Správna a efektívna komunikácia. Schopnosť rozpoznať príležitosti. Vybudovanie správneho tímu. Sú to tie najdôležitejšie zručnosti podnikateľov, ktoré vás dostanú hore? A prinesú úspech?
Ak podnikáte, alebo sa chystáte; ak máte malú živnosť a chcete začať predávať nejaký tovar alebo služby, musíte mať všetko premyslené. Len málokomu sa podarí vyťažiť maximum bez dôslednej prípravy a premyslenia jednotlivých krokov. Vtedy ide skôr o šťastie, náhodu, ktorá sa môže veľmi rýchlo zvrtnúť.
Robert Kiyosaki je guru v oblasti financií, ktorý ovplyvnil desiatky miliónov ľudí po celom svete. Ako podnikateľ, investor a tiež autor bestsellerov, ktoré dávajú rady, tipy a ponúkajú zaujímavé inšpirácie. Podľa neho je mimoriadne dôležitá schopnosť využiť silu chýb, ktorých sa dopustíte. „Naše školy študentov za ich chyby trestajú. Mnohí mladí ľudia tak opúšťajú školu s pocitom, že sú hlúpi, pretože sa dopustili veľkého množstva chýb,“ tvrdí R.Kiyosaki.
Výborne svoje skúsenosti a rady pre podnikateľov zhrnul v knihe Čo je dôležitejšie ako peniaze, kde si prizval na pomoc aj svojich osem poradcov.
10 najdôležitejších zručností úspešných podnikateľov
Ponúkame vám 10 tipov na zručnosti, ktoré musí mať podnikateľ, ak chce uspieť a zarábať peniaze.
1.Buďte vytrvalí
Školy sa zameriavajú hlavne na jednotkárov. Pochvala sa udeľuje vždy iba tým najlepším študentom alebo športovcom a je skutočne o tom, dostať z každého to najlepšie. Všetci máme trochu nejakého talentu, nadania a škola by mala študentom pomáhať, aby v sebe objavili svoje silné stránky.
Deti, ktoré nepatria práve medzi najlepšie v triede, majú vďaka takému školskému systému často pocit, že z nich v živote budú neschopní ľudia a nikdy nedosiahnu žiaden úspech. Ak ich nikto nenaučí, aby boli vytrvalé, môžu si také názory ľahko osvojiť a nikdy sa nepokúsia urobiť, čo je v ich silách, alebo v sebe objaviť životné nadanie.
2.Nebojte sa robiť chyby
Naučiť sa robiť chyby je nevyhnutná zručnosť, ktorá si plne zaslúži, aby sa vyučovala. Prostredníctvom mimoškolských športových aktivít sa učíme, že tréningom sa zdokonaľujeme, tak prečo sa to neučíme aj v triede na vyučovaní?
Takže robte veľa chýb, poučte sa z nich a začleňte svoje poznanie do svojho biznisu. Chyby sú cenným nástrojom podnikania.
Naučiť sa prijať chyby a zobrať si z nich ponaučenie je rovnako dôležité, ako sa naučiť prekonať strach z toho, že ich urobíme. Keď sa už raz dopustíte chyby, tak či tak sa ňou budete musieť zaoberať. Nenechajte sa paralyzovať. Neobávajte sa už vopred. Taký strach je príčinou stresu, zmätku, starostí, nedostatku sebadôvery a je nositeľom ďalších neduhov, ktoré vás okrádajú o vaše sny.
3.Vybudujte dobrý tím
V podnikaní je naozaj rozhodujúce mať silný tím. Tím, ktorý je stotožnený s rovnakým poslaním, hodnotami a víziou. Naučiť sa využívať tím a pracovať spoločne je nevyhnutné, najmä keď sa na pracovisku alebo v biznise nachádzajú rozličné osobnosti. Keby sme sa to naučili už v škole, spolupráca v podnikaní by bola oveľa jednoduchšia.
„Tím, ktorý spolupracuje, vie dosiahnuť aj skvelé výsledky. V škole nás učia, aby sme si so všetkým poradili sami. Váš podnik nebude nikdy rásť, ak si budete musieť všetko urobiť sami,“ tvrdí v knihe Čo je dôležitejšie ako peniaze vyhľadávaná lektorka Kim Kiyosaki.
4.Predajte svoju víziu
Môžete to mať premyslené akokoľvek úžasne, ale ak to neviete dobre predať, spromovať a nadchnúť pre to ostatných, strácate. Treba si uvedomiť, že podnikateľ často predáva to, čo zatiaľ ešte neexistuje. Ak teda nedokážete predať a komunikáciou odovzdať svoju víziu, potom vaša vízia nie je jasná a dostatočne inšpiratívna.
5.Buďte pružní
Keď vám v ceste stojí prekážka, a ako podnikateľom nám ich v ceste stojí veľa, to, ako rýchlo a efektívne sa dokážete spamätať, môže znamenať buď úspech, alebo neúspech vášho podniku. Všetky prekážky by mali vás a váš podnik urobiť silnejšími, nie vás oslabiť.
Nesmiete brať prekážky ako nepriazeň osudu alebo že vám ktosi hádže polená pod nohy. Dostanete sa tak len do špirály obviňovania a hľadania vinníka. A príležitosti vám budú unikať, riešenia sa budú odkladať. Namiesto toho sa sústreďte, identifikujte problém a pristúpte k jeho riešeniu.
6.Nájdite si podporovateľov
Obklopte sa ľuďmi, ktorí podporujú vaše podnikateľské úsilie a stoja za ním. Nájdite si mentorov, inštruktorov a úspešných podnikateľov, ktorí vás budú sprevádzať.
Tí, ktorí vám neustále budú oponovať, majú často strach urobiť ten skok a rozbehnúť svoj vlastný podnik, takže vás budú odrádzať a hovoriť vám, že váš nápad nebude fungovať.
7.Predávajte. Snaha a zámer sa nerátajú
„Zďaleka najdôležitejšou podnikateľskou zručnosťou je schopnosť PREDÁVAŤ. Predaj = príjem,“ upozorňuje odborník v oblasti predaja, podnikania a osobného rastu Blair Singer. „Z tejto schopnosti vychádza aj schopnosť generovať príjem, vyčleňovať zdroje, získavať nových skvelých partnerov a spoluhráčov do tímu, rokovať a primäť ostatných, aby sa stotožnili s vašimi cieľmi a snami.“
Veľa ľudí považuje slovo predaj za niečo „odpudivé“. Niečo, čomu by sa najradšej vyhli. Prečo? Zrejme pre svoj strach z odmietnutia alebo pocit trápnosti.
Predaj je životodarnou miazgou podnikania, tak predávajte. Niektorí o tom len hovoria, chystajú sa, snažia sa (ale na pol plynu), prípadne plánujú. Začnite predávať a všetko sa naštartuje, začne nabaľovať.
8.Neustále sa učte
Každý dobrý podnikateľ rýchlo zistí, že sa musíte „naučiť učiť“. Školy sa totiž podnikateľským zručnostiam veľmi nevenujú. Preto musíte učiť seba i svoj tím, ako predávať, spolupracovať a uspieť.
Nebojte sa tiež pýtať, žiadať o radu, či o pomoc. Nie je to prejav slabosti alebo nevedomosti.
Viac tipov z rubriky FINANCIE.
9.Naučte sa zvládať emócie
Naučte sa „vyhrať vojnu vo vlastnej hlave“ – to je dnes rozhodujúce. Naučiť sa zvládať vlastné emócie, zmeniť spôsob myslenia a riadiť osobný rozvoj nie je voľba – je to povinnosť. Keď je niečo zrazu zložitejšie, emócie majú tendenciu naberať na sile a naše rozumové schopnosti sa môžu znižovať. Nepretržitá práca na sebe samom a svojich emočných odozvách – pochybnostiach a strachu – sa už miliónkrát vyplatila.
10.Efektívna komunikácia
„Prvoradá je komunikácia,“ upozorňuje v knihe Tom Wheelwright, expert na partnerskú spoluprácu, rečník a priekopník vzdelávania v oblasti nadobúdania bohatstva. Ako ďalej tvrdí, „v škole nás neučili, ako komunikovať; ani verbálne, ani písomne. Namiesto toho nás učili reprodukovať obsahy prečítaných kníh, písať eseje a rozoberať básničky. Podnikateľ musí vedieť vyjadriť svoje poslanie a šíriť ho na verejnosti, medzi svojimi zákazníkmi, predostrieť ho investorom a svojim zamestnancom.“
Ako podnikateľ totiž budete väčšinu dní komunikovať – s klientmi, potenciálnymi zákazníkmi, so svojím tímom.