Obal bez frustrácie je trendom, ktorý treba sledovať. Tí, ktorí pravidelne nakupujú online, to už pravdepodobne zažili. Pri rozbaľovaní balíčka nám často zostane množstvo odpadu. Zbytočne veľké škatule a pásky, ktoré sa nedajú odlepiť či naopak lepia až príliš. Žiadna firma nechce, aby ich zákazníci mali podobné skúsenosti. S obalmi bez frustrácie bude už tento problém minulosťou.
Od objednávky po mrzutosť?
Balenie má rôzne funkcie. Najdôležitejšia z nich je nepochybne ochrana výrobku tak, aby sa dostal od výrobcu k zákazníkovi nepoškodený. Spôsob, akým je produkt zabalený, hovorí veľa o internetovom obchode. Niekedy je ťažké otvoriť obal, pretože je obalený príliš veľkou páskou. Často sa stáva, že tovar dorazí v škatuli, ktorá je veľmi veľká. Na naplnenie tak veľkého boxu je potreba viac plniaceho materiálu, čo produkuje ešte viac odpadu. Obal je potom ťažké triediť kvôli kombinácii rôznych materiálov (napr. plast a papier, ktoré sú zlepené dohromady). A keď tovar dorazí poškodený, pretože bol zabalený v nekvalitnej či krehkej škatuli, tak je vzťah so zákazníkom zbytočne narušený.
Čo je obal bez frustrácie?
Obaly bez frustrácie sa často skracujú na FFP, čo zase znamená „Frustration-Free Program“. Ide o súhrnný názov pre všetky druhy udržateľných a inteligentných obalových riešení, ktoré reagujú na
3 faktory:
- Ľahšie rozbalenie zásielky, zákazníkovi šetrí čas.
- Rešpektovanie udržateľných a 100 % recyklovateľných obalov.
- Zníženie množstva odpadu tým, že sa vyhneme zbytočne veľkým obalom a výplniam.
Varianty bez frustrácie dnes existujú ako pre škatule, tak aj pre prepravné obálky. Prepravné obálky sú obzvlášť užitočné pri preprave odolných výrobkov, ako sú odevy, módne doplnky či textil. Škatule dodajú výrobku pevnejšiu schránku a sú použiteľné pre takmer akýkoľvek produkt.
Výhodou obalov bez frustrácie je napríklad ľahké uzatvorenie vďaka lepiacemu prúžku a nie je potom nutná žiadna ďalšia páska. Šetrí sa tak obalový materiál. Jednoduché otvorenie pomocou perforácie a otvorenie roztrhnutím. Obal je vyrobený z lepenky, teda z obnoviteľného zdroja. V prípade potreby je možné ho doplniť výplňovým papierom a všetko potom spoločne vytriediť do papierového odpadu. Pokiaľ je potrebné použiť silný obal, to zaručia škatule z dvojitej vlnitej lepenky, lemovaná kraftovým papierom pre dodatočnú ochranu.
V niekoľkých krokoch na balenie bez frustrácie
Jednoduchšie balenie vedie k spokojnosti zákazníka. S niekoľkými malými a lacnými zásahmi pomocou nižšie uvedených krokov sa môže z obyčajného obalu stať obal bez frustrácie, vďaka ktorému si zákazník urobí prvý dojem z nákupu, ktorý je zásadný.
Základ je ľahké otvorenie
Jednoduchosť bez zbytočných obalov, ktoré znemožňujú ľuďom rýchle používanie produktov. Produkty, ktoré sa dajú rozbaliť v priebehu sekúnd a následne hneď používať, budú mať zaručene úspech. Navyše nie je nič otravnejšie ako krabica zabalená do príliš veľkého množstva pásky alebo fólie. Dnes už existujú aj obaly, kde je páska úplne zbytočná. Tieto škatule alebo prepravné tašky sa dajú ľahko uzavrieť pomocou integrovaného lepiaceho prúžku.
Pokiaľ chce spoločnosť zaujať, potom je dobrou voľbou krabica s perforovaným prúžkom pre ľahké otvorenie. S rovnakou ľahkosťou ako je zips, môže zákazník obal roztrhnúť bez použitia nožníc alebo rezačky. Pre zákazníkov je to pohodlné a pre výrobky bezpečné, pretože existuje podstatne menšia pravdepodobnosť poškodenia.
Kompaktné balenie
Ďalším spôsobom, ako dosiahnuť balenie bez frustrácie je nepoužívať príliš veľké krabice. Až 60 % e-commerce objednávok tvorí štvrtinu obalov s výplňovým materiálom. Spoločnosť RAJA, popredný výrobca obalových materiálov, odporúča voliť obal, ktorý najlepšie vyhovuje veľkosti vášho produktu. Šikovným riešením je variabilná výška. Vďaka drážkam v stenách je možné ľahko nastaviť výšku. Druhé riešenie spočíva v mäkkej obálke, ktorú je možné použiť pre výrobky, ktoré sú už pevne zabalené alebo pre niečo mäkké, ako je textil. Po vytlačení vzduchu z vrecka vznikne obal, ktorý je 100 % použitý bez dutín.
Šetrnosť k životnému prostrediu víťazí
Ďalšou výhodou je šetrenie životného prostredia a firmy sa tak môžu pochváliť, že spoločnosť je viac ekologická a nezaťažuje planétu. Pri balení je dobré vyhnúť sa tomu, aby zákazníci mali príliš veľa obalového materiálu, ktorý je pre nich ťažké triediť alebo ho nemožno recyklovať. Tu uvádzame niekoľko tipov materiálov, ktoré uľahčia proces recyklácie. Mono-materiály sú cesta k šetrnejšiemu baleniu a následnej jednoduchšej recyklácii. Príkladom balenia z jednej suroviny je napríklad papier. Použitie krabice, vypchávky, pásky a obálky s baliacim zoznamom, všetko z papiera alebo lepenky, umožňuje spotrebiteľovi triediť všetko dohromady a jednoducho recyklovať. Dobré je zákazníkom na obaloch vysvetliť, ako majú byť obaly triedené, napríklad na základe log alebo ikon.
Jedným zo spôsobov šetrenia životného prostredia je použitie obalov vyrobených z obnoviteľných surovín, ako je papier a lepenka. Znižuje to potom aj tlak na spotrebu zdrojov. Pokiaľ spoločnosti používajú na balenie plasty, tak aj tu trh ponúka recyklovaný materiál. „Napríklad v spoločnosti RAJA nájdete prepravné tašky, bublinkové fólie a PET penu, ktorá je z veľkej časti vyrobená z recyklovaného odpadu. Je dobré vedieť, že plast je možné recyklovať takmer donekonečna, pokiaľ ho správne triedime,“ vysvetľuje Gabriela Fabianová, generálna riaditeľka spoločnosti RAJA.
Obalový materiál na mieru
Použitie obalu, ktorý je príliš krehký môže spôsobiť, že produkt bude počas prepravy poškodený. Zákazník bude nespokojný a pravdepodobne sa rozhodne pre vrátenie. Tomu sa dá ľahko vyhnúť pokiaľ si spoločnosť vyberie balenie bez frustrácie. V závislosti od ceny produktu sa ponúka niekoľko variantov.
Napríklad pevná krabica z dvojitej vlnitej lepenky alebo dokonca trojitej vlnitej lepenky. „Je dobré vedieť, že väčšina krabíc RAJA je tiež pokrytá vrstvou kraftového papiera. Dáva vám to ďalšiu formu ochrany,” vysvetľuje Gabriela Fabianová, generálna riaditeľka spoločnosti RAJA. Vhodné sú aj poštové krabice s nárazovými hranami, ktoré majú zosilnené hrany a tie tvoria pevný základ, ktorý absorbuje nárazy. Pri preprave oblečenia či textilu je dobrou voľbou použitie pevnej prepravnej obálky vyrobenej z recyklovaného plastu, ktorá vyniká svojou odolnosťou proti pretrhnutiu a je vode odolná.
Menej je niekedy viac, to platí aj pokiaľ ide o balenie. Platí tu pravidlo: šetrite s obalovým materiálom, ktorý používate. Nie je dobré zákazníka frustrovať príliš veľkým zvyškovým odpadom. Obal s integrovaným lepiacim prúžkom je ideálna voľba. Rovnaká šetrnosť platí aj pre výplňový a ochranný materiál. Niekedy je tento materiál dokonca úplne nadbytočný, najmä keď sú zasielané produkty ako je oblečenie, drevo či plastové fľaše.
Aké sú výhody obalu bez frustrácie pre spoločnosti?
Obal bez frustrácie je vynikajúcou príležitosťou ako posunúť vzťah so zákazníkom na vyššiu úroveň. A ako hovorí staré marketingové príslovie: spokojný zákazník je vracajúci sa zákazník. S FFP (balenie bez frustrácie) ponúkajú spoločnosti svojim zákazníkom príjemný zážitok z rozbaľovania. Vybaľovanie je jednoduchšie a zábavnejšie a recyklácia sa stáva jednoduchšou. Spoločnosti šetria náklady a znižuje sa počet vrátených zásielok.
TS, foto: Rajapack.sk