Možno pracujete v obchode, marketingu, v službách a chcete presvedčiť ľudí, aby využili vaše služby či tovar. A možno nepotrebujete upozorniť na seba pracovne, ale v bežnom živote. Chcete sa presadiť, ukázať sa v lepšom svetle, respektíve upozorniť na svoje kvality a dobré vlastnosti, ktoré ostatní akosi prehliadajú. Viete sa predať? Možno v niečom robíte chybu…
Na úvod si dajme jeden vtip, vlastne aj filmovú scénku, ktorá je však veľavravná.
Ružový panter znovu zasahuje
Možno ste videli film Ružový panter s Petrom Sellersom. Prvý film vznikol už v roku 1963, nasledovali pokračovania ako Clouseau na stope, Návrat Ružového pantera a potom Ružový panter znovu zasahuje. V tomto diele je scéna, keď Sellers alias Clouseau vidí rozkošného psa a pýta sa muža, ktorý stojí nablízku:
„Hryzie vás pes?“
Muž zavrtí hlavou a odpovie: „Nie.“
Clouseau sa teda zohne, aby psa pohladkal, no pes vyskočí a uhryzne ho do ruky. Clouseau sa otočí naspäť k chlapíkovi a rozhorčene, vyčítavo vraví: „Veď ste vraveli, že váš pes nehryzie.“
Muž bezstarostne odpovie: „Ale toto nie je môj pes.“ 🙂
Ste vinní, kým nepreukážete opak
Ľudia boli prenesene už veľakrát v podobnej situácii. Už ich pohrýzli, pokúsali, spálili sa a neraz si myslia, že všetci hryzú. Pristupujú k vám preto opatrne, s odstupom, dávajú si pozor. A na to musíme myslieť, nech sa snažíte o čokoľvek – predať svoju osobu, svoje úspechy, nejaký tovar či službu. Musíte si získať ich dôveru.
Ak nie ste vo svojej oblasti (biznise) dostatočne známi, ľudia vás vnímajú skôr negatívne ako pozitívne. Sú obozretní a hoci sa snažíte, sú pesimistickí. Neveria vám. „V takomto prípade ste žiaľ vinní, až kým sa nepreukážete, že ste nevinní. Kým ľuďom predáte seba, či nejaké veci, budete sa musieť veľmi snažiť, aby ste si získali ich dôveru,“ potvrdzuje podnikateľ, marketér a bestsellerový autor Allan Dib v knihe Marketingový plán na jednu stránku.
Obrovský rozdiel v zárobku
Prax ukázala, že mimoriadne dôležité je to, ako sa sami prezentujete. Čo o sebe hovoríte, ako vystupujete, s kým sa stretávate. Žiaľ, nemusí to nič hovoriť o vašich kvalitách či schopnostiach, no je to tak. Ľudia spočiatku vnímajú skôr obraz o vás, ako to, čo naozaj ponúkate.
Malý príklad. Poznáte meno Joshua Bell?
Je to jeden z najlepších klasických hudobníkov na svete. Famózny husľový virtuóz, ktorý hrá po celej zemeguli a za minútu si zarobí 1000 dolárov. Hrá na stradivárkach, ktoré vyrobili v roku 1713 a ocenili ich na 3,5 milióna dolárov. Práve tieto 300 rokov staré stradivárky sa preslávili ako najkrajšie znejúce husle, aké boli kedy vyrobené.
Takže tu máme fantastického huslistu a vzácne, nádherne znejúce husle. Môžeme teda povedať, že Joshua Bell je ako hudobník TOP trieda a najlepší v tom, čo robí.
Keď bol na vrchole svojej kariéry, denník Washington Post ho oslovil, aby sa zúčastnil na jednom sociálnom experimente. Mal sa na hodinu postaviť do stanice metra, hrať na husliach a zarobiť si tak čo najviac dolárov.
Bolo to 12.januára 2007. Joshua hral na husliach, pred sebou otvorené puzdro na husle, na hlave šiltovka, aby ho tak ľahko nespoznali a…zarobil si celých 32 dolárov.
Pritom pár dní predtým odohral v bostonskej koncertnej sále koncert. Diváci zaplatili za vstupenky 100 dolárov a viac. On si zaň zarobil vyše 60-tisíc dolárov. Za jednu jedinú hodinu. Teraz v metre 32 dolárov, hoci sa okolo premlelo oveľa viac ľudí. Prečo taký obrovský rozdiel?
Viete sa predať?
Marketér Allan Dib to zhrnul do jediného slova: positioning.
Ak ste profesionálny husľový virtuóz, ale budete vystupovať ako pouličný muzikant, vaši „zákazníci“ vás budú tak vnímať…a podľa toho vás aj zaplatia. Ako sme už písali vyššie, ľudia zvyknú druhých hodnotiť podľa toho, ako sa prezentujú…až kým sa nedokáže opak. Takto si však môžete na začiatku získať priazeň, dôveru a ak ste naozaj dobrí, máte čo ponúknuť, máte polovicu výhry.
Positioning je v marketingovej stratégii kľúčový prvok. Cieľom je zaujať a získať si zákazníka, dostať sa do jeho mysle a to najmä vo vzťahu ku konkurencii. Silnú úlohu má image reklama, branding.
Skvelým príkladom je napríklad kníhkupectvo Martinus, ktoré rozhodne nie je najlacnejšie. V eshope má zľavy bežne len 5%, vyššie len pri akciách, uvedení knihy ap. Iné internetové kníhkupectvá majú bežne vyššie zľavy, mnohé stabilne aj 20%, pritom Slováci idú po cene. Ukazujú to mnohé štatistiky a prieskumy…no Martinus si ich vie získať práve imidžom. Svojou značkou, niektorými jedinečnými vlastnosťami, ktoré vedia skvele odkomunikovať. A tiež vďaka vhodne zvoleným aspektom, ktoré sú potenciálnym zákazníkom sympatické.
Pritom ak si objednáte knihu s osobným odberom, dostanete takmer to isté (kniha je kniha, neodlišujú sa). No mnohí nakúpia skôr na (drahšom) Martinuse, ako v inom (lacnejšom) eshope, hoci dostanú takmer rovnaký produkt. Ani balenie nie je nejako extra iné, možno krajšia záložka navyše, no to naozaj nerozhoduje. Alebo áno? 🙂
Prečítajte si tiež
Ako títo slávni dosiahli úspech? Recept nie je zložitý.
Takže ak sa chcete predať, myslite vždy na positioning. Na to, ako sa prezentujete, ako vystupujete a aké dojmy viete zanechať u potenciálnych záujemcov, či zákazníkov.
Prirodzene, mnohí aj podvádzajú, prezentujú sa ako extra, výnimoční, niečím originálni…no čoskoro sa ukáže, že rozohrali falošnú hru. Platí to pre všetky oblasti, aj osobný život.
No ak máte skutočne kvalitný produkt, službu, alebo si myslíte, že ste v niečom lepší, prezentujte sa na vyššej úrovni. Výsledky a úspech sa dostavia.
Foto: Pixabay.com, Unsplash.com