Kurkuma proti zápalom, pre fajčiarov aj proti rakovine

Kurkuma je korenie, ktoré sa v slovenských domácnostiach príliš nepoužíva, no má neuveriteľné liečivé účinky. A nie sú to len odhady, domnienky, ale dokázané fakty na výskumoch a testoch. Toto indické korenie dáva karí koreniu jeho typickú zlatožltú farbu.
„A práve kurkuma pomáha zabraňovať poškodzovaniu DNA, ktoré spôsobuje fajčenie,“ tvrdí svetoznámy lekár Michael Greger. „Od roku 1987 testoval Národný inštitút na výskum rakoviny tisíce rozličných „chemopreventívnych“ zlúčenín a ich účinky, ktoré zabraňujú rakovine na chemickej úrovni. Jedným z najsľubnejších je kurkumín, jasnožlté farbivo, ktoré sa nachádza v kurkume.“
Zjednodušene – kurkuma do veľkej miery zabraňuje počiatočnému spusteniu mutácie DNA, pomáha spomaľovať rast tumorov a ich šírenie. Kurkumín má výborný preventívny účinok, dokáže pôsobiť proti vzniku a aj rastu rakovinových buniek.

„Kurkuma je korenina so skutočne silným antioxidačným a protizápalovým účinkom,“ potvrdzuje doktor Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy. „Vo všeobecnosti je to veľmi užitočná zložka stravy aj pri nádorových ochoreniach.“
Nižšie vysvetlíme, prečo je kurkuma taká liečivá, koľko si z nej dávať denne, ako ju jesť, pridáme aj recepty a upozorníme, kto by ju nemal konzumovať a či fungujú aj výživové doplnky s kurkumínom.

 

Kurkuma proti rakovine

Rozsiahle testy dokázali, že zaradením kurkumy do svojho jedálneho lístka fajčiari významne prispeli k zníženiu poškodenia svojho organizmu.
Kurkumín môže tiež pomáhať regulovať naprogramované odumieranie buniek. Naše bunky sú prirodzene naprogramované tak, že odumierajú, aby uvoľnili miesto novým bunkám. Je to proces známy ako apoptóza (z gréckeho ptosis padať a apo preč). V určitom zmysle sa naše telo raz za niekoľko mesiacov obnovuje vďaka stavebnému materiálu, ktorý telu dodávame skonzumovanou potravou.
Niektoré bunky však prežívajú dlhšie než treba – sú to rakovinové bunky. Akýmsi spôsobom vyradia z činnosti svoj samovražedný mechanizmus, a tak sa stane, že keď majú zomrieť, nezomrú. Naďalej sa im dobre darí a stále sa delia. V takých prípadoch môžu rakovinové bunky vytvárať tumory a za určitých okolností sa rozšíria do celého tela.

Kurkumín má však schopnosť znovu naštartovať samodeštrukčný mechanizmus rakovinových buniek. A dokonca môže rakovinové bunky zabíjať priamo.

kurkuma a zázvor

 

Čo pomáha kurkuma liečiť?

Kurkumín môže pomáhať pri prevencii a liečbe pľúcnych chorôb, mozgových ochorení a pri rôznych druhoch onkologických diagnóz, vrátane mnohopočetného myelómu, rakoviny hrubého čreva a pankreasu.
Podľa Gregerových zistení dokáže kurkumín tiež urýchliť rekonvalescenciu po chirurgických zákrokoch a účinne pôsobí pri liečbe reumatickej artritídy. Lepšie než liek, ktorý sa v súčasnosti považuje za najúčinnejší.
Nádejne vyzerajú aj jeho výsledky pri liečení osteoartrózy a ďalších zápalových ochorení, včítane psoriázy a zápalového ochorenia hrubého čreva.
O liečivých účinkoch kurkumy by sa dali napísať desiatky strán – ak vás táto téma zaujala, spomínaný Michael Greger ju výborne rozpísal v knihe Ako nezomrieť. Podľa svetových odborníkov ide o jednu z najdôležitejších kníh o zdraví, aká bola za posledné desaťročia napísaná. Nejde totiž o dohady a možné účinky, ale o výsledky lekárskych testov, analýzy, vedecké experimenty.

Riziko rakoviny
Vedeli ste, že riziko vzniku rakoviny je často podmienené aj tým, čo vyprážame? Výskum uskutočnený v Číne potvrdil, že ženy-fajčiarky, ktoré denne vyprážali mäso, mali trikrát vyššiu možnosť dostať rakovinu než fajčiarky, ktoré každý deň vyprážali iné potraviny ako mäso.
Výskumníci sa domnievajú, že ľudia, ktorí žijú pri ventilačných šachtách škodlivých výparov z čínskych či amerických reštaurácií, alebo z grilov iných prevádzok, sú celoživotne vystavení riziku vzniku rakoviny.
A výpary, ktoré vznikajú pri pražení slaniny, obsahujú tiež skupinu karcinogénov zvaných nitrosamíny. Hoci všetky druhy mäsa produkujú pri spaľovaní odpadové látky, spracované mäso, ako je slanina, môže byť ešte nebezpečnejšie.

 

Koľko kurkumy jesť?

Odborníci sa zhodujú, že kurkuma je veľmi účinné korenie. Koľko jej však jesť?
Vo výskumoch, ktoré sa robili na ľuďoch, sa skúšalo dávkovanie v rozmedzí 1/16 lyžičky až 2 lyžice denne. Ani pri vysokých dávkach nemali účastníci takmer žiadne vedľajšie príznaky. Tieto prieskumy však netrvali dlhšie, než jeden mesiac. Nevieme preto, aký účinok by mali veľké dávky, podávané dlhodobo.

Doktor Greger na základe analýz neodporúča užívať viac než bežné množstvo kurkumy, aké sa používa pri varení a o ktorom sa vie, že je i dlhodobo bezpečné.
Koľko teda? V tradičnej indickej kuchyni sa môže použiť až jedna lyžička kurkumy denne, ale aj tu sa približuje denná spotreba ¼ lyžičke za deň. To je množstvo, ktoré odporúčajú aj lekári.

kurkuma nápoj

 

Ako jesť kurkumu

Hodinu po konzumácii kurkumy sa v krvi objaví kurkumín, ale vo veľmi nízkej koncentrácii. Prečo také malé množstvo?
Asi preto, že sa ho naša pečeň zjavne usiluje zbaviť, domnieva sa Michael Greger.
Čo ak tejto eliminácii zabránite tým, že si dáte čierne korenie? Ak zjete rovnaké množstvo kurkumy, ale pridáte k nej približne 1/4 lyžičky čierneho korenia, hladina kurkumínu v krvi vyskočí o 2 000 %. Stačí úplne malá štipka korenia, iba 1/20 lyžičky, a už budete mať v krvi podstatne viac kurkumínu.

A teraz skúste uhádnuť, čo je bežnou súčasťou zmesí karí?
Áno, okrem kurkumy je to čierne korenie. V Indii sa často zmesi karí podávajú s nejakým zdrojom tuku, ktorý dokáže vstrebávanie kurkumínu sedem až osemkrát zosilniť.

 

Koreň kurkumy a recepty

koreň kurkumyViacerí odborníci vrátane Gregera používajú čerstvý koreň kurkumy. Dostať ho vo veľkých predajniach s ázijskými potravinami, v oddelení čerstvého ovocia a zeleniny. Vyzerá ako tenký zázvorový koreň, ale keď ho rozlomíte, objaví sa neskutočne žiarivá zlato-žlto-oranžová farba.
¼ lyžičky, ktorú odporúča denne konzumovať, sa rovná asi pol centimetru čerstvého kurkumového koreňa. Korene, ktoré sa predávajú, majú dĺžku asi päť centimetrov, sú pomerne lacné, v chladničke vydržia niekoľko týždňov a v mraziacom boxe nekonečne dlho. Stačí ísť do obchodu raz za rok a nakúpite zásobu čerstvého kurkumového koreňa na dvanásť mesiacov iba za päť dolárov.
Ten pol centimeter denne si  nastrúhajte do každého jedla, ktoré v ten deň varíte, napríklad priamo na varené zemiaky, do šošovicovej polievky, k zapečenému karfiolu ap. Pokojne pridajte koreň do smoothie.

„Ľudia trpiaci na osteoartrózu/artritídu môžu účinky kurkumy zdvojnásobiť tým, že ju budú konzumovať spolu so sójou. Tofu na spôsob miešaných vajec je klasickou sójovo-kurkumovou kombináciou,“ radí M.Greger v knihe Ako nezomrieť. „Ja vám prezradím svojich dvoch ďalších favoritov, jeden surový, druhý varený. Ani nie za tri minúty si môžete pripraviť smoothie v štýle dyňového koláča. Jednoducho rozmixujete  konzervu dyňového pyré, hrsť mrazených brusníc a vykôstkovaných datlí, pridáte korenie používané do dyňového koláča, pol centimetra čerstvého kurkumového koreňa (alebo ¼ lyžičky sušenej kurkumy) a nesladené sójové mlieko, aby mal kokteil takú konzistenciu, akú máte radi.“

Kurkumový dyňový koláč
Druhým jeho favoritom je dyňový krémový koláč bez cesta. Tiež rozmixujte konzervu dyňového pyré, pridajte dvestoosemdesiat gramov hodvábneho tofu, pridajte podľa svojej chuti trochu korenia na dyňový koláč, tucet či dva tucty vykôstkovaných datlí.
Zmes nalejte do zapekacej misky a pečte pri 180°C, pokiaľ povrch nezačne praskať. Keď vynecháte cesto a použijete len náplň, dezert sa bude skladať iba zo zeleniny, ovocia, tofu a korenia. Čím viac ho zjete, tým budete zdravší 🙂

 

 

Fungujú výživové doplnky s kurkumou?

výživové doplnky kurkuma kurkumínNebolo by pohodlnejšie, každý deň si zobrať kurkumovú pilulku?
Okrem zbytočných výdavkov sú tu niektoré negatíva.
Po prvé, kurkumín nie je to isté čo kurkuma. Výrobcovia potravinových doplnkov často podliehajú rovnakému redukcionizmu ako farmaceutické firmy. Dívajú sa na byliny ako na zdroj jedinej aktívnej látky a sú presvedčení, že keď sa im ju podarí izolovať, vyčistiť a skoncentrovať do pilulky, bude jej prínos ešte väčší.

V niekoľkých výskumoch sa porovnávala kurkuma s kurkumínom a niektoré z nich došli k záveru, že účinky kurkumy sú lepšie.
Ďalší problém môže byť s dávkovaním – do niektorých výživových doplnkov sa pridáva aj čierne korenie, čím sa potenciálne účinky kurkumy zvýšia až na ekvivalent dvadsiatich misiek za deň. To môže vyvolať takú koncentráciu kurkumínu v krvi, ktorá by, podľa údajov získaných pri laboratórnych pokusoch, mohla spôsobiť poškodenie DNA.
A napokon kontaminácia toxickými kovmi, napríklad arzénom, kadmiom a olovom. Ani jedna z testovaných vzoriek kurkumy, predávanej na americkom trhu, nebola znečistená ťažkými kovmi, to však neplatí pre kurkumínové výživové doplnky.

koreninové zmesi najlepšie prísady na dochuteniePrečítajte si tiež
Najlepšie koreninové zmesi – 15 receptov a tipov.

 

Kto by nemal kurkumu konzumovať

Ak vás trápia žlčníkové kamene, mohlo by pre vás mať užívanie kurkumy bolestivé následky. Ultrazvukové testy preukázali, že užitie ¼ lyžičky kurkumy spôsobuje kontrakcie žlčníka, ktorými tento orgán vylúči až polovicu svojho obsahu, čo môže – na jednej strane – zabrániť tomu, aby sa žlčníkové kamene vôbec vytvorili.
Všetci ostatní ľudia by mali byť pomocou kurkumy chránení pred nebezpečím vzniku žlčníkových kameňov a tým aj pred rizikom vzniku rakoviny žlčníka.

Príliš veľa kurkumy môže zvyšovať riziko vzniku niektorých typov ľadvinových kameňov. Kurkuma obsahuje veľké množstvo rozpustných šťaveľanov, ktoré viažu vápnik a vedú k vzniku najbežnejšieho druhu ľadvinových kameňov – nerozpustného šťaveľanu vápenatého, ktorý je zodpovedný za približne 75 % všetkých prípadov. Ľudia, ktorí majú skony k vzniku týchto kameňov, by asi mali znížiť príjem všetkých šťaveľanov na maximálne 50 mg denne.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 827x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: