávajte príliš vysoké teploty, aby ste „čo najskôr auto vykúrili“. Netreba, len by ste sa v teplom oblečení rýchlo prehriali. Optimálna teplota je 21 až 23 stupňov.
- Keď už zahrejete auto, odhmlíte sklá, môžete klímu vypnúť. Nemusí byť stále zapnutá, aby sa šetrilo palivom. Zapnite ju len vtedy, keď potrebujete udržať želanú teplotu vnútri auta.
Ďalšie tipy, ako zohriať auto
- Niekedy vám zamrznú okná aj zvnútra, čo je dosť nepríjemné. Myslite na to už pri predchádzajúcom dojazde. Keď už sa blížite do cieľového miesta, tak pár minút predtým vypnite kúrenie. Pomôže to.
- Ak vyrážate na dlhšiu cestu, nebojte sa pozapínať aj vyhrievanie okien, či sedadiel. Zaťažíte tým alternátor a motor sa zahreje skôr. Ak sa však idete presúvať len pár kilometrov, nerobte to. Motor sa aj tak nestihne dostatočne zohriať a zbytočne vybíjate akumulátor.
- Ak nemáte zahmlené okná, po naštartovaní a vyrazení autom vypnite klímu. Motor totiž chce najskôr vaše dobro, zohriať posádku auta a preto púšťa teplo do interiéru. Až následne si odpadové teplo necháva pre seba. Ak vypnete na chvíľu klímu, motor sa zohreje o trošku skôr.
- Ak ste v lokalite s veľkým mrazom, až k mínus 20 stupňov, môže byť problematické už samotné naštartovanie. Určite vedia svoje najmä majitelia dieslákov. Výhodu majú majitelia áut s predhriatím nafty. Vylepšiť zimný štart vo vysokých mrazoch môžete použitím niektorých prísad – niektorí výrobcovia odporúčajú pridávať do nafty trochu petroleja alebo benzínu.