Trápi vás únava z rozhodovania? A máte pocit, že toho máte priveľa?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Aj vy máte niekedy pocit, že sa stále za čímsi naháňate? Snažíte sa splniť rôzne úlohy, povinnosti a stíhať stretnutia?
Faktom je, že neraz nevenujeme veciam primeranú pozornosť a kúskujeme ju. Tým pádom robíme veci povrchnejšie, nesústredenejšie a zvykne sa nám to aj vypomstiť. Navyše nechceme sklamať iných ľudí, ani seba. Aby sme viac stihli, ubrali sme zo spánku, prípadne sme odsunuli nabok svoje obľúbené hobby.
Ako sa zbaviť pocitu, že je toho na vás priveľa? Ako lepšie zvládať veci a nestresovať sa? A netrápi vás náhodou únava z rozhodovania? Prečítajte si a možno poradíme.

 

Valí sa to na nás z každej strany

Odborníci tvrdia, že nemáme čas, lebo pracujeme na mnohých veciach, ktoré sa aj tak často nepodaria. Tento fenomén nie je problémom 21.storočia, ale exponenciálne narástol, odkedy máme na dosah nekonečné množstvo technológií. Mali by sme písať, volať, posielať e-maily, sledovať tweety, používať Skype, FaceTime, Messenger…
Potom nesmieme zabudnúť updatovať, reštartovať, prihlásiť sa, autentifikovať, zmeniť heslo, vyčistiť cookies, vyprázdniť cache… Pripomína vám to niečo? 🙂

Za tým všetkým je mnoho možností a príležitostí, ktoré sa nám núkajú. Možnosť slobodného výberu je však dvojsečná zbraň. Každé rozhodnutie si vyžaduje dostatočnú pozornosť a pozornosť spotrebuje váš čas a energiu. Oboje sú to obmedzené, a teda poriadne vzácne zdroje.

 

Prezident a modré obleky

V rozhovore pre časopis Vanity Fair prezident Barack Obama povedal:
„Určite ste si všimli, že nosím len sivé alebo modré obleky. Snažím sa znížiť počet rozhodnutí. Nechcem robiť rozhodnutia o tom, čo budem jesť alebo čo si oblečiem. Mám totiž na stole priveľa iných rozhodnutí.“

To isté platí o zakladateľovi Facebooku Markovi Zuckerbergovi a jeho sivých mikinách, zakladateľovi Apple Stevovi Jobsovi a známej uniforme – džínsy a čierny rolák. Uvedomovali si, o koľko času ich oberá takéto rozhodovanie, takže hľadali všetky príležitosti, ako ho obmedziť.

množstvo dverí a únava z rozhodovania

 

Únava z rozhodovania

Psychológ Roy F. Baumeister v knihe Sila vôle napísal:
„Bez ohľadu na to, akí ste racionálni a veľkorysí, nemôžete robiť jedno rozhodnutie za druhým bez biologických následkov. Líši sa od bežnej fyzickej únavy – nie ste si vedomí, že ste unavení – prichádzate však o duševnú energiu.“

Tento stav sa nazýva únava z rozhodovania. Inými slovami, čím viac sa musíte rozhodovať, tým ťažšie je rozhodnúť sa správne. Preto je oveľa pravdepodobnejšie, že si večer dáte nezdravú večeru, ako že si ráno dáte nezdravé raňajky, pretože vtedy máte k dispozícii ešte silnú vôľu.

Ak si nedáte pozor, únava z rozhodovania môže prerásť do vyhýbania sa rozhodnutiam. Obzvlášť to platí pri veľkých životných rozhodnutiach, ktoré máme tendenciu nechávať na poslednú chvíľu. Skľučujúce rozhodnutia jednoducho nezmiznú, čakajú v éteri a postupne sa zhoršujú.
Čo chcem študovať?
Chcem si tohto človeka vziať?
Mám ísť do novej práce?
Nečudo, že pociťujeme často stres, úzkosť a máme toho nad hlavu. Snažíme sa proti týmto príznakom bojovať ďalším rozptýlením. Pitie, jedenie, cestovanie, sledovanie seriálov a tak ďalej.
„Aj keď máte na Netflixe uložené seriály na štyri roky dopredu, ani jeden sa vám akosi nezdá! Neviete sa rozhodnúť a potom pociťujete ešte väčší stres. Aby ste spravili niečo rozhodné, musíte nájsť príčinu týchto symptómov,“ popisuje tvorca metódy Bullet Journal Ryder Carroll vo svojej knihe, ktorá vyšla aj v slovenčine.

 

Ako to zmeniť?

kniha Metóda Bullet JournalAko sa zbaviť pocitu, že je toho na vás priveľa? Ako lepšie zvládať veci a nestresovať sa?
Podľa R.Carrolla musíme znížiť počet rozhodnutí, čo nás zaťažujú, aby sme sa mohli sústrediť na to dôležité.

Čiže prvý krok, ako prekonať únavu z rozhodovania a vyhrabať sa z možností, ktoré vás ťažia, je nájsť nejakú pomoc. Potrebujete perspektívu, aby ste svoje možnosti identifikovali a vyhradili.
Ako na to?
Existuje úplne jednoduchá metóda. Spomínaný Bullet Journal. Ide o obyčajný zápisník, ktorý si vediete podľa určitých pravidiel. Organizujete si v ňom poznámky a zoznamy úloh. Zachytávate v ňom minulosť, usporiadate prítomnosť a plánujete budúcnosť.

psychológia peňazí a kreditné kartyPrečítajte si tiež
Psychológia peňazí a zákerné kreditné karty.

Prečo písať? pýtate sa

Každý plán, až kým sa preň nerozhodnete a nezačnete ho realizovať, je len myšlienka. Myslieť na veci je ako chytať ryby holými rukami. Ľahko vám uniknú a zmiznú do rozbahnených hĺbok mysle.
„Písanie nám dovoľuje zachytiť myšlienky a preskúmať ich v dennom svetle. Formovaním myšlienok čistíme myseľ. Jednu po druhej pridávame do inventára možností, čo nám pohlcujú pozornosť. Je to prvý krok na získanie kontroly nad životom,“ vysvetľuje Carroll metódu Buleet Journal.

Takto môžete začať oddeľovať signál od šumu. Podobne ako pri upratovaní skrine musíme najprv vybrať všetko von, než sa rozhodneme, čo si necháme a čo vyhodíme. Vytvorenie duševného inventára je jednoduchá technika, ktorá vám pomôže rýchlo si usporiadať veci, čo ste strkali do mysle. Je veľmi pravdepodobné, že tam máte veľa zbytočností, čo zaberajú miesto niečomu duševne a emocionálne cennému.


Zdielať

About Author

Komentáre sú uzavreté.