Kníh a článkov, ktoré radia ako dosiahnuť viac od života a byť úspešnejší, vyšlo už množstvo. Poličky s motivačnou literatúrou sa v kníhkupectvách doslova prehýbajú pod ťarchou. Jedna skupina takéto knihy priam hltá, druhá ich berie s dešpektom a väčšinou nad nimi mávne rukou. Pravdou je, že veľakrát nám takáto literatúra veľmi nepomôže. A to z jednoduchého dôvodu – prečítame, ale neskúšame, nerobíme konkrétne kroky. Nie sme natoľko trpezliví a vytrvalí. Úspech tak nemá prečo prísť, ak sa človek nesnaží.
Väčšina ľudí nedosiahne veľa alebo si veľa neužije len preto, lebo sa nevie rozhodnúť, čo vlastne chce. Toto tvrdia manželia Allan a Barbara Peasovci, najúspešnejší súčasní autori zaoberajúci sa vzťahmi. Viaceré ich knihy sa stali svetovými bestsellermi (Veľká kniha reči tela, Prečo muži klamú a ženy plačú, či Úspešné komunikačné stratégie). A právom. Odpovedajú na otázky, ktoré nás zaujímajú, dotýkajú sa nášho každodenného života a vedia inšpirovať. Tak ako ich novinka Odpoveď.
Píšte si ciele rukou
Verili by ste, že to patrí medzi základné piliere úspechu? Že môžete dosiahnuť viac, ak si úlohy a plány budete písať rukou? Nie na počítači alebo ich máte len v hlave.
Profesorka psychológie dr. Gail Matthewsová z Dominikánskej univerzity v Kalifornii robila výskum o formulovaní cieľov s 267 účastníkmi. Zistila, že pravdepodobnosť dosiahnuť vytýčený cieľ je o 4% vyššia, ak bol napísaný ručne.
Ak sa použije na zapisovanie zvoleného cieľa počítač, tablet, telefón, vyžaduje si to len osem rôznych pohybov prstov. A tak sa zapája iba malý počet nervových spojení v mozgu.
Pri ručnom zápise dochádza až k desaťtisíc pohybom, čo je spojené s tisícami nervových spojení v mozgu. To spôsobuje, že ručný zápis má oveľa väčšiu emocionálnu angažovanosť voči cieľom a k ich záväznosti. Použitie počítača na tento účel má nesporné výhody, ale podobá sa to čítaniu článku o tom, aké vzrušujúce je mať športové auto.
Ako dosiahnuť viac
Mnohí máme plány a túžby, no neraz na ne iba myslíme, prípadne o nich povieme.
A to je chyba aj podľa Peasovcov.
„Pri zapísaní cieľov je človek viac emocionálne zapojený, čo dramaticky zvyšuje jeho motiváciu dosiahnuť tento cieľ. Zapisovanie dáva podvedomiu inštrukcie zaoberať sa nimi, bez ohľadu na to, či na to myslí alebo nie,“ vysvetľujú vo svojej knihe Odpoveď a pridávajú vlastnú skúsenosť:
V 80. rokoch minulého storočia bol nápad usporiadať semináre za železnou oponou, v Rusku považovaný za nemožný – ľudia zo Západu nemohli cestovať do ZSSR. My s Barbarou sme si to napriek tomu zapísali do zoznamu, lebo sa nám to zdalo vzrušujúce. Bolo v tom niečo na spôsob vzrušujúcich príbehov z bondoviek.
Len čo sme si to napísali, okamžite sme si všimli informácie, novinové články, televízne dokumenty a príbehy v časopisoch o Rusku, ktorých bolo všade plno. Výsledkom tejto našej položky v zozname bolo, že v roku 1992 sa po rusky hovoriace krajiny stali naším najväčším publikačným a prednáškovým trhom. Keby sme však ruský nápad nedali do nášho zoznamu, hoci vtedy vyzeral takmer nesplniteľný, Rusko by pre nás nikdy nebolo významnou destináciou.
Zoznam na chladničke?
To je dôvod, prečo je dôležité nemyslieť na to, ako dosiahnuť, čo chceme.
Najskôr si vytýčte cieľ a zapíšte si ho. Čiže rozhodnite, čo chcete urobiť, mať alebo čím sa stať. Vaše podvedomie sa tým začne následne zaoberať a hľadať cesty, ako to dosiahnuť. Sotva si to uložíte do pamäti, zrazu budete vidieť, čítať a počuť o danom nápade.
Je to naozaj jednoduché a funguje to, hoci mnohí ľudia tomu možno neveria. Preto to robí len veľmi málo ľudí.
Pri neustálom opakovanom čítaní svojho zoznamu cieľov si človek začne uvedomovať, aká naozaj dôležitá alebo bezvýznamná je daná položka. Peasovci radia pokračovať v pridávaní cieľov do zoznamu, upravovať ho a vyhadzovať z neho. Tak sa cieľmi bude zaoberať nielen vedomie, ale aj podvedomie, a samo bude hľadať cesty realizácie.
Niektorí ľudia považujú lepenie zoznamov na chladničku, či obrazovku počítača za pritiahnuté za vlasy, prípadne za triviálne a neúčinné. Odborníci (a nielen Peasovci) zistili, že to naozaj funguje. Dajte zoznam alebo len papierik s dôležitým cieľom na také miesto, kde ho budete mať stále na očiach. Ak prídete na nový nápad, pridajte ho do zoznamu. Čím bude zoznam dlhší, tým lepšie.
A po čase uvidíte, že „náhodou“ vám do cesty príde niekto alebo niečo, čo vám pomôže daný cieľ dosiahnuť.
Stanovujte si pozitívne ciele
Odborníci a vedci potvrdzujú, že keď si svoje ciele vizualizujeme a máme ich stále na očiach, sme k ich dosiahnutiu bližšie.
Zároveň však radia – myslite v pozitívnom duchu.
Napríklad fajčiar, ktorý sa rozhodne skoncovať so svojím zlozvykom, si obyčajne stanoví cieľ takto:
„Prestanem fajčiť od 1. januára.“
Lenže fajčiarov mozog má silne zakorenený pozitívny postoj k fajčeniu a vaše podvedomie si nedokáže vizualizovať „prestanem“, a preto nekoná.
Preto by fajčiar mal svoj zámer formulovať takto:
„Od 1. januára budem nefajčiar.“
Potom by si naše podvedomie mohlo vytvoriť imidž nefajčiara – čisté nechty, svieži dych, biele zuby a zdravý výzor. Upozorní fajčiara na reklamu zubnej pasty, na cvičiacich ľudí a na to, akým sebavedomým a populárnym sa ako nefajčiar stane.
Prečítajte si tiež
Peter Sasín: Začnite pracovať na svojom úspechu.
Pozitívne stanovené ciele vytvoria v mysli motivačné predstavy, kým negatívne stanovené ciele nedokážu vytvárať nijaké mentálne predstavy. Preto, ak máte sto kilogramov a chcete schudnúť desať kilogramov, rozhodnutie „Zhodím 10 kg“ nebude fungovať: vaša myseľ má jasnú predstavu o vašich sto kilogramoch a vie, že jete dosť na udržanie tejto hmotnosti.
Ak si však poviete, že „do 20. júna budem vážiť 90 kg“, potom sa vaša myseľ skoncentruje na váš budúci imidž a dá pokyn, aby ste to dosiahli. Úloha sa presunie do podvedomia a to vás navedie na zvolený cieľ. Stanovte si ciele tak, aby si vaša myseľ dokázala vytvoriť pozitívnu predstavu a nesnažte sa jej nanucovať také, ktoré sa nedajú vidieť.
Takže záver?
Najprv sa rozhodnite, čo chcete, a nie ako to urobiť.
Riešenia sa vám začnú ukazovať hneď po vytýčení cieľa.